|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf Sten |
|
Tallås
station (2000-11-23) |
36,6 km från Linghed. 49,4 km från Norrsundet.
202,5 meter över havet.
Stationen anlades 1880 och samma
år uppfördes stationshuset. Här fanns tidigare
ingen bebyggelse utan stationen anlades med tanke på att
bli utgångspunkten för en sidobana till masugnen i
Åmot.
Stakning av en sådan bana gjordes men beräkningarna
visade att kostnaden blev för hög, varför bolaget
beslutade att satsa på Jädraås masugn i stället.
Fram till nedläggningen av masugnen i Åmot fick den
sin malmförsörjning via omlastning från järnväg
till fora i Tallås.
Tallås station som den såg ut 1906. Foto: Samling
JTJ.
1911 uppfördes en träkolsbrygga och
så länge träkolstransporterna förekom lastades
en del träkol på järnvägen i Tallås.
I övrigt var det mest timmer som lastades, detta dock inte
i någon större omfattning.
Även Tallås fick sina huvudsignaler placerade vid
infartsväxlarna. 1933 monterades fullständig kontrollåsanläggning.
Tre år senare, 1936, byttes skivsignalerna ut mot en T-semafor
placerad mitt för stationshuset.
1936 skedde en större ombyggnad av bangården. Bispåret
till Itranite lastplats hade tidigare utgått direkt från
huvudspåret 354 meter öster om Tallås. För
att erhålla bättre tågföring förlängdes
bispåret från Itranite fram till Tallås och
lades direkt under Tallås Station.
1955 upphörde flottningen i Lillån och Jädraån.
Bispåret till Itranite lastplats revs upp, så även
de andra spåren på Tallås bangård. Därmed
upphörde Tallås att vara station efter DONJ.
Tallås station som den såg ut strax efer nedläggningen
1970. Loket på bilden är JTJ lok nummer 2 "Korsån".
Foto: Lars Jonsson.
Vi rullar vidare på vår färd
österut och efter 0,354 km kommer vi till den plats, där
den ursprungliga växeln låg till Itranite
lastplats.
Vill du gå
vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_tas.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|