HOME
INDEX

394     Arvika/Gilserud - Årjäng

FÖREGÅENDE
LISTA
(Arvika/Gilserud) - Beted - Årjäng
NÄSTA


 Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Ar (Arvika) h 163,300 50 1867-10-11 stn ; hamnspår; FS
Gu/Gsu (Gilserud) 158,600 74 1925 fp, I infogad i Arvika stn 1959-05-31; ansl DVVJ
Jfo Jössefors Ö v 157,400 72 1942 ssp, hlp 1952, T hp 1969, † 1973-06-18; <1952 Jössefors bruks lastspår
Jfö Jössefors Ö   156,000   1933-05-15 hp, 1952 flyttad till Jössefors Ö km 157,4, hela tiden samredovisad med denna
Jf Jössefors v 155,000 87 1928-03-01 stn, I hlp , lp 1985-06-10, † 1989-10-01
  tunnel   152,200 95 1926-09-28 Sulvik, BI 1985
Svk/Suvk Sulvik v 151,800 93 1936 hp, † 1985-06-10
Rå, Rd/Rda Rådane h 150,600 105 1928-03-01 hlp, T hp 1959-04-01, I hp ~1960, † 1985-06-10
Kbl Krokebol h 146,300 139 1933-05-15 hp, † 1985-06-10
Vxk Växvik v 142,800 115 1928-03-01  I stn, T hlp 1928-03-01, I hlp 1939, T hp 1964, † 1985-06-10
Hlbl Hallebol 141,400 118 1938 hp, † 1985-06-10
Hbt/Hgt Hagberget h 137,200 141 1935 hp, † 1971-05-23
Kmö/Komö Koppom Ö 135,600 126 1944 hpr, † 1971-05-23; sign
Km/Kom Koppom v 133,900 123 1928-03-01 stn, lp 1985-06-10, † G 1985-07-31, † 1988-01-01
Kob Koppom Bruks lastspår 133,300 127 1928 ssp, I infogat i Koppom stn 1960-01-13; fd Koppoms bruks lastspår (Kml)
Kms/Koms Koppom S v 132,700 139 1934 hp, † 1985-06-10
Bt/Btd Beted v 130,300 123 1928-03-01 stn, I hlp 1965-12-30, T hlp 1966-01-01,
lp 1985-06-10, U 1985-07-31, † 1988-10-01; ansl Beted– Skillingsfors
Sö/Söpp Söpple 127,300 141   hpr 1943, † 1985-06-10
M, Mk/Mtk Mosstakan v 124,800 121 1928-03-01 hlp, T hp 1959-04-01, I hp ~1960,
† 1985-06-10
Sdl/Söli Södra Lian 122,900 120 1938-12-01 hp, † 1951-05-20
Sdl Södra Lian   121,700   1951-05-20 hp, † 1966-05-22
Ms/Msd Månserud h 119,500 127 1928-03-01 hlp, T hp 1954-04-01, I hp b1960t,
† 1985-06-10
Vn, Vk/Väk Vännacka h 114,500 153 1928-03-01 st, † G 1966-09-01, I hp 1966, † 1985-06-10; även ssp
Kygr Kytteruds grusgrop 113,400  1945 grp, BI b1960t; <~1945 Högåsen grusgrop
Hög Högåsen grusgrop 113,400    
Hrd/Hrd Herredalen 111,800 154 1944 hp , †1966-05-22
Sla/Saa Stenslanda v 107,900 136 1933-05-15 hp, † 1971-05-23
Hg, Hl/Hö Högelian h 104,100 124 1928-03-01 hlp, T hp 1964-01-01, I hp 1970, † 1985-06-10
Sd/Sbdl Silbodal h 101,500 116 1928-03-01 hp, † 1973-06-10
Sbdl Sibodal (!) 101,500    
  sidospår   96,800   1974-04-11 ssp, I infogat i Årjäng stn 1974-06-19; Luftvårdsinstallationer AB
Åj Årjäng v 95,900 110 1928-03-01 stn, lp 1985-06-10, † G 1985-07-31, † 1988-10-01.

 

Dal–Västra Värmlands järnväg (DVVJ) Mer om DVVJ finns HÄR!

Unionsupplösningen blev grundskottet för Inlandsbanans planerade södra del från Siljan till Bohuslän, men DVVJ kom till betydande del att dras i dess tänkta sträckning.
Indirekt bidrog skilsmässan med Norge till dess tillkomst, eftersom denna delvis finansierades genom en statlig ”gränsbanefond” som avsåg att knyta gränstrakterna fastare till Sverige. Särskilt starka var de nationalistiska argumenten bakom bibanan till Skillingsfors.

