Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Halmstad - Nässjö Järnvägar, HNJ. Den 18 kilometer långa bandelen Reftele övre - Gislaved öppnades för allmän trafik 22 december. Lund - Bjärreds Järnväg, LBJ. Den 11 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 26 juli. LBJ sammanslogs 1 juli 1918 med Lund - Revinge Järnväg, LReJ. De båda järnvägarnas nya namn blev Bjärred - Lund - Harlösa Järnväg, BLHJ. Sala - Gysinge - Gävle Järnväg, SGGJ. Den 8 kilometer långa bandelen Kerstinbo - Gysinge öppnades för allmän trafik 15 maj. Därmed var hela SGGJ öppnad för allmän trafik. Stockholm - Nynäs Järnväg, SNJ. Den 55 kilometer långa järnvägen Älvsjö - Nynäshamn öppnades för allmän trafik 28 december. Sölvesborg - Olofström - Älmhults Järnväg, SOEJ. Den 72 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 23 maj. Provisorisk godstrafik hade då pågått mellan Gylsboda - Älmhult sedan juli 1900. Ystad - Brösarps Järnväg, YBJ. Den 30 kilometer långa järnvägen Tommelilla - S:t Olof - Brösarp öppnades för allmän trafik 18 september. Provisorisk godstrafik hade då pågått mellan Tommelilla - S:t Olof sedan 31 juli. Ystad - Skivarps Järnväg, YSJ. Den 11 kilometer långa järnvägen Charlottenlund - Skivarp öppnades för allmän trafik 2 augusti. Järnvägen uppgick 1912 i Ystads Järnvägar, YJ. Östra Skånes Järnvägar, ÖSJ. Den 15 kilometer långa järnvägen Långebro - Everöd öppnades för allmän trafik 2 maj. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) Gotlands Järnväg, GJ, spårvidd 891 mm. Den 2 kilometer långa Visby - Visby hamn öppnades för allmän trafik 1 juni. Godstrafik hade då pågått sedan 16 september 1878. Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ, spårvidd 891 mm. Den 30 kilometer långa bandelen Pålsboda - Örebro Södra öppnades för allmän trafik 5 januari Södra Roslags kustbana, spårvidd 891 mm. Den 16 kilometer långa bandelen öppnades för allmän trafik 10 september. Järnvägen uppgick 1 juli 1909 i Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ. Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ, spårvidd 891 mm. Den 1 kilometer långa bandelen Framnäsviken - Svalnäsvägen öppnades för allmän trafik 15 juni. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1901.html senast uppdaterad 2022-12-28 |