Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Borås - Alvesta
100 år
en artikelserie
av Tomas Themar |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Borås – Alvesta Järnväg 100 år, del 8
En fiktiv resa Limmared–Värnamo 1949
Låt oss i dag göra en resa i tanken i slutet av 1949. Till vår hjälp har
vi böckerna ”Sveriges Järnvägsstationer, del 6” (1950) och Gislavedsboken
2001.
Limmared viktig knutpunkt med ung stins
Vi startar vår resa i Limmared. Orten har bara 1.000 invånare men säljer
lika många persontågsbiljetter som t.ex. det drygt fem gånger större
Gislaved. 24 personer är anställda och leds av stationsinspektor Olof
Bergdahl, 42 år gammal. När han 1938 tillträdde befattningen, var han
”Sveriges yngsta stins”. Bergdahl kommer att stanna kvar på sin post fram
till 1957, då han flyttar till Landskrona.
På bangården möts tre järnvägar: Borås–Alvesta, Västra Centralbanan
(Falköping–Ulricehamn–Limmared–Landeryd) och Falkenberg–Limmared. Limmared
är också utrustad med kolförråd och vattentorn för ångloken.
På huvudbanan BAJ passerar fem genomgående tåg Göteborg–Alvesta, varav tre
fortsätter till Karlskrona. På andra hållet är det sex tåg. På vardagar
kommer dessutom fyra lokaltåg från Borås och vänder. Fyra lokaltåg går
österut, två av dessa till Gislaved och två till Alvesta. I regel utgörs
dessa lokaltåg av Y-fordon, dvs. rälsbussar.
Vi lämnar nu Limmared, där många godståg rangeras. Lokalgodstågen
Limmared–Värnamo och Reftele–Gislaved–Hestra–Limmared lämnar nämligen över
sina ihopsamlade vagnar till tyngre godståg i Limmared. Stationens yngsta
tågklarerare, stationskarl Hans Schultz, 26 år gammal, vinkar av vårt tåg.
Brandsmo med sitt grustag
Efter endast 4 km och passage genom en tunnel är vi framme i Brandsmo, som
sedan 1940 inte längre kallas station. Nu är det i stället fråga om håll-
och lastplats. På andra sidan bangården har järnvägen ett grustag, som
sporadiskt kommer att användas i närmare 40 år till.
Carl Hadar Appelgren är sedan nio år tillbaka anställd som platsvakt, och
till sin hjälp har han också en vägvakt. Strax intill hållplatsen passerar
nämligen landsvägen Svenljunga–Tranemo–Norra Unnaryd–Jönköping. Alla
persontåg utom snälltåget till och från Karlskrona/Kalmar stannar, om
resande finns (s.k. behovsuppehåll, markerat med x i tidtabellen).
Grimsås – begynnande industriort
14 km öster om Limmared ligger Grimsås, som särskilt de senaste åren (dvs.
efter andra världskriget) fått vara med om expansion i industrilivet. Den
kabelfabrik som med tiden skall bli världsledande och gå under bl.a. namnet
IKO (sedan 2000 Nexans Iko Swedens), startades förra året (1948) av Karl
Olsson. Syfabrik, lådfabrik och mekanisk verkstad ser också till att en hel
del styckegods lämnar och ankommer trafikplatsen.
Robert Nilsson är trafikplatsföreståndare sedan åtta år tillbaka. För att
slippa ta emot och vinka av varje tåg har Nilsson assistans av stationskarl
Gösta Andersson.
Hestra – orten med den rena luften
Hestra på 1930-talet Ankommande persontåg dras av BAJ nummer 70. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Efter ytterligare fem kilometer har vi nått fram till Hestra, ”Smålands
Åre”. Många är de abonnerade tåg som gått Göteborg–Borås–Hestra på söndagar
med skidåkare, som tagit sig upp och ner i den alpina miljön på och vid
Isaberg. I elva år har det funnits alpin skidbacke, och många göteborgsbarn
har rest med tåg till ”Hestra – skolbarnens Eldorado”. Det första
Isabergsloppet på slalom arrangerades för övrigt 1941. Många är också de som
sökt sig till Hestra för den omvittnat fina luften. Och många har också
blivit mer eller mindre befriade från astmaproblem.
De senaste fyra åren har samtliga godståg Reftele–Gislaved–Hestra gått med
ånglokstrafik från Borås. Dessa ånglok har i regel varit backgående från
Borås till Gislaved, och när de återvänt dagen därpå efter att ha dragit ett
antal tåg på sträckan Reftele–Gislaved, har de varit rättvända.
