Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Filipstad V) |
|
0 |
141 |
| |
|
|
|
|
|
|
1,6 Korset ssp, BI |
|
(Finnshyttan) |
|
2 |
156 |
|
|
|
(Finshyttan) |
|
|
|
|
|
Än |
Änggruvorna |
|
4,900 |
158 |
1876-04-03 |
stn, hlp ~1918, † 1950-06-10 |
|
Änggrufvorna |
|
|
|
|
|
|
Enggrufvorna |
|
|
|
|
|
|
Lersjöedet |
|
|
|
|
7,5 Lersjöedet (Ldt) hp 1920t, †1950-06-10 |
|
Fogdhyttan |
|
10 |
149 |
|
11,2 Fogdhyttan (Fo) 149 stn 1876-04-03, hlp 1930t, lp 1950-06-10, †1953,
BI 1953 |
|
Finnmossen |
|
13 |
164 |
|
13,7 Finnmossen (Fn, Fon) 164 stn 1876-04-03, †P 1950-06-10, lp 1969-08-18,
†1970-05-10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Finnmossan |
|
|
|
|
|
|
Limkullens
grusgrop |
|
16,000 |
|
<1915 |
grp, BI; spåret inlett till Nordmark stn |
|
Nordmark |
|
17 |
167 |
|
17,0 Nordmark (N) 167 stn 1876-04-03, †1950-06-10, I ssp 1952-03-01; ansl
Taberg–Nordmark |
|
Nordmarksberg |
|
3 |
|
|
|
|
Taberg |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Delsträcka Taberg–Nordmark
0 Taberg (T) 228 stn 1877-12-17, lp ~1910, †1949-09-01; hamnspår
1,0 Nordmarksberg (Nb) 217 stn 1877-12-17, lp ~1918, †1949-09-01
5,1 Nordmark 167 se ovan |
|
Stjälpet |
|
29 |
|
|
22,6 Stjälpet (Sp) hp 1929, †1950-06-10 |
|
Motjärnshyttan |
|
29 |
219 |
|
28,6 Motjärnshyttan (M, Man) 219 stn 1877-12-17, †P 1950-06-10, I hlp
1953-07-20,
†1970-05-01; <1916 Mokärnshyttan |
|
Mokärnshyttan |
|
|
|
|
|
|
Sundsjön |
|
34 |
270 |
|
34,2 Sundsjön (Ss, Su, Suön) 270 hlp 1885-06-01, lp 1950-06-10, †~1968; I tidvis
stn |
|
Gumma |
|
|
|
|
40,3 Gumma (Gm, Gma) hp 1920t, †1950-06-10 |
|
Deglundsbäcken |
|
44 |
212 |
|
44,5 Deglundsbäcken (Db) 212 hlp 1877-12-17, lp 1950-06-10, †; I tidvis stn |
|
Mullsjöheden |
|
49 |
|
|
50,8 Musjöheden grp 1900; två grusgropar, den ena använd för
virkeslastning 1974–1978, †1979-01-05 |
|
Geijersholm |
|
52 |
192 |
|
52,6 Geijersholm (G/Glm) 192 stn 1877-12-17, lp 1950-06-10, †1970-05-01;
hamnspår; |
|
Starrkärr |
|
|
|
| |
|
Hagfors |
v |
57 |
148 |
| |
|
Hagforsen |
|
|
|
| |
0 Filipstad 141 se Kristinehamn–Persberg
2,6 Finnshyttan 156 se Kristinehamn–Persberg
ansl Geijersholm–Starrkärr
55,5 Ängfallheden (Äfh) grp 1901, hp, † 1940t, ssp 1960
56,4 Hagfors-Gärdet hp 1956-06-03, † 1964-11-01
57,3 Hagfors (Hf, Hfo) 148 stn 1877-12-17, †P 1964-11-01, †1990-10-01; småbana
Uddeholms banor
58,5 Hagfors rangerbangård > rbg 1917; sign Rbg
59,0 Dalkarlstorp (Dlp) hp ~1935, † 1964-11-01
61,3 Sund (Snd) hp 1952-02-10, † 1964-11-01
Sund ssp ~1919, BI; hamnspår
63,9 Stjärnsfors (Sf, Sfo) 134 stn 1877-12-17, T hlp 1930t, I hlp 1940, lp
1964-11-01,
† 1979-05-01
64,2 Stjärnsfors nedre ssp, BI
65,2 Uddeholm (U, Udd) 138 stn 1877-12-17, †P 1964-11-01, † G 1974-05-01
