Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Gruvgården - Fors Järnväg, GFJ. Den 10 kilometer långa bandelen Fors - Garpenberg öppnades för allmän trafik 1 augusti. Falun - Västerdalarnas Järnväg, FVJ. Den 41 kilometer långa bandelen Repbäcken - Björbo öppnades för allmän trafik 11 december. Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 21 kilometer långa bandelen Lund Södra - Revingehed öppnades för allmän trafik 6 maj. Lund - Revinge Järnväg, LReJ. Den 1 kilometer långa bandelen Högevall - Lund Södra öppnades för godstrafik 6 maj. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Nättraby - Alnaryd - Älmeboda Järnväg, NAÄJ, spårvidd 600 mm. Den 14 kilometer långa bandelen Alnaryd - Erlingsboda öppnades för allmän trafik 25 juni. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1905.html senast uppdaterad 2022-12-28 |