Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
AGK00001 |
SJ |
Ånge |
173 |
1956-01-23 |
Bangård,
Snöröjning, Snöplog, Ellok, Personal.
Snöröjning av bangården med hjälp av vingplog. |
|
Samling Ånge Kommun |
|
AGK00002 |
SJ |
Ånge |
173 |
1955-08-07 |
Bangård,
Omlastningsmagasin.
Bangården sedd österut. Omlastningsmagasinen syns uppåt i bildens
mitt.
Bilden tagen från belysningsmast 3. Ställverkshuset skymtar uppåt
till vänster i bild. |
|
Samling Ånge Kommun |
|
AGK00003 |
SJ |
Ånge |
173 |
1925 |
Styckegods, omlastning, Personal.
KSV 807 LN, Kursvagn 807 med styckegods, gick som pendel med
styckegods till och från Ånge - Bräcke (Bä) - Långsele (LN). |
|
Samling Ånge Kommun |
|
AGK00004 |
SJ |
Ånge |
173 |
1956 |
Ställverk,
Personal.
Interiör från mekaniskt hävstångsställverk. |
|
Samling Ånge Kommun |
|
AH00001 |
UGJ |
Ljusdal |
169 |
1986 |
Ånglok, Persontåg.
Till Statens Järnvägar, SJ, 1945 som B4 1513. Tillverkad av NOHAB 1926 för Uppsala - Gävle Järnväg, UGJ som UGJ 32.
Ostkustbanans Vänner, OKBv, utfärdståg i Ljusdal på väg till Järnvägsmuseet i Gävle. |
|
Anders Hendel |
|
AH00002 |
NKlJ |
Hagfors |
294 |
1970 |
Ellok,
Malmtransport, Kontaktledning.
En disig höstdag i Hagfors 1970.
Nordmark- Klarälvens Järnvägars AEG-lok nummer 41
växlar i Hagfors. |
|
Anders Hendel |
|
BG00001 |
OKB |
Ånge
|
173 |
1981-09-12 |
Ånglok, Vändskiva, Lokstall, Ellok, Jubileum.
Ostkustbanans, lok OKB H24 i samband med Statens Järnvägars 125-årsfirande. |
|
Börje Göransson |
|
BG00002 |
NBJ |
Bofors |
275 |
1977-03 |
Bränslepump, Mack, Diesel.
Tankningsställe, mack för diesellok på Nora Bergslags Järnväg, NBJ.
|
|
Börje Göransson |
|
BG00003 |
NKlJ |
Skoghall |
298 |
1977-05 |
Diesellok, Lokomotor, Bangård,
Treskensspår.
Bilden visar en del av bangården i Skoghall, maj 1977. Treskensspår
891 & 1435 mm mellan Karlstad Östra och Skoghall.Trafikerades av
NKlJ / Karlstad–Skoghalls järnväg.
Trafiken på spårvidden 891 mm upphörde 1979.
På bilden två normalspåriga diesellok samt ett av NKlJ:s elektriska
AEG-lok. |
|
Börje Göransson |
|
BG00004 |
YBJ |
Vitaby |
640 |
1976-07 |
Godsvagn öppen, Magasinsbyggnad.
Edvin Olsson efterträdare.
Den tvåaxliga vagnen är märkt
Malmö - Limhamns Järnväg, MLJ J 119. |
|
Börje Göransson |
|
BG00005 |
YEJ |
Tomelilla |
634 |
1982-08 |
Bangård, Lokstall, Vattentorn.
Utsikt över bangården mot norr. Till vänster lokstall med
sammanbyggt vattentorn.
Spåret som går till vänster är bandel
632
mot Malmö. Spåret som går rakt fram är bandel
620
mot Eslöv. Spåret som viker av åt höger är bandel
640
mot Brösarp. |
|
Börje Göransson |
|
BGY00001 |
NrSlJ |
Stålboga |
355 |
1962-05-26 |
Stationshus,
Resande.
Sista ordinarie persontåg från Stålboga mot Malmköping/Flen skall
avgå. Dagen är lördagen den 26 maj 1962 och klockan är cirka 20.10.
Som vanligt vid denna tid var dragkraften SJ Ha-lok. På vardagar
hade tåget gått endast till Malmköping, men lör- och söndagar gick
det till Flen. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00002 |
NrSlJ |
Stålboga |
355 |
1962-05-26 |
Bangård,
Persontåg; Ellok.
Sista ordinarie persontåg från Stålboga mot Malmköping/Flen skall
avgå. Dagen är lördagen den 26 maj 1962 och klockan är cirka 20.10.
Som vanligt vid denna tid var dragkraften SJ Ha-lok. På vardagar
hade tåget gått endast till Malmköping, men lör- och söndagar gick
det till Flen. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00003 |
VB |
Söderköping |
474 |
1962-05-13 |
Stationshus, Lokkomotor, Överföringsvagn.
Avgående godståg den 13 juni 1962 mot
Valdemarsvik. Personvagnen är BFp 363 (fd VGJ 1365). Under färden
gjorde tåget uppehåll i Gusum och Ringarum. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00004 |
VB |
Valdemarsvik |
474 |
1962-05-13 |
Kolupplåg.
