Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Sala - Tillberga Järnväg. Den 28 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 7 december. (Såld till SWB 2 mars 1906). Bergslagernas Järnvägar, BJ. Den 70 kilometer långa bandelen Falun - Ludvika öppnades för allmän trafik 31 december. Östra Värmlands Järnväg, ÖWJ. Den 19 kilometer långa bandelen mellan Storfors - Gammelkroppa öppnades för allmän trafik 11 december. Godstrafiken hade dock startat redan 21 oktober. Hälsingborg - Hässleholms Järnväg, HHJ. Den 42 kilometer långa bandelen mellan Klippan - Hässleholm öppnades för allmän trafik 17 mars. I september 1874 hade sträckorna Ramlösa - Klippan, 32 kilometer, samt sträckan Bjuv - Billeholm 5 kilometer, öppnats för provisorisk trafik. I och med att sträckan Klippan - Hässleholm nu öppnats kunde hela den 79 kilometer långa HHJ öppnas för allmän trafik. Landskrona - Ängelholms Järnväg, LEJ. Den 13 kilometer långa bandelen mellan Ängelholm - Åstorp öppnades för allmän trafik 31 december. Lund - Trelleborgs Järnväg, LTJ. Den 43 kilometer långa bandelen mellan Lund - Trelleborg öppnades för allmän trafik 26 juli. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1875.html senast uppdaterad 2022-12-26 |