Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
OFWJ, Oxelösund - Flen
- Västmanlands Järnväg
Av Rolf
Sten |
Rullande materiel (Rolling stock)
Det rullande materielet vid OFWJ har varit mycket
omfattande. Av bland annat den anledningen presenteras det rullande
materielet i tabellform och endast översiktligt.
Tabellen som visar ångloken vid banan kan innehålla
ett och annat fel, speciellt när det gäller det äldsta
materielet eftersom källdata för detta är mycket
bristfälligt.
Om Du som läser detta ser felaktigheter eller har kompletteringar,
bådet text och bilder, är jag tacksam om Du hör
av dig till Historiskt om Svenska Järnvägar: historiskt@telia.com
Vidstående miniatyrbilder visar ett
urval av de dragfordon, ång- och motorvagnar som fanns
vid OFWJ.
Samtliga bilder finns i ett större format. Kicka i bilden!
This pictures show a selection of OFWJ rolling
stock. Larger picture? Click on the picture! |
Ångvagn, tillverkad på OFWJ verkstad 1883. Drivenheten
var av Munktells tillverkning. Var i bruk på linjen Oxelösund
- Nyköping under 1880- och 1890-talet. |
Ångvagn, tillverkad på OFWJ verkstad 1886. Drivenheten
var av Munktells tillverkning. Var i bruk på linjen Eskilstuna
- Kvicksund fram till 1907. |
Den första leveransen av lok till OFWJ var avsedda för
blandad tjänst, både gods- och persontåg. 7
lok levererades under perioden 1874-1875 från Sharp Stewart
Manchester England. LOken numrerades 1-7 och fick littera U.
Bilden ovan visar lok 1. |
Lok avsett för i första hand persontåg. 1876
levererade Sharp Stewart Manchester England 8 stycken lok till
OFWJ. Dessa numrerades 8 - 15 och fick littera A. Bilden visar
lok nummer 8. |
Lok avsett för i första hand persontåg.
Det dröjde till 1915 innan OFWJ löpte fler persontågslok.
1915 levererade Motala Verkstad två lok, 51-52. 1917 levererades
ytterligare två lok, 53-54. 1930 levererades de två
sista vilka fick nummer 55-46. Loken littera var S3. Bilden visar
lok nummer 54. |
Godstransporternas ökning medförde att behövdes
starkare lok. Man beställde renodlade godstågslok
och under åren 1894 - 1901 levererade Sharp Stewart Manchester
England 12 stycken tenderlok. Loken numrerades 16-27. och fick
littera L. Bilden ovan visar lok nummer 27. |
Ännu starkare godstågslok behövdes. 1903 levererade
NOHAB tre stycken lok med 4 drivande axlar. 1905 levererade Falun
två lok av samma typ. Loken numrerades 41-45 och fick littrera
M. Bilden ovan visar lok 43. |
Fortfarande fanns det behov av strakare lok. På basis av
M-loken utvecklade NOHAB en trecylindrig maskin. 2 stycken levererades
1917, 2 stycken 1917 samt ett lok 1925. Loken numrerades 46-50
och fick littera M3. Bilden visar lok 46. |
1929 levererade NOHAB moderniserad och utvecklad variant av de
trecylindriga loken littera M. 3 lok levererades det här
året. Dessa numrerades 61-63 och fick littera M3b. Bilden
visar lok 61 |
Höjdpunkten på lokutvecklingen nåddes 1930 då
NOHAB levererade det första turbindrivna ångloket.
Det fick nummer 71 och littera M3t. Bilden visar lok 71. De andra
turbinloken levererades 1931 varför de aldrig kom att tillhöra
OFWJ |
|
Från DEVA, Dieselelektriska Vagnaktiebolaget, 1926 - 1927,
fem stycken 4-axliga motorvagnar. Dessa numrerades 2 - 6. Bilden
visar motorvagn nummer 3 |
Interiörbild från maskinrummet i motorvagn nummer
3. Dieselmotorn var på 90 hästktrafter och drev en
generator vars ström i sin tur drev de elektriska motorerna. |
|
Ånglok, Ångvagnar
och Dieselelektriska motorvagnar vid
Oxelösund - Flen Västmanlands Järnväg
Förklaringar till tabellen nedan:
Nr= inventarienummer (number), Namn/Littera= (Name/Class),
Axelf=Axelföljd, Tillv/nr= Tillverkare/tillverkningsnummer
(manufacturer/manufacturing number, År=tillverkad år
(manufacturing year), Till OFWJ/till TGOJ= År då
loket kom till OFWJ respektive överföres till TGOJ
(year when the engine came to OFWJ or was tranfered to TGOJ),
Före detta/överf till= Före detta ägare eller
överfört till (former owner or transfered to),
Skrot/sl, Slopad=(Scraped/abolish year), Anmärkning=(comment),
t= till (to). Munkt = Munktells Mekaniska Verkstad Eskilstuna.
