Åter till söksidan?
Klicka i bilden ovan |
Historiskt om Svenska
Järnvägar, Bildarkivet!
Bildnummer: JVM00001
Bolag:SJ
Ort: Norsholm
Datum: 1948-49
Bandel:
364
Ämnesord:
Järnvägsstation, Ånglok.
Text:
Bilden föreställer Norsholms station tagen omkr. 1948-49.
Byggnaden på bilden är den nyuppförda personallokalen (1948) och f.ö.
den enda i dag (2005)kvarvarande byggnaden förutom lokstallarna utanför
bilden till höger. Personalhuset är idag en Pizzeria och den stora almen
är borta sedan länge och utanför gaveln är en altan till gästerna
uppförd. I bildens vänstra nederkant ser man smalspårsperrongen och
stationshuset är bakom fotografen som var uppförd i trä. Den första var
byggd i tegel som sedermera revs. Man ser även plattformstaken för
normalspårsperrongen bakom personalhuset.
Till höger i bild ser man en kantbarriär till gamla Riksettan
Malmö-Stockholm som passerade precis i kant med spåret och över via
bommarspåren man ser i högerkanten som var 3 till antalet varav de två
närmaste var smalspår till vändskivan och lokstation i Nh.
Sedan fortsatte spåren ned till Göta-kanal och silobyggnaderna via en
vändskiva. Även normalspåret gick ned till silon vid kanalen.
I bildens mitt ser vi ett godståg som antingen har kommit från Kimstad
eller har fått avgång mot Västervik. Loket har nr 11 och är med säkerhet
NVHJ lok 11 f.d HWJ 17 byggd Kristinehamn 1899 med tillv.nr 65 Loket
fick vid förstatligandet 1 juli 1949 littr. S5p 3137 slopat år 1950.
Loket verkar ha en vedeldarskorsten, kanske en kvarleva från kriget.
Bilen på personalparkeringen verkar vara en kupemodell av en
efterkrigsmodell av amerikanskt ursprung märke okänt men av
nedsmutsningen får man intrycket att antalet grusvägar var klart större
till antalet än idag. Obs det gamla Kryssmärket med Varning för tåg med
det underliggande beskedet flera spår. Den gamla stolpen med belysning
står fortfarande kvar (2005) men idag ligger en asfalterad väg där den
gamla smalspårsbangården i bilden låg. Ack om man kunde skruva tillbaka
tiden en aning, suck, där man som barn många gånger bytte tåg från smal
till normalspår för vidare resor ut i stora världen../Herbert
Paalberg
Fotograf: Eric Lundquist
|