Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Östra stambanan. Den 32 kilometer långa bandelen Linköping - Mjölby öppnades för allmän trafik 15 september. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Storå - Guldsmedshyttans Järnväg, SGJ. Den 3 kilometer långa banan öppnades för enskild godstrafik 21 oktober. - Östra Värmlands Järnväg, ÖWJ. Den 28 kilometer långa bandelen Kristinehamns nedre - Storfors öppnades för allmän trafik 3 juni. Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ. Den 96 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 15 december. Nässjö - Oskarshamns Järnväg, NOJ. Den 21 kilometer långa bandelen Nässjö - Eksjö öppnades för allmän trafik 7 maj. Provisorisk godstrafik hade då pågått en tid. På sträckan Oskarshamn - Berga, 28 km, sedan 1 februari 1871 och på sträckan Nässjö- Eksjö sedan maj 1872. Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Minskning
under året (reduction
during the year): - Kroppa järnväg. Den 2 kilometer långa bandelen Lillfors - Storfors lades ned i samband med att Östra Värmlands Järnväg, ÖWJ, öppnade bandelen Kristinehamns nedre - Storfors 3 juni. |
|||||||
sv_jarnvagar_1873.html senast uppdaterad 2022-12-26 |