I Valdemarsvik fanns fortfarande möjlighet att ta kol men kolgivningsanordningen föreföll mycket enkel. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00005 |
VB |
Valdemarsvik |
474 |
1962-05-13 |
Godsvagn, Överföringsvagn, Kran.
Lastning av av normalspårig godsvagn uppställd på en
överföringsvagn. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00006 |
MÖJ |
Greby |
384 |
1962-06-14 |
Hållplats,
Stationshus, Plattform.
En av hållplatserna på linjen Linköping –
Ringstorp var Greby. Spåret som går in till vänster om
plattformen leder till Solberga grusgrop. |
|
Bo Gyllenberg |
|
BGY00007 |
MÖJ |
Solberga |
384 |
1962-06-14 |
Grusgrop, Dressin.
Solberga grusgrop. Här arbetades för fullt och enligt uppgift
gick det ett tåg om dagen från grusgropen till arbetet med breddningen av Finspångsbanan. |
|
Bo Gyllenberg |
|
ES00010 |
DONJ |
Jädraås |
174 |
1957-08-24 |
Ånglok, Lokstall, Vändskiva.
Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ 7 "OCKELBO". Klargöring för dagens tur till Lilla Björnmossen och åter. |
|
Erik Sundström |
|
ES00011 |
DONJ |
Lilla Björnmossen |
174 |
1957-08-24 |
Bangård, Personvagn, Timmervagn, Ånglok.
Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ 7 "OCKELBO" växlar för hämtning och avlämning av timmerlastade vagnar. |
|
Erik Sundström |
|
ES00013 |
DONJ |
Jädraås |
174 |
1957-08-23 |
Ånglok.
Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ lok 13 ankommer till Jädraås från Ockelbo. |
|
Erik Sundström |
|
GL00001 |
VBlJ |
Gammalstorp |
567 |
1929-02-19 |
Snö, Godståg.
Första godståg sedan järnvägen röjts från snö.
Här finns ett
reportage om denna snörika händelse! |
|
Samling
Gunnar Lind |
|
GL00002 |
VBlJ |
Gammalstorp |
567 |
1929-02-19 |
Snö, Stationshus, Personal.
Stora snöhögar framför stationshuset.
Här finns ett
reportage om denna snörika händelse! |
|
Samling
Gunnar Lind |
|
GL00003 |
SCJ |
Fjälkinge |
571 |
1929-02-15 |
Snö, Ånglok, Resenär, Stationshus.
Snödränkt persontåg, draget av dubbla ånglok ankommer till
stationen. Fullt med väntande resenärer.
Här finns ett
reportage om denna snörika händelse! |
|
Samling
Gunnar Lind |
|
HE00001 |
SJ |
Ludvika
|
229
|
1962
|
Ellok, Snö.
Statens Järnvägar, SJ Rb1 1001
|
Samling
Hans
Eriksson
|
Henry
Carlsson |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
HKN00001 |
NKlJ |
Skoghall |
298 |
1976-06 |
Godståg, Ellok, Treskensspår, Industri.
Nordmark Klarälvens Järnvägar, NKlJ, lok 101 ”Hagfors” fått stopp
vid infartssignalen till Deje med ett tåg innehållande 70 tomma
timmervagnar på väg från Skoghall till lastningsplatsen i Mullsjöheden. |
|
Hans
Karlsson
Nyhlén |
|
HKN00002 |
ULB |
Billingsfors |
403 |
1974-06 |
Bangård, Vattentorn.
Billingsfors, ursprungligen station på den smalspåriga Uddevalla -
Lelångens Järnväg, ULB.
Sedan 1927 föreningsstation med Dal - Västra
Värmlands Järnväg, DVVJ.
ULB revs upp åren 1960 respektive 1964-65.
Bilden visar utfarten mot Bengtsfors. Smalspåret
mot Bengtsfors Östra låg till vänster om DVVJ. |
|
Hans
Karlsson
Nyhlén |
|
HKN00003 |
DVVJ |
Årjäng |
394 |
1982-07-13 |
Diesellok, godståg, Bangård.
Gruståget, draget av dieselloket
Statens Järnvägar, SJ T21, ankommit till
Årjäng och ska strax fortsätta mot Grusåsen där
grusning av linjen pågår. |
|
Hans
Karlsson
Nyhlén |
|
HKN00004 |
DVVJ |
Växvik |
394 |
1982-07-13 |
Linjebild, Diesellok, Godsvagn.
Före detta Dal - Västra Värmlands Järnväg, DVVJ,
13 juli 1982. Ett gruståg draget av två diesellok Statens Järnvägar,
SJ, T21, en
dragande och en påskjutande, forcerar backarna
vid Växvik på sin väg mot Årjäng.
|
|
Hans
Karlsson
Nyhlén |
|
JVM00001 |
SJ |
Norsholm |
364 |
1948-49 |
Järnvägsstation,
Ånglok.
Smalspåret. Ångloksdraget godståg draget av
NVHJ lok 11 före
detta HWJ 17 byggd av Kristinehamn 1899 med tillv.nr 65 Loket fick
vid förstatligandet 1 juli 1949 littr. S5p 3137 slopat år 1950.
|
Järnvägsmuseet |
Eric
Lundquist |
|
JVM00002 |
SJ |
Ljusdal |
169 |
1905 |
Godsexpeditionen, Personal, Kontor, Klocka.
