|
Åter till
föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Järnvägsstationer,
håll- och och lastplatser
vid de Svenska
järnvägarna under åren 1921 - 1952
av Rolf
Sten |
De här sidorna innehåller
sammanlagt 5000 järnvägsanstalter. Dessa är sorterade
i bokstavsordning. Genom att klicka på önskad bokstav
får Du fram alla som börjar med den bokstaven (i vissa fall är det så många
under en bokstav varför sidorna av praktiska skäl har
delats upp). (The stations are sorted in alphabetical order) |
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V Y Å Ä Ö
Den här sammanfattningen
är baserad på "Svensk Järnvägs-
och stationsförteckning", särtryck nummer
41 ändringstryck nr 6, 1 juli 1953. Den är kompletterad
med uppgifter om stationer, håll- och lastplatser vid järnvägar
som lagts ned och försvunnit före 1953. De senare uppgifterna
är baserade på uppgifter i boken "Sveriges
Järnvägar" från 1921.
Dom olika platser som finns i denna sammanställning
hade 1953 ett gemensamt namn, järnvägsanstalter.
Dessa var indelade med hänsyn till trafikuppgifternas art
och omfattning i klassificerade stationer, trafikplatser,
expeditionsställen, hållplatser, lastplatser, håll-
och lastplatser samt rälsbusshållplatser. Även
vissa rangerbangårdar och bemannade blockposter kan förekomma.
Det måste också påpekas att
det i denna mängd av uppgifter kan finnas brister. Skulle
Du finna någon sådan är det tacksamt om Du hör
av dig till historiskt@telia.com
Rolf Sten.
Mer information om driftplatser,
bandelskartor, bandelar, bolagsnummer, bolagssignaturer, ämnesord,
motivkategorier, järnvägshistoria mm finner du
HÄR eller genom genom
att klicka på bilden till vänster!
Förklaringar till
tabellerna (explanation):
Tabellrubriker:
Plats
= Vanlig stil används för stationer (ingen förkortning
efter namnet), trafikplats (tpl), hållplats (hp), lastplats
(lp), håll- och lastplats (hpl), rälsbusshållplats
(hpr), rangerbangård (rbg) expeditionsställe (xst)
samt blockpost (blp). Stationssignatur är angiven inom (
) efter platsens namn.
Kursiv stil betyder att uppgiften försvunnit
före 1953. Normalt har alltså den järnvägen
lagts ned före 1953.
Bolag 1953 = I den här kolumnen framgår vilket
bolag som äger och/eller trafikerar bandelen år 1953.
Ursprung = I den här kolumnen framgår vilket
järnvägsbolag som ursprungligen ägde/trafikerade
järnvägen/bandelen. Om banan ursprungligen var en stambana
tillhörande Statens Järnvägar står det en
förkortning som hänvisar till den stambanan. Till exempel,
NSb, betyder Norra Stambanan. Är det kursiv stil betyder
det att järnvägen har lagts ned före 1953.
SJ bandel
1953 eller enskilt järnvägsbolag =
Här framgår status över bandelen år
1953. Om det står Bd. xxxx - xxxx betyder det "Bandelen
xxx - xxx" och att det är en ursprunglig SJ-bana eller
en förstatligad bana. Alternativt står det järnvägsbolagets
namn om den är i enskild ägo. Kursiv stil betyder att
den här bandelen/järnvägen har lagts ned före
1953.
SJ org. = Här anges vilken plats i SJ organisation
som bandelen tillhörde 1953. Till exempel, 6d, 27ts betyder
sjätte distriktet tjugosjunde trafiksektionen.
Symbolers betydelse (Meaning of symbols)
Källor: Svensk järnvägsstatistik,
Sveriges Järnvägar 1921, Svensk järnvägs-
och stationsförteckning 1952.
|
Åter till
föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
© Rolf Sten
stn_main.html senast uppdaterad
2022-03-27
|
|