Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Developement of the
Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar
år
1903
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Malmbanan. Den 229 kilometer långa
bandelen Gällivare - Riksgränsen öppnades för
allmän trafik 14 juli. Provisorisk trafik hade då
pågått sedan 15 november 1902.
I och med denna bandels färdigställande var hela Malmbanan,
433 kilometer, Luleå - Riksgränsen (Narvik) öppnad
för allmän trafik.
Statsbanan
Göteborg - Skee - Strömstad. Den 85
kilometer långa bandelen Uddevalla - Skee öppnades
för allmän trafik 16 december.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Göteborg
- Särö Järnväg, GSJ. Den 22
kilometer långa bandelen Göteborg - Släp
öppnades för allmän trafik 13 juli.
Mora - Vänerns Järnväg, MWJ.
Den 31 kilometer långa bibanan Malung - Limedsforsen
öppnades för allmän trafik 28 november.
Strömstad
- Skees Järnväg. Den 7 kilometer
långa järnvägen öppnades för allmän
trafik 16 december. Järnvägen såldes till staten
1 januari 1907.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
- .
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Östra
Blekinge Järnväg, ÖBlJ, spårvidd
1067 mm. Den 7 kilometer långa bibanan Torsås
- Bergkvara öppnades för allmän trafik 6 april.
Karlstad
- Munkfors Järnväg, KMJ, spårvidd
891 mm. Den 29 kilometer långa bandelen Munkfors
- Deje öppnades för allmän trafik 1 oktober.
KMJ uppgick 1 oktober 1921 i Nordmark - Klarälvens Järnvägar,
NKlJ.
Stafsjö
Järnväg, StafsjöJ, spårvidd
600 mm. Den 18 kilometer långa järnvägen
Kolmården - Virå öppnades för allmän
trafik 26 augusti. Provisorisk godstrafik hade då pågått
sedan 19 juli 1902.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Kinds Järnväg, KindJ. Godstrafiken på
22 kilometer av den 38 kilometer långa bandelen
lades ned 1 mars. Persontrafiken hade upphört redan 24 december1902.
Anledningen till nedläggningen var att Borås - Alvesta,
BAJ, hade köpt järnvägen och byggt en ny linje
parallellt med cirka 22 kilometer av KindsJ.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
Smedjebackens Järnväg, SmbJ, spårvidd
1188 mm. Trafiken på den 18 kilometer långa
linjen, Smedjebacken - Marnäs lades ned i september sedan
Stockholm - Västerås Bergslagens Järnvägar,
SWB, byggt en ny normalspårig linje Smedjebacken - Ludvika,
öppnad för trafik 26 november 1900.
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- |