Fraktgodsexpeditionen i Ljusdal 1905.
Från vänster; Stationskarl Aston, Förste stationsinspektor
Hugo Sandberg (sedermera stins i Bispgården och Näsviken)
Kontorsbiträde C. Kling (sedermera sts i Lund), Stins E. Blomén
(sittande) Stins O. Rogberg (sedermera fsts i Söderhamn). |
Järnvägsmuseet |
|
|
JVM00003 |
SJ |
Hässelby
villastad |
333 |
1955 |
Godståg, Ånglok, Semafor.
Soptåget Silverpilen har varit i Lövsta sopstation och tömt sin last
med Stockholmssopor.
Här passerar det tomma godståget utfarten från Hässelby villastad på
sin väg tillbaka till Stockholm.
Tåget dras av Statens Järnvägars lok E6 1710. Före detta SWB M82,
tillverkat av NOHAB 1918 med tillverkningsnummer 1134. Loket
skrotades i Kalmar 1974. |
Järnvägsmuseet |
|
|
JVM00004 |
SJ |
Ånge |
173 |
1930 |
Bangård, Växel, Omlastningsmagasin,
Ånglok.
Ombyggnad av bangården med anledning av kommande elektrifiering
(1936).
Bilden är tagen från ställverkshuset och visar västra delen.
Omlastningsmagasinet till vänster. |
Järnvägsmuseet |
|
|
KA00001 |
DHdJ |
|
143
|
1895
|
Karta.
Kartan omfattar Trosa i söder till Örnsköldsvik i norr. Den visar den planerade dragningen av Dala Hälsinglands Järnväg. Även den ej byggda sträckan från Kilafors. |
|
Samling
Rolf Sten
|
|
KA00002 |
SJ |
Karta |
BD |
1963
|
Karta, Järnväg
Karta över Sveriges Järnvägar samt SJ busslinjer |
|
Samling
Rolf Sten |
|
KA00003 |
|
Karta |
|
1880 |
Karta, Järnväg.
Karta över järnvägarna i
Sverige, Norge och Danmark 1880.
Kartan är kopierad från
Svensk Järnvägsstatistik 1880. |
Svensk Järnvägsstatistik |
|
|
KA00004 |
|
Karta
|
|
1894 |
Karta, Järnväg.
Karta över järnvägarna i
Sverige, Norge och Danmark 1894.
Kartan är kopierad från
Svensk Järnvägsstatistik 1894. |
Svensk Järnvägsstatistik |
|
|
KA00005 |
|
Karta |
|
1904 |
Karta, Järnväg.
Karta över järnvägarna i
Sverige, Norge och Danmark 1904.
Kartan är kopierad från
Svensk Järnvägsstatistik 1904. |
Svensk Järnvägsstatistik |
|
|
LW00005
|
OKB
|
Idenor
|
100
|
1925-04-18
|
Ånglok, Snö, Urspårning.
Ostkustbanan OKB lok U 20, före detta SJ lok U 600. Olyckan skedde på grund av svallis. Personen till vänster, eldaren Karl - Erik Wallin var nära att klämmas till döds. |
-
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00006
|
OKB
|
Enånger
|
100
|
1927
|
Personal, Ånglok.
Ostkustbanan, OKB lok 23. Före detta statens Järnvägar, SJ lok E 1335.
Uppehåll med lokalgodståg, samt kompletteringssmörjning. Personerna på fotot. Från vänster: Konduktör, namn okänt för övrigt lokförare. Eriksson och lokeldare. Karl-Erik Wallin Hudiksvall.
|
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00007
|
OKB
|
Hudiksvall
|
|
1927
|
Personal.
Ostkustbanan OKB, lokeldare Karl - Erik Wallin med hustrun Svea Wallin utanför sin bostad i Hudiksvall. |
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00008
|
OKB
|
Grusgropen
Bergsåker
|
094
|
1925
|
Grävmaskin, Grustag, Personal.
Grusgropen i Bergsåker
(Selånger) med ångmaskinsdriven grävskopa. |
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00009
|
SJ
|
|
|
1947
|
Ånglok, Personal.
Lokförare Dahl i hytten på Statens Järnvägar, SJ lok E6 1703, före detta Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar SWB lok M3 64.
|
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00010
|
SJ
|
|
|
1947
|
Ånglok, Personal.
Lokeldare Lars - Erik Wallin i hytten på Statens Järnvägar, SJ lok E6 1709, före detta Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar SWB lok M3 81.
|
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00011
|
SJ
|
Bjärka Säby
|
461
|
1947
|
Ånglok.
Statens Järnvägar, SJ lok E6 1709. Före detta Stockholm
- Västerås Bergslagens Järnvägar, SWB M3 81. Provkörning efter
revision. På fotot Lars-Erik Wallin
|
|
Samling
L E Wallin
|
|
LW00012 |
SJ |
Bjärka Säby |
461 |
1947 |
Personal, Ånglok.
Statens Järnvägar, SJ lok L 799. Provkörning efter revision.
På bilden från vänster: Lokeldare Lars-Erik Wallin, förste reparatör Wikvist, reparatör Roxström, reparatör Lund samt lokmästare. Oskar Köhlkvist. |
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00013 |
SJ |
Bjärka Säby |
461 |
1947 |
Ånglok.
