|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Norrländska tvärbanan. Den 69 kilometer långa bandelen Torpshammar - Bräcke öppnades för allmän trafik 1 oktober. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Dannemora
- Hargs Järnväg, DHJ, spårvidd 891 mm. Den
39 kilometer långa bandelen Dannemora - Hargshamn
öppnades för allmän trafik 2 januari. Provisorisk
godstrafik hade pågått mellan Dannemora - Gimo sedan
7 oktober 1876. - Norsholm - Bersbo Järnväg, NBJ. Den 33 kilometer långa järnvägen med spårvidd 891 mm öppnades för allmän trafik 18 november. Såldes 1 januari 1921 till Hultsfred - Västervik - Åtvidaberg - Bersbo Järnvägsaktiebolag, NVHJ. - Västervik - Åtvidaberg - Bersbo Järnväg, VÅBJ, spårvidd 891 mm. Den 9 kilometer långa bandelen Bersbo - Åtvidaberg öppnades för allmän trafik 20 november. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 16 oktober. - Vislanda - Bolmens Järnväg, ViBJ. Den 51 kilometer långa järnvägen Vislanda - Bolmen, med spårvidd 1067mm, öppnades för allmän trafik 4 oktober. efter konkurs såldes järnvägen till Karlshamn - Vislanda Järnväg, KWJ, 25 september 1899. - Gotlands Järnväg, GJ. Den 57 kilometer långa järnvägen med spårvidden 891 mm, Visby hamn - Visby - Hemse öppnades för allmän trafik Visby - Hemse 16 september. Spåret till Visby hamn öppnades för godstrafik samma dag.
Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1878.html senast uppdaterad 17 juli 2003 |