|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf
Sten |
|
Nyåbron/Åbrobanan
lastplats (2000-11-23) |
55,6 km från Linghed. 30,4 km från Norrsundet.
Lastplatsen Nyåbron anlades
1908 med ett 147 meter långt stickspår. Säkerhetsanläggningen
vid linjeväxeln bestod av en kontrollåsanläggning
kopplad till en skivsignal. Denna ersattes 1936 av en dagljussignal.
Lasterna härifrån bestod av träprodukter.
I skogarna sydost om Nyåbron, ned mot
sjöarna Fagersjön, Fjärden och Hällsjön,
fanns stora mängder avverkningsmogen skog. Så länge
som Avaströms sågverk i Gävle var igång,
flottades den avverkade skogen till Gävle via sjön
Fjärden och Testeboåns flottled.
För att i fortsättningen, efter Avaströms
nedläggning, få det avverkade virket till bl a Norrsundet,
fick trafikchef Westerlund i uppdrag att utreda kostnaderna för
en 8 km lång bibana från Nyåbron till Fagersjön.
I april 1914 överlämnade Westerlund
ett kostnadsförslag på 72 000 kronor.
För dessa pengar skulle en 8 km lång bibana kunna
byggas från Nyåbrons lastplats vid DONJ, norr om
Hammarsjön, korsa Norra stambanan på en viadukt vid
Åbro för att därefter gå i sydostlig riktning
ner mot slutpunkten vid Fagersjön.
Förslaget antogs och redan samma år (1914) började
banan att byggas. Arbetet fick avbrytas p g a den allmänna
mobiliseringen i och med första världskrigets utbrott.
1915 kom arbetet igång igen och i början av 1916 köptes
delar av den gamla järnvägsviadukten i Söderhamn
för att användas bl a som bro över Norra stambanan
vid Åbro.
Åren 1916-1917 blev banan klar till Fagersjön.
Kostnaderna summerades till 77 000 kronor.
1919 förlängdes banan till Höstfäbodarna
nere vid sjön Fjärden.
I och med denna utbyggnad kom banan att få sin slutliga
sträckning. Den bestod nu av ett 10,8 km långt huvudspår,
ett 132 meter långt stickspår vid Åbron, ett
sidospår på 351 meter vid Vargmuren och vid Fagersjön
ett sidospår på 268 meter. Vidare ett sidospår
på 198 meter vid Aftonmuren och vid Höstfäbodarna
ett sidospår på 131 meter. Totalt bestod banan av
11,988 km spår lagd på ca 20 000 slipers.
1925 planerades en 6-8 km lång förlängning
av banan från Fagersjön till Stora Medskog men vid
stakningen framkom stora terrängsvårigheter. Detta
gjorde projektet alltför dyrbart.
Förslaget ändrades till en 3,6 km
lång utbyggnad med slutpunkt i Flaxängarna i stället
för vid Stora Medskog. Av olika anledningar blev inte heller
detta förslag genomfört.
1931 drogs allmänna landsvägen om vid
Åbron, varvid vägen kom att gå parallellt med
Norra stambanan. Ändringen innebar att Höstfäbodbanans
bro över Norra stambanan fick förlängas för
att ge plats även åt landsvägen.
1934 var man åter tvungen att arbeta med bron,
den här gången fick man höja den för att
ge plats åt elektrifieringen av Norra stambanan.
Trafikeringen av den här banan sköttes
i huvudsak av det i Wij Bruk placerade växelloket.
Ett tomvagnståg utgick från Wij Bruk
och placerade ut de tomma vagnarna längs banan. På
återvägen medtogs de lastade vagnarna för vidare
befordran till Ockelbo.
Att det varit frågan om stora mängder
gods från Höstfäbodbanan kan vi se om vi tittar
på bolagets beräkning för10-års perioden
1925-35:
205 000 st timmer
32 500 kbm sulfitved
31 500 kbm sulfatved
23 000 famnar ved
16 000 läster träkol
1952 nedlades Åbrobanan. Rivningen
lämnades ut på anbud, varvid Gävle Järn-
och Metallvaruaffär gav det förmånligaste anbudet.
De fick uppdraget att riva banan och i september 1955 var detta
avslutat. Därmed var Åbrobanan ett avslutat kapitel.
Efter denna avstickare, återvänder
vi till Nyåbrons lastplats, varefter vi rullar vidare på
vår färd mot kusten. efter 3,7 kilometer rullar vi
in till Wij-Bruk.
Vill du gå
vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_nyabron.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|