|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf
Sten |
|
Norrsundet
station (12000-11-23) |
Höjd över havet 2.7 meter. 86.0 kilometer från
Linghed
Sedan vi lämnade Åbydal
har vi rullat i 6.0 km när vi anländer till DONJ:s
östra slutstation, Norrsundet.
Norrsundet är beläget vid det
norra utloppet av Hamrångefjärden. Under 1600-talet
anlades här en lastageplats, där Ockelboverken, Vifors
Bruk och Viksjö Bruk skeppade ut sina järnprodukter.
Runt om i trakten fanns under 1800-talet
ett flertal små bondeägda vattensågar. Den första
större sågen i Norrsundet var en ångsåg,
som 1868 anlades vid en plats kallad Stånghararna. Sågen
byggdes av byggmästare Bengtsson från Gävle och
togs i drift 1869. Brist på kapital gjorde dock att Bengtsson
1870 sålde sågen till grosshandlare Franke från
Stockholm. Driften utökades och man började även
att tillverka träkol av sågverksavfallet.
De urusla bostadsförhållandena
började sakta att förbättras. Samhället Norrsundet
började så sakta att växa fram. Grunden var lagd
för den fortsatta utvecklingen.
1885 såldes sågen till grosshandlare
Bonneivier, vilken i sin tur 1887 sålde den vidare till
inspektor Wesslen. Denne ägde inte sågen länge.
Redan året efter sålde han hela anläggningen
till
J S Nisser, dåvarande Kopparberg och Hofors Sågverksaktiebolags
verkställande direktör.
När nu bolaget kommit med i bilden började utvecklingen
skjuta fart. Ett omfattande program för sågverkets
utbyggnad startade.
När så det första tåget,
i september1895, rullade in till Norrsundet, var det ett led
i satsningen på sågverket, det hade nu fått
en rationell transportlänk och säkra transporter av
råvara.
1895 utlades fyra sidospår. Ett
spår drogs till hamnen, ett till det så kallade timmerstjälpet
där vagnarnas timmerlast stjälptes i sjön och ett
spår drogs till hyvleriet.
Samtidigt började byggandet av stationshuset.
Det uppfördes även ett fyra portars lokstall med vändskiva,
ett vattentorn samt godsmagasin. 1897 stod byggnaderna klara
för att tas i bruk.
1906 påbyggdes lokstallet för att
ge plats åt de nya större tenderloken. Av samma anledning
byttes vändskivan till en större.
1909 byggdes ett nytt godsmagasin, eftersom
det gamla stod i vägen för brädgårdens utökning.
Bolagets satsning på
Norrsundet gav 1924 till resultat att en modern
sulfatfabrik igångsattes. Den brädgård som
legat parallellt med bangården, fick nu flyttas ut till
Granskär för att ge plats åt en stor massavedgård.
1929 byttes den vid infartsväxeln placerade
skivsignalen ut mot en dagljussignal. 1933 togs ett nytt vattenledningssystem
i bruk och det gamla vattentornet revs.
Växlingen sköttes från
början av DONJ över hela industriområdet, men
från 1942 övertogs den av fabriken. Av den anledningen
uppsattes en mot fabriksområdet riktad dagljussignal. Signalen
var avsedd att stoppa fabrikens växlingståg från
att gå in på DONJ bangård samtidigt som ett
DONJ-tåg var på väg in till Norrsundet.
Att redogöra för industrispårens
utveckling är praktiskt omöjligt, då myndigheterna
inte hade någon tillsyn på dessa och därigenom
finns det inte heller någon tillförlitlig dokumentation
över dessa spår.
Vi kan emellertid konstatera att 1933 var längden
av DONJ spår i Norrsundet 2,783 km, för att 1953 minskat
till 1,483 km. Motsvarande siffror för industrispåren
i Norrsundet var 1933, 8,116 km och 1953 hade dessa växt
till hela 11,846 km.
Den 2 oktober1970 nådde det sista
ordinarie tåget fram till sin slutstation men till skillnad
mot de flesta DONJ-stationerna går det fort farande tåg
till Norrsundet även om det står SJ på fordonen.
Sträckan Hamrångefjärden - Norrsundet blev följaktligen
breddad till normalspår.
Vi började i Linghed för att resa mot kusten och
Norrsundet, vi är nu framme och därmed är vår
resa på DONJ slut!!
Vill du gå
tillbaka till någon station / lastplats?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_norrsundet.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|