Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bäf |
(Bäckefors) |
h |
60,300 |
149 |
1879-07-25 |
stn, † P 1968-05-12, † 1981-01-01; ansl
ULB;ramp 1435>891; IS |
|
port |
|
61,300 | |
|
under Dalslands järnväg |
Atp/Alt |
Alltorp |
h |
66,800 |
137 |
|
hp, † 1960-05-29 |
Ök/Öds |
Ödskölt |
h |
69,300 |
106 |
1895-07-28 |
stn, hlp 1955, †1
960-05-29; <1913-10-01 Iväg (Ig); <1939-05-15 Ödsköld |
Ök |
Ödsköld |
|
|
106 |
|
|
Ig |
Iväg |
|
|
106 |
|
|
Bg/Berg |
Berg |
v |
71,400 |
124 |
1937 |
hp, † 1960-05-29; <1938
Grans bruk |
Gsb |
Grans bruk |
|
|
|
|
|
Dl/Div |
Dingelvik |
v |
77,400 |
145 |
1895-07-28, |
stn T hlp
1941456, † 1960-05-29 |
Ndl |
Norra Dinglevik |
|
79,900 |
105 |
1926-05-15 |
hp, † b1940t |
Bfo |
Billingsfors |
v |
83,400 |
85 |
|
se Dal–Västra Värmlands järnväg |
Tbk |
Tallbacken |
v |
84,100 |
92 |
1936-05-15 |
hp, †
1960-05-29; <1941-06-09 Tallåsen |
|
Tallåsen |
|
|
92 |
|
|
Bbh |
Bengtsbrohöljen |
v |
86,000 |
93 |
1938-11-16 |
hp, †
1960-05-29; <1941 Höljerud |
Kmp 86 |
Höjerud |
| |
| |
|
Bt/Bev |
Bengtsfors V |
h |
89,000 |
95 |
1895-07-28 |
stn, † 1960-05-29;
<1927-01-01 Bengtsfors;
hamnspår |
Bt |
Bengtsfors |
h |
|
95 |
|
|
Uddevalla–Lelångens järnväg (ULB)
Mer om ULB finns
Här!
Uddevalla som hamn- och köpstad konkurrerade
med Göteborg och med norska städer
vid Osloorden, som alla gynnades av Dalslands
järnväg och Dalslands kanal.
Därför
fanns ett intresse att stärka förbindelserna åt
nordöst, och ULB:s dominerande startkapital
kom från Uddevalla.
Genom anknytningen
till Lelången fanns godskunder upp över
Värmlandsgränsen..
Terrängen var emellertid
svår och banbygget blev kostsamt. Det var i
första hand skogsprodukter som fraktades,
inte minst massaved som tippades i Örekilsälven
(Sundsbron/Ellenö bro) för vidare flottning,
och färdigvaror.
Mellankrigstiden kom
sedan med sedvanliga svårigheter som vägtrafik och dåliga konjunkturer samt även konkurrens
från normalspåriga Dal–Västra Värmlands
järnväg i den norra änden.
Efter förstatligandet
övervägdes en breddning men de
stora godskunderna började svika och småbruksbygden
gav inte underlag nog för ett
bevarande.
Koncession 1892-04-29
Längd 89 km
Spårvidd 891 mm
Förvaltningsort Uddevalla
Trafikförändringar
1895-04 *Uddevalla hamn–Bengtsfors, 89
km, provisorisk godstrafik
1895-07-28 *samma sträcka, allmän trafik.
1956-12-20 † Uddevalla hamn–Uddevalla,
2 km, persontrafik.
1960-05-29 † Bäckefors–Bengtsfors V, 29 km, all trafk (behovsgodståg 1958-06-01)
1964-09-27 † Uddevalla–Bäckefors, 60 km, all
trafik (behovsgodståg Uddevalla hamn–Ödeborg, 28 km, 1960-09-01).
Samband
Från 1935-04-16 gemensam förvaltning
med Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga
järnväg
Omläggning
1956-12-20 började persontågen
inledas till Uddevalla C i stället för Uddevalla
hamn. De korsade SJ-spåret på en bro
och backade sedan in till stationen
Förstatligad 1940-07-01
Upprivning Bengtsfors V–Billingsfors 1960,
Billingsfors–Uddevalla hamn 1964–65
Anmärkning
a) Bengtsfors omdöptes till Bengtsfors V
1927-01-01 sedan DVVJ anlagt en egen station
på orten, Bengtsfors Ö.
b) 1922–1950 fanns en ”tågfärja” som över
Lelången överförde vagnar till/från Bengtsfors
sulfitfabrik.
c) Som nedläggningsobjekt fick banan, liksom
Falkenbergs järnväg, förbli signaltekniskt
omodern med T-semaforerna kvar
Källor & litteratur: Svante Forsæus, Lelångenbanan,
1985 (SJK 40)
-
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
-
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
-
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|