Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Statsbanan Kilafors - Söderhamn - Stugsund. Den 18 kilometer långa bandelen Kilafors - Bergvik öppnades för allmän trafik 15 december Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Skåne - Hallands Järnväg, SHJ. Järnvägen
öppnades i etapper för allmän trafik enligt följande: - Kinnared - Fegens Järnväg, KFJ. Den 12 kilometer långa bandelen öppnades för allmän trafik 2 september. KFJ såldes 3 maj 1886 till Halmstad - Nässjö Järnvägar, HNJ. - Kinds härads Järnväg KHdJ. De båda bandelarna Borås nedre - Hillared, 22 kilometer, och Hillared - Svenljunga, 16 kilometer öppnades för allmän trafik 1 november. KHdJ såldes 1 januari 1899 till Borås - Alvesta Järnväg, BAJ. - Kristianstad - Immelns Järnväg, KIJ. Den 24 kilometer långa bandelen Kristianstad - Immeln öppnades för allmän trafik 3 december. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Finspång - Norsholms Järnväg, FNJ, spårvidd 891 mm. Den 27 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 1 oktober. 1 januari 1896 uppgick FNJ i Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ. - Stockholm - Rimbo Järnväg, SRJ, spårvidd 891 mm. Den 56 kilometer långa bandelen Stockholm östra - Rimbo öppnades för allmän trafik 21 december. Provisorisk godstrafik hade då pågått mellan Stocksunds hamn - Rimbo sedan december 1884. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1885.html senast uppdaterad 2022-12-26 |