Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km* |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hd/Hsd |
(Härnösand) |
v |
414,723/107 |
4
|
1893-12-12 |
stn; hamnspår; FS |
|
Lövudden |
|
414,100 |
|
~1925 |
hp, BI 1927 |
|
Gådeå |
|
413,600 |
| |
tunnel 140 m 1925
|
Fl/Flv |
Fällöviken |
h |
411,100 |
25
|
1925-12-17 |
hp, †1958 |
|
Hällenyland |
|
405,000 |
|
|
planerad ts
|
Hnl |
Hällenyland |
h |
404,830 |
83 |
1925-12-17 |
stn, †G, †1966-05-22, I ssp 1974-05-20, BI 1998-01-23 |
An/Atn |
Antjärn |
h |
402,700 |
87
|
1925-12-17 |
hp, †1958 |
Hän |
Häggsjön |
|
400,100 |
|
2008-06-15 |
ts; IL |
|
Stoppställe vid km 399,350 |
|
399,400 |
|
|
sto, U
|
Gr/Grg |
Gnistring |
h |
397,700 |
91
|
1925-12-17 |
hp, †1959-05-31 |
Hy/Hsy |
Hussjöby |
|
391,100 |
98 |
1925-12-17 |
stn, †G 1964-05-31, †1966-05-22, BI 1971-12-09, ssp 1983-07-19; IL |
Vs/Vss |
Västansjö |
h |
388,200 |
83
|
1925-12-17 |
hp, †1960-05-29 |
Sö/Sår |
Söråker |
v |
383,700 |
83
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12, †1971-05-01, BI 1974-05-20, ssp 1983-09-13, BI 1986 |
Tba/Tda |
Torsboda |
h |
381,300 |
60
|
1925-12-17 |
stn, †1958 |
Sårs |
Söråker S |
|
378,218 |
|
1966 |
ssp, I
infogad i Stavreviken stn 1997-10-13; småbana Söråkers industri |
Svn/Sen |
Stavreviken |
v |
376,086 |
5
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12, †1974-01-01; IS |
Lög |
Lögdösjön |
v |
374,300 |
12
|
1943 |
hp,
†1956; <1944-06-05 Lögdesjön |
Bgf |
Bergeforsen |
|
372,900 |
|
1950-01-01 |
lp,
BI 1972-11-27, †1973- 02-01; |
Ind |
Indalsälven |
v |
372,900 |
26
|
1925-12-17 |
hp,
hlp, |
|
Bergeforsenbron |
|
372,100 |
|
|
kb
208 m 1954-06, ren spårbro 1954-12; Indalsälven; del av Signalplats km 371,4 |
Nb/Nrb |
Norrberge |
|
371,800 |
|
1925-12-17 |
hp,
†1942-06-15 |
|
Signalplats vid km 371,366 |
|
|
|
|
ssp 1954-06, BI 1955-01;
kontroll av km 371,4 växlar |
|
Signalplats vid km 371,366 |
|
371,400 |
|
~1950 |
sipl, BI 1957; provisorisk kombinerad bro, km 371,4 över Indalsälven |
Sbe |
Sörberge |
h |
371,300 |
31
|
1934 |
hp,
†1958 |
Slbk |
Solbacka |
|
369,716 |
31
|
1950-01-01 |
I lp
1970, †1974-01-01;
IL |
V/Vrv |
Vivstavarv |
v |
369,716 |
31
|
1925-12-17 |
stn, †P 1968-05-12 |
Vi/Viv |
Vivstavarv |
v |
368,200 |
18
|
1950-01-01 |
|
Viv |
Vivsta |
v |
368,200 |
18
|
1925-12-17 |
hp ,
†1958; < Vivsta (Vi/Viv) |
Trå |
Timrå |
h |
367,054 |
8
|
1925-12-17 |
stn,
†P 2002-06-16, *P 2005-08-15; GS |
Sök |
(Skönvik) |
|
364,000 |
|
1960t |
ssp, namnet övertaget från Skönvik (I) 1972-05-28,
I infogad i Timrå stn 1992. |
Sudv |
* Sunds Verkstäder |
|
2.900 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Jhl |
* Johannedal |
|
5.400 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Fil |
* Fillan |
|
6,000 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Tud |
* Tunadal |
|
8,000 |
|
|
Sidobana Skönvik - Tunadal |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Övrig information |
* Vid sidobana från
Skönvik. Till större delen, Skönvik - Tunadal, anlagd på på Sundsvalls
spårvägars Skönvikslinje |
Vivstavarv låg före ca 1950 vid km 369,7. Namnändrades då till Solbacka. Vivsta fick då överta namnet Vivstavarv. |
Se även Solbacka. Vivstavarv låg före ca 1950 vid km 369,7. Namnändrades då till Solbacka. Vivsta fick då överta namnet Vivstavarv. |
* Kilometertalet,
till vänster om "/" räknat från
Uppsala via Sundsvall. Till höger om "/" räknat från Sundsvall (Ådalsbanan) |
|
|
|