|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf Sten |
|
Linghed
station (2000-11-23) |
86,0 kilometer från Norrsundet. 152,3 meter över
havet
Ovanstående bild visar Lingheds station 1906. På
trappan stationsföreståndaren Karl Sjöberg. (Linghed
station year 1906). Foto ©: samling JTJ
Linghed var den västra
ändpunkten på DONJ. Stationen anlades 1888 i samband
med att järnvägen förlängdes från Wintjern
till Linghed. Samma år byggdes stationshuset, lokstall
för två lok, vändskiva, smedja samt ett bostadshus.
Platsen valdes genom sin
lämplighet att via en brant slänt kunna välta
timret från vagnarna
ned i Svärdsjön, för vidare flottning ned till
bolagets sågar Näs och Carlsfors. I och med färdigställande
av järnvägens förlängning till Norrsundet,
1895, vände trafiken. I stället för avlastning
i Linghed blev det nu lastning av vagnarna för vidare befordran
till Norrsundet.(Vidstående bild visar
den branta slänten, vältplatsen, i Linghed 1891 Vill
Du se en större bild? Klicka i bilden! Foto: Kopparfors.
Samling JTJ.)
För lastningen byggdes ett uppfordringsverk
nedanför stationen i Linghed. Verket stod i förbindelse
med DONJ via en vändskiva och ett kraftigt lutande (200
0/00) spår upp till bangården. Vagnarna drogs upp
och ned med hjälp av en lång kätting kopplad
till loket.
Ett sådant här spår
kan ha sina risker vilket framgår av den historia som berättats
av flera generationer Linghedsbor. Lok nummer 2 Upland tjästgjorde
en dag med växlingen i Linghed. Vid ett tillfälle skulle
ett antal vagnar släppas ned ned via det omtalade spåret.
Vagnarna bromsades inte i backen, utan loket fick ensamt hålla
tyngdlagen stången. Nu råkade vagnssättet vara
tyngre än vanligt, och farten ökade oroväckande.
Under sina vilda försök att få stopp på
tåget lade föraren till slut back på loket och
drog på ånga. Det gick bra några ögonblick,
men så slirade loket till och lok och vagnar åkte
ned i sjön. Åsyna vittnen berättade att det lät
så här. "Stackars Upland, stackars Upland,
som far ned i tegelbruket!"
Sannolikt hände detta redan i slutet av juli 1888 då
det i en av bolagets kopieböcker står en notering
om att.. "lokomotivet hoppade i sjön vid Linghed."
1897 började en större ångsåg
anläggas vid Svärdsjön och året efter tillkom
Lingheds skilje i flottleden Amungen- Hosjö.
Invid sågen anlades även en kolningsplats
för sågverksavfall. Mellan bangården och sågen/skiljet
byggdes ett stickspår, som på så vis kopplade
ihop DONJ med den industribangård som växte fram nere
vid Svärdsjön. I samband med detta spårs tillkomst
revs det branta spåret bort.
Nere vid sågen uppfördes även
ett lokstall för det vid sågen stationerade växelloket.
1926, i samband med Norrsundets sulfatfabriks tillkomst, anlades
i Linghed en stor massavedgård på kolningsplatsens
utrymme. För lastningen vid massavedgården byggdes
en stor kabelkran och spårsystemet utökades.
Under flottningssäsongen byggdes lagret av massaved upp.
Detta för att fabriken i Norrsundet skulle få vedråvara
i tillräcklig mängd även under vintern och samtidigt
fick DONJ ett jämnare transportflöde året om.
1937 upphörde driften vid sågverket
och samma år utökades massavedgården.
Då Linghed alltid varit en bevakad station
fanns inga andra säkerhetsanläggningar än en huvudsignal
vid infarten till stationen. Den ursprungliga skivsignalen fick
1929 elektriskt ljus och 1933 byttes den ut mot en så kallad
dagljussignal, samtidigt som den flyttades en bit längre
österut.
Under 1950-talet minskade flottningen. Man övergick
mer och mer att transportera virket med lastbilar,
landvägen till Linghed. För omlastningen från
bil till järnväg byggdes en omlastningskran
på Lingheds bangård.
1959 var det definitivt slut på flottningen
till Linghed och massavedgården avvecklades. I fortsättningen
gick allt virke via "omlastningskranen". Vidstående
bild visar omlastningskranen i Linghed 1960 Vill Du se en större
bild? Klicka i bilden! Foto: OWL. Samling JTJ. Sommaren
1968 lades järnvägstrafiken ned mellan Linghed och
Jädraås. Omlastningskranen monterades ned och flyttades
till Jädraås.
Följ med på en färd färd mot kusten och
klicka Dig fram station för station.
Vi rullar ut från Linghed. Spåret
slingrar sig i tvära kurvor och branta backar och det bär
uppför nästan hela tiden.
Efter 11 km och en "klättring" från 152,3
meter över havet till 322,7 meter över havet (m ö
h) rullar vi in till Wintjern
Vill du gå vidare
till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_lhed.html senast uppdaterad 2000-11-23
av Rolf Sten
|