Statens Järnvägar, SJ lok L 799. Tillverkat av Motala Verkstad 1904 med tillverkningsnummer 329. Provkörning efter revision.
Loket slopades 1970 och skrotades 1973.
|
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00014 |
SJ |
Hultsfred |
480 |
1948 |
Ånglok, Urspårning.
Statens Järnvägar, SJ lok K4 926 urspårad på
bangården. |
|
Samling
L E Wallin |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
LW00015 |
OKB |
Söråker |
092 |
1926 |
Ånglok, Personal, Stationshus.
Ostkustbanan OKB lok A 16
före detta Statens Järnvägar, SJ A 1022.
Från vänster: lokeldare Karl-Erik Wallin, lokförare Martin Eriksson, lokpersonal Vestman. |
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00016 |
SJ |
Krylbo |
163 |
1947 |
Ellok, Vändskiva, Lokstall.
States Järnvägar, SJ Lok D 419 har kört med i vändskivan på grund av fastbrända körkontakter. Vändskiva var tyvärr felvänd. På bilden förste
reparatör Sonnbäck och stallförman Strand. |
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00017 |
SJ |
Norrköping |
|
1947 |
Undervisning.
Avslutning av lokbiträdeskurs i Norrköping 1947. |
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00018 |
SJ |
Stockholm |
|
1957 |
Undervisning.
Ingenjör Sjöström undervisar vid lokförarkurs i Stockholm 1957. |
|
Samling
L E Wallin |
|
LW00019 |
OKB |
Söråker |
092 |
1926 |
Ånglok, Personal.
Ostkustbanan OKB lok A 16 före detta Statens Järnvägar, SJ A 1022.
Från vänster: lokförare Martin Eriksson, lokpersonal Vestman, lokeldare Karl-Erik Wallin. |
|
Samling
L E Wallin |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
PLS00001 |
SJ |
Gävle S
|
199
|
1966-02-19
|
Ånglok, Snö.
Växling på Gävle Södra med SJ E2 1046
Huset i bakgrunden, " Gävle-Dalapalatset". Uppfördes av Gävle - Dala
Pensionskassa 1902. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00002 |
SJ |
Gävle
S |
199
|
1966-02-19 |
Ånglok,
Godsvagn, Snö.
Växling på Gävle Södra med SJ E2 1046. Huset i bakgrunden är före
detta Uppsala - Gävle Järnvägs, UGJ, administrationsbyggnad.
|
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00003 |
SJ |
Gävle S
|
199
|
1969-06-16
|
Ellok, Godståg, Museum.
SJ lok Hg med godståg. Tåget består av museala järnvägsfordon under transport från gamla Järnvägsmuseet i Tomteboda till "nya" järnvägsmuseet i Gävle. "Nya" museet ligger bakom tåget.
|
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00004 |
SJ
|
Gävle
S |
199
|
1962 |
Ånglok.
SJ lokstation, före detta Ostkustbanans lokstation, OKB
SJ lok A2 1004 avställt. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00005 |
SJ |
Gävle
S |
199
|
1963 |
Ånglok, diesellok, Vändskiva, Lokstall.
SJ lokstation, före detta Ostkustbanans lokstation, OKB.
Bortom vändskivan står SJ lok E2 1457 och vid lokstallsväggen står en lokomotor |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00006 |
SJ
|
Gävle
S |
199
|
1962 |
Kolbrygga, Motorvagn, Ånglok
SJ lokstation, före detta Ostkustbanans lokstation, OKB
Vid kolbryggan syns ett ånglok, SJ tanklok N, samt några rälsbussar. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00007 |
SJ |
Gävle
S |
199
|
1972-09-24
|
Ånglok, Vattenhäst.
SJ lokstation, före detta Ostkustbanans lokstation, OKB.
Numera platsen för Järnvägsmuseet.
Järnvägsmuseidagen 24 september 1972. SJ lok E2 1091 ankommer museet med ett "musealt" persontåg.
|
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00008 |
SJ |
Tomteboda
|
160
|
1968-05-24 |
Ånglok.
Två museala ånglok framför utställningshallen i Tomteboda. Förberedelser inför
museets flytt till Gävle.
Vänstra loket är Stockholm - Rimbo, Järnvägs, SRJ, lok nummer 3 "RIMBO". Det andra är Gotlands Järnvägs, GJ, lok nummer 3 "GOTLAND". |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00009 |
SJ |
Krylbo |
163
|
1966-07-01 |
Ånglok.
SJ lok B 1365
|
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00010 |
SJ
|
Ockelbo |
167
|
1968-07-06 |
Ånglok.
Nymålat SJ lok E2 1091. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00011 |
UGJ |
Järvsta |
199 |
1970 |
Ellok, Kontaktledning.
SJ lok Rb1 1002 med snälltåg vid Järvstabacken, gamla södra
infarten till Gävle. Banvallen är i dag cykelväg till Furuvik. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
PLS00012 |
SJ |
Örebro |
247 |
1963 |
Stadsvy, Lokstall, Ellok.
Utsikt från vattentornet i Örebro, SJ lostall. |
|
P Lennart
Svensson
|
|
RI00001 |
8807 |
NOHAB |
281
|
1887 |
Ritning, Ånglok.