DEVA = Dieselelektriska Vagnaktiebolaget.
Fairbairn= W Fairbairn & Sons Manchester, Man W= Manning
Wardle England, SS= Sharp Stewart Manchester England, NOHAB=
Nydqvist & Holm Trollhättan.
GBBJ = Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum |
Rullande materiel antal: |
År
1877 |
År
1910 |
År
1930 |
Ånglok tank |
7 |
13 |
17 |
Ånglok tender |
8 |
28 |
36 |
Motorvagn Dieselelektrisk |
|
|
4 |
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 2-axlig |
36 |
45 |
29 |
Person- och post- (inklusive med resgodskupé kombinerade)
vagnar. 4-axlig |
|
17 |
23 |
Personvagn 3-axlig |
|
|
|
Personvagn 4-axlig |
|
|
|
Resgods- och godsvagnar 2-axlig |
322 |
504 |
517 |
Resgods- och godsvagnar 3-axlig |
|
638 |
1128 |
Postvagnar, hela 2-axliga |
|
|
|
|
Nr |
Namn |
Axelf |
Tillv/nr |
År |
Till OFWJ |
Före detta |
Skrot |
Anmärkning |
- |
Littera |
- |
- |
- |
Till TGOJ |
Överf till |
sl, Slopad |
|
1 |
U2 |
C ST |
SS 2428 |
1874 |
1874 |
|
sl 1930 |
museilok 1977 i Faktorimuseet, Et |
l |
A |
1B T |
Munkt 18 |
1889 |
1889 |
|
sl 1894 |
1894 t NrSlJ 7, 1932 t SJ NSb 1494, 1937 |
2 |
U2 |
C ST |
SS 2429 |
1874 |
1874 |
|
sl 1918 |
1918 t Surahammar 1922 |
2 |
A |
1B T |
Munkt 19 |
1889 |
1889 |
|
sl 1896 |
1896 t SSA Köpingebro 1928 |
3 |
U2 |
C ST |
SS 2469 |
1875 |
1875 |
|
sl 1929 |
1929 MSJ 18 1937 |
3 |
A |
1B T |
Munkt 20 |
1889 |
1889 |
|
sl 1895 |
1895 t SSnJ 5, 6 1913 |
4 |
U2 |
C ST |
SS 2470 |
1875 |
1875 |
|
1928 |
|
4 |
A |
1B T |
Munkt 21 |
1889 |
1889 |
|
sl 1896 |
1896 t SSA Staffantorp 1944 |
5 |
U2 |
C ST |
SS 2484 |
1875 |
1875 |
|
sl 1915 |
1915 t UWHJ l, 1920 t Borregaard (N) |
5 |
A |
1B T |
Munkt 22 |
1889 |
1889 |
|
sl 1894 |
1894 t Svedala 1951 |
6 |
U2 |
C ST |
SS 2486 |
1875 |
1875 |
|
sl 1917 |
1917 t Arvikaverken 1952 |
6 |
A |
1B T |
Munkt 24 |
1890 |
1890 |
|
sl 1894 |
1894 t NrSlJ 6 1931 |
7 |
U2 |
C ST |
SS 2607 |
1875 |
1875 |
|
sl 1912 |
1912 t YEJ 7, 1942 t SJ K11 1555, sl 1942, 1942 |
8 |
A |
B1-2 |
SS 2597 |
1876 |
1931 |
t TGOJ B 8 |
sl 1934 |
1956 t Jvm |
9 |
A |
B1-2 |
SS 2598 |
1876 |
1876 |
|
1930 |
|
10 |
A |
B1-2 |
SS 2599 |
1876 |
1931 |
t TGOJ B10 |
sl 1932 |
|
11 |
A |
B1-2 |
SS 2600 |
1876 |
1931 |
t TGOJ B 11 |
1933 |
|
12 |
A |
B1-2 |
SS 2601 |
1876 |
1876 |
|
1930 |
|
13 |
A |
B1-2 |
SS 2602 |
1876 |
1931 |
t TGOJ B 13 |
1932 |
|
14 |
A |
B1-2 |
SS 2603 |
1876 |
1876 |
|
1930 |
|
15 |
A |
B1-2 |
SS 2604 |
1876 |
1931 |
t TGOJ B 15 |
1936 |
|
16 |
K |
C-2 |
SS 3983 |
1894 |
1931 |
t TGOJ K 16 |
1956 |
|
17 |
K |
C-2 |
SS 3984 |
1894 |
1931 |
t TGOJ K 17 |
1943 |
|
18 |
K |
C-2 |
SS 3985 |
1894 |
1931 |
t TGOJ K 18 |
1949 |
|
19 |
K |
C-2 |
SS 4067 |
1895 |
1931 |
t TGOJ K 19 |
1936 |
|
