|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Statsbanan Skövde - Karlsborg. Den 43 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 27 juli. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Oxelösund - Flen Västmanlands Järnväg, OFWJ. Den 49 kilometer långa bandelen Flen - Nyköping och den 52 kilometer långa bandelen Flen - Rekarne öppnades för allmän trafik 1 juli respektive 1 oktober. På sträckan Flen - Rekarne hade godstrafiken då pågått sedan augusti. - Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar, SWB. Den 98 kilometer långa bandelen Tomteboda - Tillberga samt den 50 kilometer långa bandelen Tillberga - Ängelsberg öppnades för allmän trafik 15 december respektive 4 september. På sträckan Tillberga - Ängelsberg hade godstrafik pågått sedan 27 juli. - Norbergs Järnväg, NJ. Den 18 kilometer långa banan Ängelsberg - Kärrgruvan ombyggdes från spårvidden 1188 mm till normalspår med delvis ny sträckning. Den normalspåriga banan öppnades för allmän trafik 27 juli. Den gamla smalspåriga banan hade då varit i drift från 1856. - Bergslagernas Järnvägar, BJ. Den 32 kilometer långa bandelen Kil - Molkom samt bandelen Molkom - Daglösen - Filipstad, 37 kilometer öppnades för allmän trafik 1 mars respektive 1 augusti. - Östra Värmlands Järnväg, ÖWJ. Den 11 kilometer långa bandelen mellan Gammalkroppa - Persberg samt den 7 kilometer långa bandelen Nyhyttan - Finnshyttan öppnades för allmän trafik 3 april. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 1 februari på sträckan Gammalkroppa - Nyhyttan - Filipstad. - Nybro - Sävsjöströms Järnväg, NSJ. Den 43 kilometer långa banan öppnades för allmän trafik 21 oktober. Provisorisk godstrafik hade då varit igång mellan Nybro - Målerås och Målerås - Sävsjöström 20 juli respektive 2 oktober. - Landskrona - Ängelholms Järnväg, LEJ. Den 35 kilometer långa bandelen mellan Åstorp och Landskrona öppnades för allmän trafik 1 november. Därmed var hela den ursprungliga LEJ, 48 kilometer öppen för allmän trafik. LEJ såldes till staten 1 januari 1896 för att bilda en del i Västkustbanan.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Filipstad norra Bergslags Järnväg, FNBJ. Den 17 kilometer långa järnvägen, med spårvidden 891 mm, Filipstad - Nordmark öppnades för allmän trafik 3 april. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan oktober 1875. FNBJ uppgick 28 oktober i Nordmark - Klarälvens Järnvägar, NKlJ. - Uppsala - Länna Järnväg, ULJ. Den 21 kilometer långa järnvägen med spårvidden 891 mm mellan Uppsala - Länna öppnades för allmän trafik 5 november. Järnvägen arrenderades av Stockholm - Rimbo Järnväg från 8 juli 1905 och köptes av samma bolag 1908 - Hjo - Stenstorps Järnväg, HSJ. Den 7 kilometer långa bandelen med spårvidden 891 mm Ekedalen - Tidaholm öppnades för allmän trafik 1 juni. Därmed var heja järnvägen HSJ 39 kilometer öppnad för allmän trafik. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1876.html senast uppdaterad 17 juli 2003 |