Nydqvist & Holm, NOHAB, Trollhättan.
Tillverkningsritning D 10515 avseende ett sexkopplat tanklok avsett för Striberg - Grängens Järnväg. Spårvidd 802 mm. Tillverkningsnummer 249.
Vid leveransen 1887 registrerades loket som
Vikern - Möckelns Järnväg, WMJ,
nummer 3. Bild på loket finns
HÄR!
Utifrån samma ritning levererade NOHAB 1894 ännu ett lok för WMJ, nr 5, tillverkningsnummer 387. |
|
Samling
Rolf Sten |
|
RI00002 |
HdSJ |
Sentiel
Waggon
Weks |
- |
1924 |
Ritning, Ångvagn.
Tillverkad i England av Sentiel Waggon Weks i samarbete med Cammel Laird & Co LTD
Ritningen visar ångvagnens maskindel.
|
|
Samling
Rolf Sten
|
|
RI00003 |
STJ |
NOHAB |
106
|
1883
|
Ritning, Ånglok.
Nydqvist & Holm, NOHAB, Trollhättan.
Tillverkningsritning D10528 avseende ett sexkopplat tanklok avsett för Sundsvall Torpshammars Järnväg, STJ, spårvidd 1067 mm. Tillverkningsnummer 172. Vid leveransen 1883 registrerades loket som STJ 6 "A J THOMEE". När STJ byggdes om till normalspår 1885 såldes det till bibanan Matfors - Vattjoms Järnväg, MaVJ, där det blev registrerat som nummer 3. I samband med att MaVJ 1919 breddades till normalspår skrotades loket samma år. |
|
|
|
RI00004 |
|
NOHAB |
316
|
1884
|
Ritning, Ånglok.
Nydqvist & Holm, NOHAB, Trollhättan.
Tillverkningsritning D10522 avseende två fyrkopplade tanklok med tillverkningsnummer 202 och 221. Det förstnämnda levererades 1884 till Länna - Norrtälje Järnväg, LNJ där det registrerades som LNJ 3 "NORRTELJE".
Det andra loket med tillverkningsnummer 221 levererades 1885 till Askersund - Skyllberg - Lerbäcks Järnväg, ASLJ. Där fick det inventarienumret 2 och namnet "SKYLLBERG". Bild på loket finns
HÄR! Loket skrotades 1943.
|
|
|
|
RS00001 |
HdSJ |
Härnösand |
090 |
1925 |
Ångvagn, Stationshus, personal, Resande.
Tillverkad i England av Sentiel Waggon Weks i samarbete med Cammel Laird & Co LTD, tillverkningsnummer 5709. Levererades i april 1925.
Vid HdSJ fick den nummer 21. Den hade plats för 38 resande plus resgodsutrymme.. Vid förstatligandet 1932 togs den över av SJ men skrotades 1933, då inget järnvägsbolag var intresserade av den. |
|
Samling
Rolf Sten
|
|
RS00002 |
LNJ |
NOHAB
|
316
|
1884
|
Ånglok.
Leveransfoto på Länna - Norrtälje Järnväg lok LNJ 3 "NORRTELJE. Tillverkningsnummer 202. Tillverkningsritning finns
HÄR!
Loket fick senare nummer 6 och när LNJ uppgick i Stockholm Roslagens järnvägar 1909 fick det nummer 35. Loket skrotades 1915.
|
Järnvägsmuseet
KBIA08542
|
Samling
Rolf Sten |
|
RS00003 |
ASLJ |
|
287 |
1938
|
Ånglok, Godsvagn.
Askersund - Skyllberg - Lerbäcks Järnväg, ASLJ, lok nummer 2 "SKYLLBERG" på okänd plats. Tyvärr ett skadat negativ. Tillverkningsritning på loket finns
HÄR!
Loket skrotades 1943. |
Järnvägsmuseet
KBIA00750
|
Samling
Rolf Sten |
|
RS00004 |
7053 |
Galtström
|
|
1980-07-27
|
Järnbruk, Ånglok.
Galtströmsdagen 27 juli 1980.
Bruket var i drift under åren 1673 - 1916. 1864 - 1865 byggdes en kortare järnväg med hästar som dragkraft. Efter om- och utbyggnad av järnvägen åren 1876 - 1877 kom man efter några att skaffa ett ånglok som som dragkraft. 1887 levererades ångloket "LOKE"
från Kristinehamns Mekaniska Verkstad. Loket var i bruk fram till 1936 då det ställdes av i sitt lokstall. Tack vare lyckliga omständigheter bevarades loket och kan nu ses i drift på museibanan i Galtström. Mer om
Föreningen Galtströmståget finns på Facebook. |
|
Rolf Sten |
|
RS00005 |
SJ |
Piteälvsbron
|
065 |
1990
|
Motorvagn, Bro kombinerad, Hållplats.
Fotokörning. Ostkustbanans Vänners, OKBv, chartertåg bestående av rälsbussarna Y8 1135 samt Banverkets
konferensmotorvagn, YS 1171, passerar den kombinerade järnvägs- och landsvägsbron över Piteälven. Till höger
skymtar hållplatsstugan Piteälvsbron. |
|
Rolf Sten |
|
RS00006 |
S&NJ |
Gällivare
|
002 |
1990
|
Motorvagn, Bangård.