67,8 Sjögränd (Sg) 127 stn 1877-12-17, hlp 1943-07-01, hp 1952, † 1960t;
hamnspår; ansl Sjögränd–Edebäck
70,5 Klockersta (Kla) sto, hp 1929-05-15, † 1940t
72,2 Råda (Rå, Råda) 129 lp, stn 1894, hlp 1962-05-27, lp 1964-11-01,
†1974-05-01; småbana Uddeholms banor
73 Åråsälven bro 87 m 1877; träbro till ~1892
73,8 Årås hlp 1893, † 1894; ersattes av Råda stn
75,9 Myra (My, Myra) 140 lp 1877-12-17, hlp 1890-10-01, stn 1907, T hlp 1956,
I hlp b1960t, lp 1964-11-01, † 1990-10-01; småbana
Uddeholms banor
77,1 Björndalsbron fp ~1889, BI ~1921
+3 Skymnäs lp 1877-12-17, GU ~1890, † 1921-03-05; fd Skymnäsboden;
hamnspår
80,8 By (By) hp 1922, † 1964-11-01
83,8 Höje (Hö, Höje) 107 stn 1890-10-01, hlp 1957-06-02, lp 1964-11-01
† 1974-05-01
Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
88,5 Bogerud (Bgd) hp 1927-05-15, † 1964-11-01
90,1 Ängen ssp 1930, I infogad i Munkfors stn 1961-10-19;
kallvalsverket
91,4 Munkfors (Ms/Muf) 83 stn 1890-10-01, †P 1964-11-01, † G 1990-10-01
93,6 Blia (Blia) hp 1926-05-15, † 1964-11-01
95,6 Holsby (Hb) 89 hlp 1903-10-01, T hp 1956, I hp 1957, †1964-11-01
98,0 Bengtsbol (Bol) hp 1926, †1964-11-01
100,7 Ransäter (Rt, Rsr, Rtr) 84 stn 1903-10-01, hlp 1960-05-29, lp 1964-11-01,
† 1974-05-01
102,6 Rud vt, BI
103,7 Rud (Rud) hp 1926-05-15, † 1964-11-01
107,0 Olsäter (Ol/Olr) 76 stn 1903-10-01, hlp 1962-11-01, hp 1964-11-01,
†1974-06-01
109,0 Hällekil (Hkl) (säsong)hp 1914-06-15–1916-08-08. hp 1925-05-06,
† 1964-11-01
111,6 Övre Ullerud (Öu) 73 stn 1903-10-01, hlp 1957-06, lp 1964-11-01,
† 1974-05-01
113,4 Stammons grusgrop grp, BI
115,4 Vestanå grusgrop grp, BI
117,3 Forsnäs hp ~1930, †1940t
119,3 Dejeforsbruk (Df ) 68 stn 1903-10-01, hlp 1930t, † P 1964-11-01, †,
BI 1966-10-28; fd Dejefors bruk
119,8 Klarälven bro ~85 m
120,6 Deje 71 stn 1903-10-11, gemensam med BJ 1947-01-01
121,4 Deje spårkorsning (Dsp) korsning med BJ 1904, BI m1950t
121,4 bro 66 m över BJ 1904-03-01, BI 1979
122,0 Tjusbol (Tjb) hp 1924-06-01, † 1964-11-01
123,8 Tjusbol tunnel 49 m 1904, BI 1945; utsprängd till skärning inför
planerat treskensspår
127,1 Kvarntorp (Kp) 59 hlp 1904-03-01, hp 1954, † 1964-11-01
128,9 Grossbol (Gbl) hp 1924-06-01, † 1964-11-01
129,8 Forshaga (Fg, Fhg) 60 stn 1904-03-01, † P 1964-11-01, † G 1979-05-01
131,3 Hjortmyren (Hjm) hp 1924-06-01, † 1964-11-01
131,9 Skived (Sd, Ski) 58 stn 1904-03-01, hlp 1949-11-01, I hlp ~1964, lp 1964,
†1974-05-01
Åsvägen hp 1924-06-01, †~1940
138,8 Ulvsby (Ul) 63 1904-03-01, I hlp 1957, T hlp 1964-07-01, † 1964-11-01
140 Mosstorp hp 1924-06-01, † 1940t
141,8 Gräsåsvägen (Gvn) hp 1924-06-01, † 1964-11-01
143,8 Edsgatan (Ed) 58 stn 1904-03-01, hlp 1948, I hp 1953-12-10, T hp 1954,
