
Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
KFJ, Kinnared
- Fegens Järnväg

Av Rolf
Sten |
Snabbfakta (facts
about KFJ)
21
juli 1876 fick ett antal intressenter en sökt koncession
beviljad. Denna koncession av såg en normalspårig
järnväg från Kinnared via Fegen - Ullared till
Varberg . Bygget
kom aldrig igång varför koncessionen
förföll.
När det gällde sträckan Kinnared
- Fegen (Kinnared - Fegens Järnväg, KFJ) sökte
ett antal andra intressenter, med fabrikören Wilhelm Wallberg
i spetsen, ny koncession. Den beviljades 18 januari 1884. Koncessionen
överläts till Wilhelm Wallberg 27 november 1884 vilken
i egen regi byggde järnvägen färdig.
Den 11,520 kilometer långa banan öppnades
för allmän trafik 3 september 1885. Trafiken sköttes
av Halmstad - Nässjö Järnvägar,
HNJ.
Den nu öppnade linjen hade belagts
med räls som vägde 22,5 Kg/meter Största lutning
på linjen var 16,67 promille och huvudspårets minsta
krökningsradie var 300 meter. Största tillåtna
hastighet var 27 km/timmen.
29 mars 1886 såldes KFJ till HNJ
360 000 kronor.

Fegen station 1912. Till höger i bild är i riktning mot Kinnared. Foto:
Samling Stig Nyberg.
Det
grönmärkta på vidstående karta visar Kinnared
- Fegens Järnväg
|
Returtåg till Historiskt och
sidan "normalspåriga järnvägar" |
© Rolf Sten
kfj_fakta.htm senast uppdaterad 5 november 2000
 |