ICA-kurirens chartertåg bestående av sex motorvagnar med Y1 1359.
Till höger skymtar OKBv, chartertåg bestående av rälsbussarna Y8 1135 samt Banverkets konferensmotorvagn
YS 1171.
|
|
Rolf Sten |
|
RS00007 |
BDJ |
Järnboås
|
281 |
1890-t
|
Stationshus, Persontåg, Ånglok, Personvagn, Resgodsvagn.
Bredsjö - Degerfors Järnväg lok nummer 4 med persontåg. Loket med tillverkningsnummer 249 levererades 1887 till Vikern - Möckelns Järnväg, WMJ, som nummer 3. Vid sammanslagning av flera banor till Bredsjö - Degerfors Järnväg 1893 fick loket nummer 4. Loket slopades 1954 och finns sedan 1956 uppställt vi Nora station. Lokets tillverkningsritning finns
HÄR! |
Järnvägsmuseet
KAGF00055 |
Samling
Rolf Sten
|
|
RS00008 |
SJ |
Töva |
107 |
1904 |
Stationshus, Personal. Dressin,
Plattform.
Mannen som sitter på dressinen är banvakten Ernst Henrik Vilhelm
Jonsson. Den
uniformsklädde mannen i mitten är troligen Anders Gustaf Andersson
född 1851, han fick tjänsten som stationsmästare vid Töfva 1904,
Den text som finns på
vykortet lyder "Ett kort jag sänder af Töfva station. Der alla är
ute och tar mottsjon. Jag på dressinen till Sundsvall far. Och
inspekterar banan alla dar. Helsningar från alla. Tecknar din bror
E.H. Jon." |
|
Samling
Johnny Blästa
|
|
RS00009 |
DONJ |
Ockelbo |
176 |
1959-07-28 |
Ånglok, godståg.
Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ. Ånglok av typen
Malletlok med fullt pådrag för att kara av motlutet som väntar
strax efter Sundsbron. Tåget är på väg mot Norrsundet. |
Samling
Rolf Sten |
Kurt Möller |
|
RS00010 |
SJ |
Pålsboda |
341 |
1957 |
Bangård, Persontåg, Motorvagn.
Föreningsstation mellan normalspåriga Statens Järnvägar, SJ och den
smalspåriga, 891 mm, Norra Östergötlands Järnvägar,
NÖJ
Mer om Pålsboda
Här. |
Järnvägsmuseet
KDAA07400 |
Samling
Rolf Sten |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
RL00001 |
MEJ |
Gosphus |
189
|
1920-t
|
Ånglok, Semafor, Snö, Personal.
Gävle - Dala Järnvägs lok GDJ 36 "HOFORS" väntar på avgång. |
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00002 |
FRMJ |
Mora Noret
|
187
|
1933
|
Lokstall, kolbrygga, Vattenhäst, Ånglok, Personal
Gävle - Dala Järnvägs lok GDJ 30 "W NISSER" fyller på förråden av vatten och stenkol. |
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00003 |
GDJ |
Gävle
|
181
|
1942
|
Ånglok, Grävmaskin, Grusgrop, Personal.
Gävle - Dala Järnvägs lok GDJ 29 "P MUREN".
På tendern lokeldare Arvid Andersson, Nedanför hytten Paul Lundby.
Ångmaskinsdriven grävmaskin, GDJ Ruston Bycuros Eire med personal.
|
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00004 |
MEJ |
Älvdalen
|
189
|
1905
|
Stationshus, Ånglok, Snö.
Elfdalen, Gävle - Dala Järnvägs lok GDJ 9
"OSKAR"
|
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00005 |
GDJ |
Falun |
183
|
1923
|
Personal, Ånglok, Lokstall.
Fem Gävle - Dala Järnvägs, GDJ, lok uppställda framför lokstallet med maskinpersonalen uppställda framför. |
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00006 |
GDJ |
Korsnäs
|
183
|
1880 |
Vy, Stationshus, Bangård, Sågverk.
Station, tagen i bruk 1859-07-13. Nedlagd 1989-10-01.
På bilden syns Korsnäs sågverk med maskinhus och den stora brädgården. 1899 flyttades sågverket till en ny plats vid Bomhus strax utanför Gävle. |
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00007 |
GDJ |
Hosjö
|
183
|
1900 |
Hållplats, Banvaktstuga, Ånglok, Vägkorsning.
Driftplatsen togs i bruk 1886-10-01. |
|
Samling
Rune Lundby |
|
RL00008 |
GDJ |
Gävle
|
181
|
1942
|
Grävmaskin, Grusgrop, Personal.
Ångmaskinsdriven grävmaskin, GDJ Ruston Bycuros Eire med personal. Från vänster; Sigvard, Nisse Stenman samt Linde.
|
|
Samling
Rune Lundby |
|
SN00000 |
KRJ |
- |
619 |
1891 |
Järnvägsbygge,
Ånglok.
