HOME
INDEX

403     Bäckefors - Bengtsfors V

FÖREGÅENDE
LISTA
(Bäckefors) - Billingsfors - Bengtsfors V
NÄSTA



Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida Km Höjd Från Notering







Bäf (Bäckefors) h 60,300 149 1879-07-25 stn, † P 1968-05-12, † 1981-01-01; ansl ULB;ramp 1435>891; IS
   port   61,300    under Dalslands järnväg
Atp/Alt Alltorp h 66,800 137   hp, † 1960-05-29
Ök/Öds Ödskölt h 69,300 106 1895-07-28 stn, hlp 1955, †1 960-05-29; <1913-10-01 Iväg (Ig); <1939-05-15 Ödsköld
Ök Ödsköld   106    
Ig Iväg   106    
Bg/Berg Berg v 71,400 124 1937 hp, † 1960-05-29; <1938 Grans bruk
Gsb Grans bruk      
Dl/Div Dingelvik v 77,400 145 1895-07-28, stn  T hlp 1941456, † 1960-05-29
Ndl Norra Dinglevik 79,900 105 1926-05-15 hp, † b1940t
Bfo Billingsfors v 83,400 85   se Dal–Västra Värmlands järnväg
Tbk Tallbacken v 84,100 92 1936-05-15 hp, † 1960-05-29; <1941-06-09 Tallåsen
  Tallåsen     92    
Bbh Bengtsbrohöljen v 86,000 93 1938-11-16 hp, † 1960-05-29; <1941 Höljerud
Kmp 86 Höjerud      
Bt/Bev Bengtsfors V h 89,000 95 1895-07-28 stn, † 1960-05-29; <1927-01-01 Bengtsfors;
hamnspår
Bt Bengtsfors h   95    

 

Uddevalla–Lelångens järnväg (ULB) Mer om ULB finns Här!

Uddevalla som hamn- och köpstad konkurrerade med Göteborg och med norska städer vid Osloorden, som alla gynnades av Dalslands järnväg och Dalslands kanal.
Därför fanns ett intresse att stärka förbindelserna åt nordöst, och ULB:s dominerande startkapital kom från Uddevalla.
Genom anknytningen till Lelången fanns godskunder upp över Värmlandsgränsen..

Terrängen var emellertid svår och banbygget blev kostsamt. Det var i första hand skogsprodukter som fraktades, inte minst massaved som tippades i Örekilsälven (Sundsbron/Ellenö bro) för vidare flottning, och färdigvaror.
Mellankrigstiden kom sedan med sedvanliga svårigheter som vägtrafik och dåliga konjunkturer samt även konkurrens från normalspåriga Dal–Västra Värmlands järnväg i den norra änden.

Efter förstatligandet övervägdes en breddning men de stora godskunderna började svika och småbruksbygden gav inte underlag nog för ett bevarande.

Koncession 1892-04-29

Längd 89 km

Spårvidd 891 mm

Förvaltningsort Uddevalla

Trafikförändringar
1895-04 *Uddevalla hamn–Bengtsfors, 89 km, provisorisk godstrafik
1895-07-28 *samma sträcka, allmän trafik.
1956-12-20 † Uddevalla hamn–Uddevalla, 2 km, persontrafik.
1960-05-29 † Bäckefors–Bengtsfors V, 29 km, all trafk (behovsgodståg 1958-06-01)
1964-09-27 † Uddevalla–Bäckefors, 60 km, all trafik (behovsgodståg Uddevalla hamn–Ödeborg, 28 km, 1960-09-01).

Samband
Från 1935-04-16 gemensam förvaltning med Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga
järnväg

Omläggning
1956-12-20 började persontågen inledas till Uddevalla C i stället för Uddevalla
hamn. De korsade SJ-spåret på en bro och backade sedan in till stationen

Förstatligad 1940-07-01
Upprivning Bengtsfors V–Billingsfors 1960, Billingsfors–Uddevalla hamn 1964–65

Anmärkning
a) Bengtsfors omdöptes till Bengtsfors V 1927-01-01 sedan DVVJ anlagt en egen station på orten, Bengtsfors Ö.
b) 1922–1950 fanns en ”tågfärja” som över Lelången överförde vagnar till/från Bengtsfors sulfitfabrik.
c) Som nedläggningsobjekt fick banan, liksom Falkenbergs järnväg, förbli signaltekniskt omodern med T-semaforerna kvar

Källor & litteratur: Svante Forsæus, Lelångenbanan, 1985 (SJK 40)
- Jannesson, Åke, m.fl.,  SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm

- Jannesson, Åke, m.fl.,  SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
- Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920

 

TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   / Benny Nilsson   /   Kjell Byström
Uppdaterad / kompletterad 2024-12-16 Rolf Sten