Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Karlskrona - Växjö Järnväg, CWJ. Arbetet med CWJ började, med J M Ekströmer som arbetschef, 18 december 1871 i närheten av Karlskrona. Den 114 kilometer långa banan Karlskrona - Växjö öppnades för allmän trafik 5 augusti. Godstrafiken hade startat redan 1 juni. - Krylbo - Norbergs Järnväg, KNJ. Den 19 kilometer långa banan mellan Krylbo och Kärrgruvan övre öppnades för allmän trafik 14 september. - Malmö - Ystads Järnväg, MYJ. Den 63 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 21 december. Godstrafiken hade startat redan 16 december. - Nora - Karlskoga Järnväg, NKJ. Den
44 kilometer långa bandelen Vikersvik - Karlskoga
(Strömtorp) öppnades för allmän trafik 1
januari. Provisorisk godstrafik hade startat mellan Karlskoga
- Bofors, i januari 1872 samt mellan Bofors och Vikersvik, 29
km, 1 juli 1873. - Nässjö - Oskarshamns Järnväg, Arbeten med NOJ påbörjades 1
april 1869 i Oskarshamn med "skarpa sprängskott, ackompanjerade
av fanfarer och väldiga hurrarop". - Frövi - Ludvika Järnväg, FLJ. Den 18 kilometer långa bandelen Grängesberg - Ludvika öppnades för allmän trafik 1oktober.
- Karlshamn - Vislanda Järnväg, KWJ. Spårvidd 1067 mm. Den 78 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 30 juni. - Sundsvalls
- Torpshammars Järnväg, STJ. Spårvidd 1067
mm. Den 57 kilometer långa banan öppnades för
allmän trafik. - Sölvesborg - Kristianstads Järnväg, SCJ. Spårvidd 1067 mm. Den 31 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 8 augusti. Provisorisk trafik hade då pågått sedan 1 maj. - Vadstena - Fågelsta Järnväg, WFJ. Den 10 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 31 oktober. - Hjo - Stenstorps Järnväg, HSJ. Spårvidd 891 mm. Den 8 kilometer långa sidobanan Svensbro - Ekedalen öppnades för allmän trafik 20 november. - Lidköping - Skara - Stenstorps Järnväg, LSSJ. Spårvidd 891 mm. Den 50 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 19 november. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan september och provisorisk persontrafik startade 27 oktober. - Mariestad - Moholms Järnväg, MMJ. Spårvidd 891 mm. Den 18 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 1 mars. - Pålsboda - Finspångs Järnväg, PFJ. Spårvidd 891 mm. Den 58 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik - Ulricehamn - Vartofta Järnväg, UWJ. Spårvidd
891 mm. Den 37 kilometer långa banan öppnades
för allmän trafik4 december. Provisorisk trafik hade
då pågått sedan 17 juni. - Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1874.html senast uppdaterad 2022-12-26 |