|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf
Sten |
|
Jädraås
station (2000-11-23) |
41,1 kilometer från Linghed. 44,9 kilometer
från Norrsundet.
200,2 meter över havet.
I dessa milsvida skogar där
en gång varg och björn levde helt ostörda fanns,
där Jädraås nu ligger, ingen bebyggelse med undantag
av en vattenkvarn belägen invid Jädraån. Platsen
kallades Vannamylle som är det finska ordet för vattenkvarn.
Enligt en sägen var det innevånarna i byarna Gammelboning
och Ulvtorp som anlade och brukade kvarnen.
Den dåliga vattentillgången
och den låga fallhöjden vid Åbro masugn, tillika
med den långa transportvägen för malmen från
Wintjern, gjorde att Ockelboverken beslöt satsa på
en ny masugn som kunde drivas året runt.
I Jädraåns vattendrag, just
vid ovan nämnda Vannamylle fanns ett vattenfall på
totalt 16 meters fallhöjd. Vattentillgången var säker
året runt. Bolaget beslöt att här i Vannamylle
bygga Jädraås masugn. Ytterligare en stor fördel
vanns då malmtransporterna blev 1,5 mil kortare.
Genom beslutet att bygga masugnen började
även Jädraås samhälle tt växa fram.
Masugnen byggdes under åren 1855-58. 1858 den 14 februari
kl 06,00 på morgonen kunde C A Dellvik "pådraga"
masugnen för första gången. Den första "blåsningen"
pågick fram till den 23 juli 1858 och under den tiden tillverkades
789 ton tackjärn.
Ett flertal bostäder för arbetarna
uppfördes och naturligtvis måste även Jädraås
ha en bruksherrgård. Den stod klar 1856.
För att eliminera de höga malmtransportkostnaderna
beslutade bolaget att bygga en järnväg mellan gruvan
i Wintjern och masugnen i Jädraås. Brukssamhället
Jädraås tog därför ett stort steg framåt
i utvecklingen när järnvägen till gruvan började
att trafikeras i september 1881.
Den första byggnaden för järnvägens
behov blev en mindre vagnreparationsverkstad som uppfördes
1882. I början av1884 stod stationshuset färdigt och
samma år övertog Jädraås rollen som järnvägens
huvudort från Lilla Björnmossen.
I Jädraås utvecklades järnvägens
administrativa verksamhet, som ekonomi, personal, milkontroll
mm. En majoritet av de anställda bosatte sig i Jädraås,
vilket innebar ett avsevärt bostadsbyggande.
Här kom järnvägens reparationsverkstäder,
snickarverkstad och målarverkstad att ligga och därigenom
kom allt underhåll på lok och vagnar att skötas
i Jädraås. Naturligtvis blev även lokstallar
byggda.
Beslutet att lägga DONJ:s huvudstation
till Jädraås betydde mycket för samhällets
fortsatta utveckling.
Gamla verkstaden i Jädraås år 1906.Till höger
skymtar det som idag kallas "Röda längan".
Vid bortre delen av verkstaden skymtar gamla vattentornet. Borta
till vänster skymtar gaveln på stationshuset. Foto:
Samling JTJ
1885 utökades och kompletterades
reparationsverkstaden för vagnar med en klensmedja. Två
år senare skadades verkstaden svårt vid en brand.
Den återuppbyggdes samma år. Samtidigt kompletterades
verkstaden med två lokstallsplatser. 1888 byggdes ett nytt
rundstall med plats för fem lok, varvid de gamla stallplatserna
tillföll reparationsverkstaden. I anslutning till denna
byggdes 1889 det första vattentornet i Jädraås.
1890 byggdes en separat reparationsverkstad
och en snickarverkstad för vagnar. I anslutning till denna
tillkom ett virkeshus. 1898 uppfördes ett stort materialhus,
i vars ena ända den så kallade nykterhetslogen inrättades.
Samma år byggdes lokstallet till med en separat målarverkstad
och på dess övervåning inreddes överliggningsrum
för den åkande personalen.
1903 uppfördes ett större
gjuteri som kom att användas fram till 1912. Det byggdes
då om till lokstall. På grund av de nya större
tenderlokens leverans 1906 förlängde man samma år
tre av stallplatserna och bytte till en större vändskiva.
