Strömstad - Skee järnväg
var ursprungligen tänkt att vara en bibana till Statsbanan
Göteborg - Skee och dess tänkta förlängning
till norska gränsen.
1898 års riksdag hade ställt som
villkor att byggandet av en bana mellan Strömstad och Skee
skulle ske genom enskild försorg.
Av den anledningen bildades Strömstad
- Skee järnvägsaktiebolag. Koncession söktes och den beviljades 22 december
1898.
Banbyggnaden började 1901 och banan öppnades
för allmän trafik samtidigt med statsbanedelen Uddevalla
- Skee, 16 december 1903. Slutlig avsyning ägde dock rum
först den 29 november 1905.
- Järnvägens längd var 6,86 kilometer.
- Den byggdes under åren 1901 - 1905.
- Största lutning var 10 promille och minsta kurvradie 300
meter.
- Rälsen var av stål och vägde 27,3 kilo per
meter.
- 9 avloppstrummor hade byggts och 1 bro hade uppförts strax
före Strömstad.
- 14 plankorsningar med vägar samt 1 vägport hade byggts.
- För banans bevakning hade man byggt 2 banvaktsstugor.
- Den totala byggnadskostnaden uppgick till 963 000 kronor.
Vidstående bild visar järnvägens så
kallade profil. Den visar banans lutningar och respektive stations
höjd över havet.
Något rullande materiel fanns inte utan banan trafikerades
från början av Statens Järnvägar. Avtalet
beskrev att eventuell vinst på trafiken skulle tillfalla
bolaget men å andra sidan skulle bolaget få stå
för eventuella förluster.
Sedan bolaget två gånger begärt
att staten skulle köpa banan beslöt 1906 års
riksdag på förslag av Kungl. Maj:t att köpa banan.
Anledningen till bolagets begäran var att man var i ekonomisk
kris och hade svårt att upprätthålla trafiken.
En bidragande orsak till att staten gick med på att köpa
banan var de förändrade politiska förhållandena,
gentemot Norge, som hade skett i samband med unionsupplösningen
1905. Dessa minskade möjligheten till Bohusbanans förlängning
från Skee in i Norge. Därmed hade Strömstad kommit
att framstå som banans naturliga slutpunkt. Slutligen ansågs
att det
låga priset talade för en inlösen. Man ska heller
inte glömma att banan hade tillkommit efter villkor ställda
av staten. Det begärda priset var 600 000 kr.
1 januari 1907 införlivades järnvägen
med Statens Järnvägar.
Vad som har hänt sedan dess kan Du läsa
om i kapitlet
Statsbanan Göteborg - Skee - (Strömstad).
Vidstående bild visar Skee stationshus. Foto: Statens
Järnvägars minnesskrift från 1906. |