|
DONJ, Stationer, lastplatser (Stations)
Av Rolf
Sten |
|
Sundsbro
lastplats (2000-11-23) |
59,9 km från Linghed. 26,1 km från Norrsundet.
Lastplatsen anlades 1895 och var avsedd för timmerlastning.
Ett lokomobildrivet uppfordringsverk användes vid lastningen.
Platsen låg inklämd mellan Bysjön och Ockelbo
samhälle. Naturligtvis var det ganska störande när
vagnarna lastades.
Under flottningssäsongen pågick detta arbete ofta
dygnet runt. Klagomålen från de kringboende var många
vilket ledde till att sommaren 1900 blev lastplatsens sista verksamhetsår.
Bolaget gav efter och beslöt att flytta uppfordringsverket
till Östbyberg, lite längre ned efter Testeboån.
Vi fortsätter vår färd uppför en brant
backe samtidigt som banan svänger kraftigt till höger.
I denna backe har de lastade tågen ofta behövt hjälp
med ett påskjutande lok längst bak.
Här har också tågen en och annan gång
varit utsatta för människors skämtlynne.
När tågen skulle fortsätta från Ockelbo
mot Norrsundet var lokföraren tvungen att snabbt få
upp farten för att klara den branta backen. Nu hör
det till saken att området längs detta motlut var
ett mycket populärt ställe för unga par.
En kväll hade man beslutat sig för att försöka
få stopp på det fullastade timmertåget. Sagt
och gjort, såpa införskaffades och mitt i värsta
motlutet såpades rälsen en längre sträcka.
Sedan sprang man och gömde sig på ett ställe
där man hade bra utsikt över järnvägen. Man
hörde bommarna gå ned vid Sundsbron och hörde
även hur ångloket arbetade med att få upp farten
för att klara det kommande motlutet,. Spänningen ökade,
loket närmade sig såpan allt mer.! Och så, lokets
hjul började slira på skenorna och med hysteriska
ångstötar skrek ångloket ut sin hjälplöshet,
föraren försökte desperat att rädda situationen.
Men förgäves, tåget tappade farten och stannade
mitt i backen. Upphovsmakarna låg naturligtvis på
"första parkett" och njöt av situationen.
Lokföraren förstod naturligtvis vad det hela berodde
på och hade blickar kunnat döda, ja, då vet
man inte vad som kunnat inträffa.
För lokföraren var det inte annat än att backa
tillbaka tåget, förbi alla bommarna och in till stationen
i Ockelbo igen. Sedan bar det av igen, med om möjligt ännu
högre fart och nu gick det bättre när lokföraren
var medveten om vad som väntade och kunde parera med ångpådraget
Den här episoden inträffade på 1920-talet och
det är inte otroligt att den hänt flera gånger,
både tidigare och senare.
Efter detta avbrott fortsätter vi vår resa. Vi
lämnar backen bakom oss och rullar på en viadukt över
Norra stambanan och lämnar även Ockelbo bakom oss.
Redan efter 1,2 km kommer vi till Gäveränge.
Vill du gå
vidare till nästa station?
Gör
Ditt val. (Make your choice and Click at the selected station)
|
Returtåg till DONJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
stn_sundsbro.html senast uppdaterad 2000-11-23 av Rolf
Sten
|