|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Bånghammar - Klotens Järnväg, BKJ. Den 22 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 20 september. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 25 december 1875. Bergslagernas Järnvägar, BJ. Den 115 kilometer långa bandelen Daglösen - Ludvika samt bandelen Göteborg - Trollhättan, 37 kilometer, öppnades för allmän trafik 3 januari respektive 31 maj. Vimmerby - Hultsfreds Järnväg, VHJ . Den 21 kilometer långa bandelen Vimmerby - Hultsfred öppnades för allmän trafik 1 augusti. VHJ såldes 9 juni 1899 till Nässjö - Oskarshamns Järnväg, NOJ. Halmstad - Nässjö Järnvägar, NHJ. Den 115 kilometer långa bandelen Halmstad - Värnamo öppnades för allmän trafik 1 september.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Lidköping - Håkantorps Järnväg, HLJ. Den 27 kilometer långa järnvägen med spårvidden 891 mm öppnades för allmän trafik 12 december. Dala - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, DONJ, spårvidd 891 mm. Den 11 kilometer långa bandelen Vintjärn - Lilla Björnmossen öppnades för allmän godstrafik 25 juni. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1877.html senast uppdaterad 2007-11-27 |