 |
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)

Av Rolf Sten |
|
Rysjön
station (12000-11-23) |
17,5 km från Linghed. 68,5 km från Norrsundet.
374,3 meter över havet
Här vid Rysjön delade
sig den gamla forvägen, den ena vägen fortsatte till
Svartnäs bruk och den andra till bruken i Åmot, Åbron
och senare Jädraås.
Här ligger Rysjön och det var
från den sjön som man i mitten av 1880-talet byggde
en 5 km lång kanal till gruvan i Wintjern. Kanalen försåg
gruvans vattenhjul med kraft, så att pumparna kunde hållas
igång i gruvan. Det var även sjön som gav den
nya stationen dess namn.
Här fanns ingen tidigare bebyggelse när
man 1887 gjorde en förändring i banans plan- och profil
för anläggande av en mötesplats.

Rysjön år 1906. Ett tåg draget av dubbla
Atlaslok har just anlänt från Linghedshållet.
til vänster står två stycken så kallade
Kristinehamnsvagnar. Spåret i förgrunden ledde till
en grusgrop. i bakgrunden syns berget Rysjöklack. Foto:
© Kopparfors, samling JTJ.
Samma år uppfördes ett stationshus
med plats för stationskarl och banvakt.
Rysjön var under alla år en rangerstation dit de lastade
tågen kom i två delar, sattes ihop till ett och rullade
sedan vidare till slutstationen.
De första åren kom de lastade tågen från
Lilla Björnmossen för att efter 1895 i stället
komma lastade från Linghed, ett förhållande
som kom att gälla ända fram till nedläggningen.
1896 började Bergslaget att lagra träkol
i Rysjön och för det ändamålet byggdes ett
stort kolhus. Det var DONJ som skötte transporterna åt
Bergslaget och huvuddelen av träkolet från Rysjön
transporterades till Wintjern där Bergslagets järnväg
Åg - Wintjerns Järnväg tog över för
vidare befordran till masugnen i Åg.
I Rysjön har även funnits en grusgrop,
som bland annat levererade gruset till bandelen Wintjern - Linghed
samt till ångsågsbygget i Linghed 1897.
Skivsignaler placerades vid infartsväxlarna och 1933 försågs
stationen med fullständig kontrollåsanläggning.
1936 byttes skivsignalerna ut till en mitt för stationshuset
placerad T-semafor. 1942 installerades elektrisk belysning.
På grund av de branta backarna från Linghed upp
till Rysjön var man tvungen att dra upp tågen i två
delar. Varje del bestod i regel av 12 lastade vagnar. På
bilden har dieselloken nummer 4 "Wij" och 3 "Åmot"
anlänt till Rysjön med de första 12 lastade vagnarna.
Sedan man varit tillbaka i Linghed och hämtat den andra
halvan av tåget kopplades allt ihop och man fortsatte mot
Norrsundet med 24 lastade vagnar i kopplet. Foto: © OWL,
samling JTJ.
Vi rullar ut från Rysjön och nu
bär det ordentligt utför. Vi passerar bland annat banans
kraftigaste lutning, 27,7 0/00. Backen slutar inte förrän
vi efter 4,8 km rullar in till Lilla
Björnmossen

Vill du gå vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
 |
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_rysjon.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|