DVVJ:s södra del fram till Bengtsfors hade bäst ekonomiska utsikter tack vara de många industrierna utmed Upperudsälven, men längre norrut var bebyggelsen gles och näringslivet underutvecklat.
Göteborgsintressen (staden, Bergslagernas järnväg och privatpersoner) stod för en stor del av aktiekapitalet och därmed ledningen över järnvägen.
Staten medverkade förutom med lån också med nödhjälpsarbeten under den långa byggprocessen som försvårades och fördröjdes av besvärlig terräng, arbetskonflikter och finansiella problem, och när den äntligen var klar hade landsvägstrafiken etablerats.
Göteborg/BJ ville också efter konkursen behålla kontrollen över banan för att inte förlora trafik till SJ och andra konkurrenter.
En viss turisttrafik kunde inte uppväga det senare tappet på grund av industrinedläggningar, vägtrafikkonkurrens och avfolkning, och starka kommunala engagemang förmådde inte stoppa nedläggningen.


Koncession 1914-09-22

Längd Totalt 178 km

Förvaltningsort Göteborg (lokal huvudort Årjäng)

Trafikförändringar
1923-12-13 *Mellerud–Åsensbruk, 13 km, provisorisk godstrafik
1925-12-09 *Åsensbruk–Billingsfors, 25 km, provisorisk godstrafik
1926-09-28 *Beted–Gilserud(–Arvika), 29 km, provisorisk godstrafik
1927-01-01 *Mellerud–Bengtsfors Ö, 44 km, allmän trafik
1927-12-17 *Bengtsfors Ö–Blomskog, 38 km, och eted–Skillingsfors, 19 km, provisorisk godstrafik.
1928-03-01 *Bengtsfors Ö–Gilserud(–Arvika), 115 km, och Beted–Skillingsfors, allmän trafik.
1961-05-28 † Beted–Skillingsfors, 19 km, all trafik (behovsgodståg 1958-06-01) och Årjäng–Gustavsfors, 28 km, godstrafik.
1975-06-01 † Gustavsfors–Bengtsfors, 24 km, godstrafik.
1985-06-10 † (Arvika–)Gilserud–Bengtsfors, 113 km, persontrafik.
1985-07-31 † Jössefors Ö–rjäng, 61 km, godstrafik de facto, efter ras vid Vännacka (formellt 1988-10-01).
1986-09-01 † Billingsfors–Bengtsfors, 6 km, all trafik och Mellerud–Billingsfors, 38 km, persontrafik. sommaren 1987 *Mellerud–Bengtsfors,44 km, säsongspersontrafik.
1989-10-01 † Jössefors Ö–Gilserud, 2 km, godstrafik.

Samband
BJ hade stora ägarintressen redan från början, och DVVJ och Åmål–Årjängs järnväg ägdes från 1937-09-01 av ett BJ-dotterbolag, DVVJ AB.

Trafik
a) Trafikerades av BJ.
b) Under 1930-talet kördes vissa persontåg Arvika–Edane, 15 km, åt SJ.
c) Säsongspersontrafiken har utförts i en kommunstiftelses regi under det gamla marknadsföringsnamnet De Vackra Vyernas Järnväg.

Förstatligad
1936-12 statligt ägande efter konkurs, ej införlivad med SJ, såld till BJ 1937-05, statligt bolag 1947-07-01, till SJ 1948-07-01.

Fjärrblockering
1951-08-01 Gilserud fp; Arvika, lokal fjärrstyrning.
1974-06-17 (Mellerud stn, tidvis); Göteborg.
ATC 1984-04-03 Mellerud stn.

Upprivning
Årjäng–Jössefors Ö 1989, Jössefors Ö–Gilserud 1993.

Anmärkning
a) Bom/grindbevakningen Beted–Skillingsfors ersattes redan 1938 av tågstopp vid de sju vägkorsningarna.
Bandelen var för övrigt veterligt SJ:s enda där mjölkbord stod utsatta i linjeboken.
b) Turisttrafik med cykeldressin Bengtsfors–Kråkviken sommartid 1987–1988, från 1989 Bengtsfors–Årjäng.
c) SJ begärde redan 1962 tillstånd till partiell nedläggning.
Framställningen bifölls aldrig och förändringen skedde först i länstrafikens regi.
Väntetiden samlade ett stort behov av spårutrustning framför allt norr om Billingsfors.

Källor och referenser
- G. kermark, Dal–Västra Värmlands järnväg – DVVJ, 1932.
- Svante Forsæus & Gösta Johannesson, Dal–Västra Värmlands Järnväg, 1990..
- Järnvägsdata 2009.
- Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm


TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   /Benny Nilsson  /  Kjell Byström
Uppdaterad 2024-12-25 Rolf Sten