Klippan - Röstånga Järnväg KRJ 2 "Röstånga". Munktell nummer 30 1891.
|
|
Ns 2/67 |
|
SN00001 |
HHJ |
- |
595 |
1933 |
Ånglok.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 1. Tillverkat av Beyer Peacock 1874. Tillverkningsnummer 1377. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00002 |
HHJ |
Leveransfoto |
595 |
1891 |
Ånglok.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 8 "ÅSTORP". Tillverkat av NOHAB 1891. Tillverkningsnummer 331. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00003 |
HHJ |
Klippan |
595 |
1924 |
Ånglok, Plattform.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 20. Tillverkat av NOHAB 1916. Tillverkningsnummer 1103. |
- |
Ns 2/67 |
|
SN00004 |
HHJ |
Leveransfoto |
595 |
1914 |
Ånglok.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 27. Tillverkat av NOHAB 1914. Tillverkningsnummer 1034. |
- |
Ns 2/67 |
|
SN00005 |
EKJ |
Kellna |
618 |
1909 |
Ånglok, Stationshus.
Ängelholm - Klippans Järnväg EKJ lok 3 med persontåg. |
- |
Ns 2/67 |
|
SN00006 |
HHJ |
Klippan |
595 |
1910-t |
Bangård, Ånglok, Vattenhäst, Persontåg.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg Ånglok HHJ
lok 14 med godsvagn på Klippans station. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00007 |
HHJ |
Klippan |
595 |
1920 |
Stationshus, växel, Ånglok.
Ånglok Ängelholm - Klippans Järnväg EKJ lok 3 med persontåg, ånglok HHJ lok 15 med persontåg. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00008 |
HHJ |
Ljungbyhed |
619 |
1913 |
Stationshus, bangård. Ånglok, Persontåg.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 1 med persontåg på Ljungbyheds station. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00009 |
EKJ |
Munka-Ljungby |
618 |
1920 |
Stationshus, resande, Ånglok.
Ängelholm - Klippans Järnväg EKJ lok 1 på Munka - Ljungby station. Barn på plattformen. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00010 |
HHJ |
Trolleholm |
619 |
1908 |
Stationshus, Bangård, Persontåg, Ånglok.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 2 med persontåg på Trolleholms station. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00011 |
KEJ |
- |
619 |
1898 |
Ånglok, Rallare, Järnvägsbygge
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ 5 "KÄRNAN" med gruståg vid anläggandet av bandelen
Röstlånga - Eslöv 1898 |
|
Ns 2/67 |
|
SN00012 |
REJ |
- |
619 |
1898 |
Järnvägsbygge, Ånglok, Rallare.
Hälsingborgs Sockerfabriks lok 12 med gruståg vid
anläggandet av bandelen Röstlånga - Eslöv. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00013 |
HHJ |
Billesholm |
597 |
1920-t |
Stationshus, Personal, Ånglok, Godståg.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ 22 "RÖSTÅNGA", före detta KRJ 2, med blandat tåg.
|
|
Ns 2/67 |
|
SN00014 |
EKJ |
Gråmanstorp |
618 |
1910 |
Stationshus, Personal, Ånglok, Semafor.
Ängelholm - Klippans Järnväg EKJ lok 1 vid Gråmanstorps station
. |
|
Ns 2/67 |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
SN00015 |
HHJ |
Hälsingborg |
609 |
1880 |
Stationshus, Banhall, Ånglok, Växel.
Ånglok Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 5 samt samt loken 1 eller 2 . |
|
Ns 2/67 |
|
SN00016 |
HHJ |
Klippan |
595 |
1907 |
Ånglok, Stationshus, Plattform, Bangård.
Hälsingborg - Hässleholms Järnväg HHJ lok 2 & 16 vid Klippans station. Ånga och rök från loken.
|
|
Ns 2/67 |
|
SN00017 |
KRJ |
Skäralid |
619 |
1898 |
Stationshus, Personal, Plattform, Ånglok.
Klippan - Röstånga Järnväg
KRJ 1 "LJUNGBYHED". Tåg vid Skäralids station . |
|
Ns 2/67 |
|
SN00018 |
JGJ |
Leveransfoto |
460 |
1893 |
Ånglok.
Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ lok 2. av
typen Mallet. Tillverkat av Bolinder 1893. Tillverkningsnummer 2. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00019 |
JGJ |
Leveransfoto |
460 |
1893 |
Ånglok.
Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ 3 av
typen Mallet. Tillverkat av Bolinder 1893. Tillverkningsnummer 3. Med tender. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00020 |
JGJ |
Leveransfoto |
460 |
1910-t |
Ånglok.
Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ lok 4. Tillverkat av
Tubize, Belgien1899. Tillverkningsnummer 294. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00021 |
JGJ |
Jönköping Östra |
460 |
1930-t |
Ånglok.
Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ lok 5 Tillverkat av Motala Verkstad 1902. Tillverkningsnummer 298. |
|
Ns 2/67
B-G Bengtsson |
|
SN00022 |
JGJ |
Leveransfoto |
460 |
1910-t |
Ånglok.
Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ lok 7. Tillverkat av Motala
Verkstad 1906. Tillverkningsnummer 371. |
|
Ns 2/67 |
|
SN00023 |
VGJ |
Björboholm |
417 |
1910-c |
Vy,
Personal, Fordon, Snö, Stationshus.
Stationsföreståndaren med kvinna på spark. Utsikt över Björboholm.
|
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00024 |
VGJ |
Björboholm |
417 |
1910-c |
Vy, Sjö,
Hamnspår.