† 1964-11-01
144,6 Långnäs (Lnä) hp 1924-06-01, † 1947-06-09
148,9 Kroppkärr hp 1924-06-01, †~1940
149,3 Klarälvens östra gren se Värmlandsbanan
+2 Karlstads yttre hamn se Värmlandsbanan
149,6 Karlstad C, 49 se Värmlandsbanan (Karlstad Ö <1970)
östra bangården
150,1 Pråmkanalen se Värmlandsbanan
150,8 Karlstad C 49 se Värmlandsbanan
Km Trafikplatser mm Möh Kända förändringar mm
Delsträcka Geijersholm–Starrkärr
0 Geijersholm 192 se ovan
1,2 Starrkärr lp 1877-12-17, † 1952-06; småbana Uddeholms banor
Delsträcka Karlstad C–Skoghall
328,9 Karlstad C, 49 se Värmlandsbanan
östra bangården
330,1 Karlstad C 49 se Värmlandsbanan
331,0 Klarälvens västra gren se Värmlandsbanan
331,1 Sjötullen 49 se Värmlandsbanan
152,5 lmk km 152,48 = 331,130
153,2 Våxnäs (Vx/Vxn) 46 I stn 1914-11-30, *G 1914-11-30, *P 1917-05-05, hlp,
lp 1954-06-10, † 1992-10-01; ingår i Karlstad C stn; IÖ
154,7 Romstad hp 1917, †
155,7 Zakrisdal hp, † 1930
157,1 Knappstad (Ksd) hp 1920t, † 1954-06-10
157,8 Dingelsundet sto ~1915, † 1921
157,7 Dingelsundets ssp 1948, hp, BI 1990
transformatorstation
158,9 grusgrop grp, BI
159 Vidön hp ~1920, †~1937
159,1 sidospår +ssp 1945, BI+U; ”reservmagasinet”
159,9 Skoghall (Sk/Skog) 46 stn 1915-09-20, *P 1917-05-05, † P 1954-06-10, I
infogad
i Karlstad C stn 1991-06-10; hamnspår; småbana
Skoghalls bruk; GÖ
+0,4 Skoghalls mejeri sto 1920, U; på Skoghallsverkens industrispår
+1 Hotellplatsen hp 1927, † 1936-05-15; på Skoghallsverkens industrispår
Delsträcka Sjögränd–Edebäck
0 Edebäck (E) 138 stn 1877-12-17, † 1939-05-15, *G 1941-12-01, GU 1947,
† G 1953-02-01; hamnspår
4,6 Sjögränd 127 se ovan
Filipstads norra bergslags järnväg (FNBJ)
Gruvorna i Nordmarks socken var en viktig malmkälla för värmländska bruk. Med
järnvägar under byggnad mot Filipstad (Bergslagsbanan, Östra Värmlands järnväg)
var det angeläget att anknyta till dem för att underlätta frakterna söderut, och
norrut planerades samtidigt en järnväg av Uddeholmsbolaget som blev FNBJ:s
största aktieägare. Önskan om anslutning till Uddeholms järnväg påverkade
spårviddsvalet för banan vars självständiga liv dock blev kort:
konjunkturnedgången under senare 1870-talet framtvingade som sparåtgärd en
faktisk fusion med Nordmark–Klarälvens järnväg
koncession 1873-05-09 Filipstad–Nordmark
längd 17 km
spårvidd 891 mm
förvaltningsort Nordmark till 1880, sedan Hagfors (NKlJ)
trafikförändringar
1876-02-13 *provisorisk godstrafik
1876-04-03 *allmän trafik
trafik Ombesörjdes från 1915-01-01 av NKlJ i arrende
anmärkning Broarnas landfästen och pelare var dimensionerade för dubbelspår
litteratur Filipstads Norra Bergslags Järnväg 1873–1903, 1903
FNBJ uppgick 1920-10-28 i NKlJ (se härefter dessa) |
|