Visby -
Visborgsslätts Järnväg
Den Svenska armen byggde den 2 kilometer långa,
smalspåriga järnvägen, 891 mm, mellan Visby och
militäranläggningen, Visborgsslätt.
Inofficiell godstrafik startade 28 november
1903. 27 juni 1904 öppnades banan för allmän trafik.
För driften av banan fanns ett bolag som
hette Trafik AB Visby - Visborgsslätt. Bolaget svarade själv
för persontrafiken medan godstrafiken utfördes på
entreprenad av Gotlands Järnväg,
GJ.
16 mars 1912 arrenderades banan av Visby -
Visborgsslätt - Bjärs Järnväg. Se denna i
fortsättningen.
Visby -
Visborgsslätt - Bjärs Järnväg
15 september 1911 beviljades koncession för
en järnväg mellan Visborgsslätt och Bjärs.
Koncessionen överfördes till Trafik AB Västerhejde
- Visby.
De första två kilometrarna. Visborgsslätt
- Knieppbyn öppnades för allmän trafik 23 juni
1912. Den 29 augusti öppnades de resterande 3 kilometrarna
mellan Knieppbyn och Hallvards för allmän trafik. Sedan
koncessionen hade beviljats beslutade man sig för att ändra
namnet Bjärs till Hallvards. Banan hade spårvidden
891 mm och var 5 kilometer lång.
Inför banans öppnande för allmän
trafik arrenderades Visby - Viborgsslätts Järnväg
och därmed kom man att kontrollera hela sträckan mellan
Visby och Hallvards, 7 kilometer. Arrendet gällde från
den 16 mars 1912.
Genom avtal med Gotlands Järnväg
skötte dom godstrafiken medan persontrafiken sköttes
i egen regi.
Den
gröna linjen visar Visby
- Visborgsslätts Järnväg vilken utarrenderades
till Visby - Visborgsslätts - Bjärs Järnväg
1912.
Den röda och lila linjen visar Visby - Visborgsslätts
- Bjärs Järnväg 1912.
15 juni 1931 gick Trafik AB Västerhejde
- Visby i konkurs men genom olika arrangemang kunde trafiken
fortsätta.
1 mars 1940 lades all trafik formellt ned mellan
Kneippbyn och Hallvards. I praktiken hade trafiken varit stoppad
redan 1 januari på grund av mycket svåra snöförhållanden.
På sträckan Visby - Kneippbyn lades
persontrafiken ned samtidigt som nedläggningen mellan Kneippbyn
och Hallvards medan godstrafiken mellan Visby och Kneippbyn fortsatte
några år till.
30 januari 1941 beslutades om förstatligande
av den återstående bandelen, Visborgsslätt -
Kneippbyn. Sträckan Visby - Visborgsslätt var sedan
begynnelsen ägd av staten.
1 oktober 1946 upphörde även godstrafiken
Visby - Kneippbyn.
Banan mellan Kneippbyn och Hallvards revs på en gång
efter nedläggningen 1940.
Mellan Visby och Kneippbyn revs banan 1948.
Källor:
Gotlands Järnvägar av John Kvarnstedt, Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från1926, Svensk järnvägsstatistik, Riksarkivet,
samt järnvägsdata. |