Eftersom vi i dag skriver tisdagen den 4 oktober, kan vi konstatera att en
epok gått i graven. I lördags gick det sista godståget med ånglok. Eftersom
ransoneringen av dieselolja har hävts, kan trafiken ombesörjas på sträckan
Hestra–Gislaved–Reftele med små motorlok, kallade lokomotorer. Förutom den
lokomotor som går Reftele–Gislaved–Hestra och ofta vidare till Limmared,
finns det en mindre växlingslokomotor i Gislaved och en lokomotor inne på
Svenska Gummifabriks AB i Gislaved. I dag är det Åke Magnusson, nybliven
gislavedsbo, som står på spåret intill stationshuset i Hestra med sin
lokomotor och vagnar. Med i tåget är den 17-årige Kurt Lantz från Gislaved,
som alternerar mellan att vara trafikbiträde på godstågen och att som
kontorsvakt cykla till olika godskunder i Gislaved med fraktsedlar.
Det är inte den nytillträdde stationsmästaren Sigfrid Andersson som vinkar
av vårt tåg. I stället sköts denna uppgift av kontorist Axel Lundgren, som
om fem år skall flytta till Nissafors och som stationsmästare där avsluta
sin järnvägsbana. 1917 anställdes han vid BAJ och har sedan avancerat genom
långt och troget arbete. Förutom stationsmästaren finns sex anställda på
stationen.
Den 29-årige Tage Vallentin kommer springande med ett brev till vår
rälsbussförare, innan vi kan skumpa vidare österut på den höga järnvägsbank
Karl Sjödahl var med om att bygga för snart 50 år sedan.
Via Nissafors till Gnosjö
Efter bara ytterligare 6 km stannar vår Yo1-rälsbuss framför det rödmålade
stationshuset i Nissafors. Ut på trappan kliver stationsmästare Gustaf Adolf
Gustafsson med 35 års anställning vid BAJ. Det är sjätte stationen han
arbetar på utmed banan. Två järnvägsanställda och ett postbiträde finns
också under honom.
En lokomotor från Limmared kommer inrullande från sågverket och lastkajen
vid Nissan. På tre vagnar finns sågat virke för vidare befordran Göteborgs
hamn.
Del av Gnosjö bangård och samhälle. Inte på 1940-talen men väl på
1920-talet. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Färden fortsätter 8 km österut. Vi kommer fram till det mycket expansiva
Gnosjö. Från att ha varit en fattigbygd med tråddragerier vid varje
vattenfall finns här i dag 200 mindre industriföretag. De flesta är helt
beroende av styckegodstrafiken på järnvägen, och ovanför skrivborden i de
ofta mycket enkla kontoren i fabrikerna hänger järnvägens tur- och
prislistor.
På sin omisskännliga skånska tar stationsmästare Gunnar Persson emot oss. I
33 år, varav 14 som stationsmästare i Gnosjö, har han arbetat vid BAJ. En
kontorist och fem stationskarlar hjälper till med ruljangsen.
Vi far vidare mot Hillerstorp, samtidigt som Sven Carlsson rattar en av sina
bussar mot Skillingaryd.
I godsmagasinens Hillerstorp
Från Gnosjö till Hillerstorp är det 11 km. Runt det 1902 uppförda
stationshuset har på 47 års tid vuxit upp ett samhälle med ungefär 500
personer. Industrihjulen snurrar som aldrig förr, och i de tre godsmagasinen
är det full aktivitet. Många kursvagnar lastas, och en lastbil ses rulla
iväg till Marieholms bruk.
När stationsmästare Gunnar Åsberg tar till orda, kan man skönja hans
ursprung i närheten av Borås. Också han har blivit befordrad till tjänsten.
Han har totalt arbetat 46 år vid BAJ, varav åtta i Hillerstorp. Fyra män
arbetar under Åsberg. Att Einar Danielsson, som sedan några år är politiskt
engagerad i kommunen, kommer att ta över som stationsmästare i framtiden är
ganska naturligt.
Hädinge håll- och lastplats
Sedan vår lilla rälsbuss susat över den karga Store Mosse och passerat
Hädinge torvströfabrik, har vi nått fram till Hädinge håll- och lastplats,
som ligger i det vackra kulturlandskapet med samma namn. Avståndet till
Hillerstorp är 6 km och till Värnamo 11.
Oscar Gustafsson och Wilhelm Jonsson hette de första platsvakterna. Under
deras tid fram till 1934 kallades Hädinge
station. När den första kvinnan
med trafikplatsansvar, Märta Pettersson, tillträdde, degraderades Hädinge
till håll- och lastplats. Fortfarande finns det ståtliga stationshuset kvar.
Om något decennium kommer detta att ersättas av en enkel hållplatskur, som
kommer att skydda väntande resenärer fram till i juni 1969, då den sista
rälsbussen stannar på platsen.
Sedan vi växlat några ord med Märta, gasar rälsbussföraren på och vi får
iväg med ett förfärligt skrapande i växellådan. Att växla utan
synkronisering är inte så lätt. Om en liten stund kan vi kliva av i Värnamo.
Rälsbussar i Värnamo 1953. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Tomas Themar & Rolf Sten
baj_100_08.html senast uppdaterad
2007-07-25
|