Utsikt från Strandkullen över sjön Mjörn. Hamnspåret mitt i bilden. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00025 |
VGJ |
Björboholm |
417 |
1910-c |
Vy, Sjö,
Hamnspår, Banvaktstuga, Ångdressin.
Utsikt från Strandkullen över sjön Mjörn. Hamnspåret mitt i bilden.
VGJ ångdressin skymtar på hamnspåret. Banvaktstugan syns vid
vägövergången. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00026 |
VGJ |
Björboholm |
417 |
1910-c |
Vy,
Stationshus, Godsmagasin, Banvaktstuga.
Utsikt från Strandkullen över stationsområdet. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00027 |
VGJ |
Björboholm |
417 |
1910-c |
Vattendrag, Bro, Landsväg, Berg. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00028 |
VGJ |
Gendalen |
417 |
1910-c |
Stationshus, Avträde, Personal, Semafor.
Framför stationshuset stationsföreståndaren Carl Theodor Ekelöf född
1874.
|
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00029 |
VGJ |
Gråbo |
417 |
1910-c |
Stationshus, Avträde, Personal, Barn, Semafor, Tralla.
Enkel järnvägsvagn för transport, med handkraft, av styckegods inom
spårområdet.
Framför stationshuset står stationsföreståndaren Karl Linus Nyman
född 1875. Barnen i förgrunden hör sannolikt till familjen. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00030 |
VGJ |
Gräfsnäs |
417 |
1910-c |
Stationshus, Järnvägshotell, Belysning.
Stationshuset eldhärjades 1914, ett nytt uppfördes 1922. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00031 |
VGJ |
Gunnilse |
417 |
1910-c |
Stationshus, Avträde, Uthus, Telefonledning.
|
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00032 |
VGJ |
Hofgården
(Hovgården) |
417 |
1910-c |
Banvaktstuga, Personal.
Banvakten Johan Kristensson, tillsammans med familjen, poserar framför bostaden, banvaktstuga nummer 8.Enligt
Banvakt.se var Johan född 1870-04-30 i Ö. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00033 |
VGJ |
Okänt ? |
417 |
1910-c |
Ånglok,
Personal, godsvagn.
VGJ, Västergötland - Göteborgs Järnvägar lok nummer 17 med
personal utanför loket.
Loket tillverkat av
Nydqvist & Holm i Trollhättan 1908.
Tillverkningsnummer 873. Efter VGJ förstatligande fick loket nytt
nummer, 3125 och littera L16p. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00034 |
VGJ |
Okänt? |
417 |
1910-c |
Persontåg,
Personal, Resande, Ånglok, Semafor, Stationshus.
Ångloksdraget persontåg under uppehåll
framför stationshuset. Personvagnarna, två tvåaxliga och en
Boggivagn, samtliga med lanternintak. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00035 |
VGJ |
Okänt? |
417 |
1910-c |
Industri,
Sågverk, Vändskiva.
Sågverk med spåranslutning någonstans längs VGJ järnväg. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00036 |
VGJ |
Olofstorp |
417 |
1910-c |
Landskap,
Bostadshus. Stationshus, Avträde. Telefonledning.
Utblick över landskapet med järnvägsstationen i förgrunden.
Järnvägsspår med odling i förgrunden.
Järnvägsspår med odling i förgrunden. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00037 |
VGJ |
Sjövik |
417 |
1910-c |
Stationshus, Växel, Belysning, Snö, Personal, Hund
Stationshuset med del av samhället. Framför stationshuset
Stationsföreståndare Peder Georg Kallhauge född 1872.. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00038 |
VGJ |
Brobacka |
417 |
1910-c |
Banvaktstuga, Tunnel, vattendrag.
Banvaktstuga nummer 10. Till vänster i bild syns
Brobackatunnelns södra tunnelmynning. |
|
Samling
Stig Nyberg |
|
SN00039 |
FJ |
Vinberg |
511 |
1910-c |
Stationshus, Plattform, Personal, Semafor, Cykel.
Framför stationshuset Stationsmästare Johan Bernhard Andergren, född
1857.
|
|
Samling
Stig Nyberg |
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |
|
SVJF00001 |
BUJ |
Dalsjöfors |
484 |
1925 |
Stationshus, Bangård; Personal.
Borås - Ulricehamn Järnväg, stationsområdet
Stationshuset rivet. Ersatt av en busskur 1982. |
|
SVJF |
|
SVJF00002 |
BUJ |
Toarpsdal |
484 |
1925 |
Stationshus,
Bangård.
Borås - Ulricehamn Järnväg, stationsområdet. |
|
SVJF |
|
SVJF00003 |
BUJ |
Linjebild |
484 |
1925 |
Landskap.
Sjö.
Borås - Ulricehamn Järnväg
Järnvägsbanken över sjön Mogden. |
|
SVJF |
|
SVJF00004 |
BUJ |
Linjebild |
484 |
1925 |
Berg,
Landskap, Telefonlinje.
Borås - Ulricehamn Järnväg
Bergsskärning vid Klämmadalen. |
|
SVJF |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bild |
Bildnr |
Bolag |
Ort |
Bandel |
Datum |
Ämnesord / Bildtext |
Anmärkning |
Fotograf |