Return to previous page
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan

Borås - Alvesta 100 år

en artikelserie av Tomas Themar


Gör ditt val och klicka på den gula pilen. Make your choice and click at the yellow arrow

Bakgrunden till järnvägen

Del 1 Bakgrunden till järnvägen
Järnvägsplanerna förverkligas Del 2 Järnvägsplanerna förverkligas
Järnvägen byggs 1899–1902 Del 3 Järnvägen byggs 1899–1902
Om rallare som fick förtroendefulla uppgifter Del 4 Om rallare som fick förtroendefulla uppgifter
Invigningen och den första tidens trafik Del 5 Invigningen och den första tidens trafik
Många trafikplatser utmed banan Del 6 Många trafikplatser utmed banan
Trafiken fram till förstatligandet 1940 Del 7 Trafiken fram till förstatligandet 1940
En fiktiv resa Limmared–Värnamo 1949 Del 8 En fiktiv resa Limmared–Värnamo 1949
Den långväga snälltågstrafiken gjorde elektrifiering nödvändig – om trafiken under 1940- – 1980-tal Del 9 Den långväga snälltågstrafiken gjorde elektrifiering
         nödvändig – om trafiken under 1940- – 1980-tal
Hotet om nedläggning vändes till offensiv satsning på Kust-till-kust-banan Del 10 Hotet om nedläggning vändes till offensiv satsning
          på Kust-till-kust-banan

BAJ lok 5 med byggnadståg 1902
BAJ lok nummer 5 med anläggningståg någonstans på linjen mellan Borås och Hillerstorp 1902. Foto: Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.

Return to page top
Åter till sidans början

Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page

 

Train back to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning


© Tomas Themar & Rolf Sten
baj_100_00.html senast uppdaterad 2007-07-25