Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Developement of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Statsbanan Göteborg - Skee - Strömstad. Den 85 kilometer långa bandelen Uddevalla - Skee öppnades för allmän trafik 16 december. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Mora - Vänerns Järnväg, MWJ. Den 31 kilometer långa bibanan Malung - Limedsforsen öppnades för allmän trafik 28 november. Strömstad - Skees Järnväg. Den 7 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 16 december. Järnvägen såldes till staten 1 januari 1907. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Karlstad
- Munkfors Järnväg, KMJ, spårvidd
891 mm. Den 29 kilometer långa bandelen Munkfors
- Deje öppnades för allmän trafik 1 oktober. Stafsjö Järnväg, StafsjöJ, spårvidd 600 mm. Den 18 kilometer långa järnvägen Kolmården - Virå öppnades för allmän trafik 26 augusti. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 19 juli 1902. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1903.html senast uppdaterad 25 juli 2003 |