Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Falun
- Västerdalarnas Järnväg, FVJ. Den
28 kilometer långa bandelen Falun - Repbäcken
öppnades för allmän trafik 23 juni. Göteborg - Särö Järnväg, GSJ. Den 2 kilometer långa bandelen Släp - Särö öppnades för allmän trafik 3 mars. Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar,
SWB. Den 24 kilometer långa bandelen Nyhammar
- Björbo öppnades för allmän trafik 1 juli. Lund
- Bjärreds Järnväg, LBJ. Den 1
kilometer långa bibanan Leråkra - Flädie
öppnades för allmän trafik under juni månad.
Allmän godstrafik hade då pågått sedan
1903. Vellinge - Skanör - Falsterbo Järnväg, HSFJ. Den 18 kilometer långa järnvägen Vellinge - Falsterbo öppnades för allmän trafik 18 maj. Ängelholm - Östra Ljungby Järnväg.
Den 19 kilometer långa järnvägen öppnades
för allmän trafik 1 december. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Karlstad
- Munkfors Järnväg, KMJ, spårvidd
891 mm. Den 30 kilometer långa bandelen Deje - Karlstad
Östra öppnades för allmän trafik 1 mars. Ronehamn
- Hemse Järnväg, RHJ, spårvidd 891
mm. Den 10 kilometer långa järnvägen öppnades
för allmän trafik 1 mars. Provisorisk trafik hade periodvis
då pågått sedan 25 oktober 1901. Skövde - Axvalls Järnväg, SAJ, spårvidd 891 mm. Den 21 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 31 mars. SAJ införlivades 1 juni 1935 med Lidköping - Skövde & Stenstorps Järnvägar, LSSJ. Visby - Visborgsslätts järnväg, spårvidd 891 mm. Den 2 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 juni. Enskild godstrafik hade då pågått sedan 28 november 1903. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1904.html senast uppdaterad 2022-12-28 |