I början av 1912 togs en ny och
ändamålsenlig reparationsverkstad i bruk. Samtidigt
lades verksamheten ned i den gamla byggnaden och i gjuteriet.
Den nya verkstaden eldhärjades 1913 och brann ned totalt.
Beslut togs omedelbart om att den skulle återuppbyggas.
I anslutning till den nya verkstaden
uppfördes 1916 en ny vagnverkstad. 1918 kompletterades denna
med målarverkstad och virkesförråd. Vagnverkstaden
brandskadades år 1934 men reparerades omedelbart.
1913 uppfördes ett större vattentorn.
Detta blev 4,2 meter högt och försågs med en
cistern rymmande 72 000 liter. Vattnet pumpades upp från
en pumpstation vid Jädraån. Samma år byggdes
vattenledningssystemet ut i Jädraås.
Sedan stationshuset färdigställts
i början av1884 har huset genomgått otaliga om- och
tillbyggnader, något som mycket väl kan spåras
i husets exteriör. I det ursprungliga huset inreddes 1892
en väntsal. Behovet av kontorsutrymmen var stort, inte bara
järnvägen utan även bruket hade sina kontorsutrymmen
i stationshuset.
För att få plats med fler kontor samt en 2:a klass
väntsal gjordes 1899 en tillbyggnad av huset med två
likadana flyglar, en i västra och en i östra delen
av huset.
1911 fick stationshuset sitt nuvarande utförande genom ännu
en tillbyggnad i den östra ändan. Väntsalarna
flyttades till den nya delen, även resgodsavdelningen fick
ett nytt utrymme. Även flera av tjänstemännen
vid DONJ sina bostäder i huset.
Trafikchef Westerlund bodde de första åren i stationshuset
men flyttade efter några år in i herrgården.
Den kom att användas som chefsbostad vid DONJ fram till
mitten av1950-talet, varefter den användes till andra ändamål.
1901 inrättades acetylenbelysning i stationshuset vilken
år1904 ersattes av elektrisk belysning.
Brukssamhället Jädraås
utvecklades vidare. Åren 1904-1905 uppfördes en större
Lanchasiresmedja och 1912 flyttades smältstycke- och råskensverket
från Brattfors till Jädraås. 1914 ökades
kapaciteten i smedjan genom tillkomst av flera ugnar, även
masugnen byggdes under åren om ett flertal gånger.
För att förbättra transporterna till och från
hyttan/smedjan anlades år1914 ett bispår, som från
stationsplanet gick i en vid båge ned till hyttan/smedjan.
Man kan med fog säga att åren 1914-1930 var Jädraås
bruks "storhetstid".
Nya metoder för framställning
av järn började att användas. Dessa metoder behövde
inte träkol i processen. Lönsamheten för bolagets
järnindustri försämrades och det resulterade i
att Jädraås masugn stoppade sin drift för alltid
den 22 augusti 1930.
Vid smedjan fortsatte verksamheten i ännu
några år, men efterhand minskade även den verksamheten
för att 1942 helt upphöra.
De skivsignaler, som från början
monterats som huvudsignaler vid infartsväxlarna, byttes
1933 ut mot dagljussignaler. Några andra säkerhetsanläggningar
har inte funnits eftersom stationen alltid varit bevakad under
de tider, då tågen varit igång. En omlastningskran
byggdes 1958 på den östra bangården. En jämn
ström av timmerbilar började anlända till Jädraås
och med omlastningskranens hjälp flyttades lasterna snabbt
över till DONJ:s vagnar för vidare befordran till Norrsundet.
1968 flyttades kranen i Linghed till
Jädraås och monterades upp på den västra
bangården.
Så kom då den 2 oktober1970 och det sista ordinarie
timmertåget lämnade Jädraås och därmed
borde även järnvägssamhället Jädraås
upphört. Men icke så, det lever fortfarande, om än
bara på somrarna då Museijärnvägen Jädraås-Tallås
Järnväg är i drift.
Efter detta långa uppehåll
på DONJ:s huvudort rullar vi vidare. Banan löper under
sakta stigning rakt utan några större kurvor. Så
kommer en utförsbacke som efter en stund övergår
i motlut, några kraftiga kurvor och det börjar luta
utför igen och efter 6,8 km rullar vi in till Flaxens lastplats.
Jädraås station och bangård 1904. (Jädraås
station year 1904). Foto ©: samling
JTJ.
Vill du gå
vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_jas.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|