20 |
K |
C-2 |
SS 4068 |
1895 |
1931 |
t TGOJ K 20 |
1955 |
|
21 |
K |
C-2 |
SS 4155 |
1896 |
1931 |
t TGOJ K 21 |
1956 |
|
22 |
K |
C-2 |
SS 4156 |
1896 |
1931 |
t TGOJ K 22 |
1937 |
|
23 |
K |
C-2 |
SS 4407 |
1898 |
1931 |
t TGOJ K 23 |
1956 |
|
24 |
K |
C-2 |
SS 4408 |
1898 |
1931 |
t TGOJ K 24 |
1949 |
|
25 |
K |
C-2 |
SS 4720 |
1901 |
1931 |
t TGOJ K 25 |
1938 |
|
26 |
K |
C-2 |
SS 4721 |
1901 |
1931 |
t TGOJ K 26 |
1948 |
|
27 |
K |
C-2 |
SS 4722 |
1901 |
1931 |
t TGOJ K 27 |
1955 |
|
28 |
K3 |
C-2 |
Nohab 817 |
1907 |
1931 |
t TGOJ K 28 |
1960 |
|
29 |
K3 |
C-2 |
Nohab 908 |
1909 |
1931 |
t TGOJ K 29 |
1960 |
|
30 |
K3 |
C-2 |
Nohab 909 |
1909 |
1931 |
t TGOJ K 30 |
1960 |
|
31 |
S5 |
C ST |
SS 4373 |
1898 |
1931 |
t TGOJ D 31 |
|
1936 t SSA Ängelholm, 1955 |
32 |
S5 |
C ST |
SS 4665 |
1901 |
1931 |
t TGOJ D 32 |
1964 |
|
33 |
s5 |
C ST |
SS 4666 |
1901 |
1931 |
t TGOJ D 33 |
1964 |
|
34 |
S5 |
C ST |
SS 4667 |
1901 |
1931 |
t TGOJ D 34, |
1964 |
|
35 |
U |
C T |
Falun 39 |
1904 |
1931 |
t TGOJ U 116 |
19 64 |
|
36 |
U |
C T |
Falun 40 |
1904 |
1931 |
t TGOJ U 117 |
1964 |
|
37 |
N |
D T |
Falun 174 |
1913 |
1931 |
t TGOJ N 81 |
sl 1953, |
1964 |
38 |
N |
D T |
Motala 232 |
1900 |
1927 |
fd SJ N 575 |
|
|
|
|
|
|
|
1931 |
t TGOJ N 82 |
sl 1960 |
1964 |
39 |
N |
D T |
Motala 236 |
1900 |
1929 |
fd SJ N 579 |
|
|
|
|
|
|
|
1931 |
t TGOJ N 83 |
1964 |
|
41 |
M |
D-3 |
Nohab 711 |
1903 |
1931 |
t TGOJ M 41 |
1954 |
|
42 |
M |
D-3 |
Nohab 712 |
1903 |
1931 |
t TGOJ M 42 |
1954 |
|
43 |
M |
D-3 |
Nohab 713 |
1903 |
1931 |
t TGOJ M 43 |
1954 |
|
44 |
M |
D-3 |
Falun 43 |
1905 |
1931 |
t TGOJ M 44 |
1947 |
|
45 |
M |
D-3 |
Falun 44 |
1905 |
1931 |
t TGOJ M 45 |
1947 |
|
46 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1011 |
1913 |
1931 |
t TGOJ M3 46 |
|
1957 t SJ E12 1932,sl 1973, 1976 |
47 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1012 |
1913 |
1931 |
t TGOJ M3 47 |
|
1957 t SJ E12 1933,sl 1973, 1976 |
48 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1104 |
1917 |
1931 |
t TGOJ M3 48 |
|
1957 t SJ E12 1934,sl 1973, 1976 49 |
49 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1105 |
1917 |
1931 |
t TGOJ M3 49 |
|
1957 t SJ E12 1935, sl 1973. 1981 museilok GBBJ |
50 |
M3 |
D-3 |
Nohab 1760 |
1925 |
1931 |
t TGOJ M3 50 |
|
1957 t SJ E12 1936,sl 1973, 1976 |
51 |
S3 |
1B2T |
Motala 543 |
1915 |
1931 |
t TGOJ S3 51 |
|
|
52 |
S3 |
1B2T |
Motala 544 |
1915 |
1931 |
t TGOJ S3 52 |
|
|
53 |
S3 |
1B2T |
Motala 612 |
1917 |
1931 |
t TGOJ S3 53 |
|
|
54 |
S3 |
1B2T |
Motala 613 |
1917 |
1931 |
t TGOJ S3 54 |
|
|
55 |
S3 |
1B2T |
Motala 745 |
1930 |
1931 |
t TGOJ S3 55 |
|
|
56 |
S3 |
1B2T |
Motala 746 |
1930 |
1931 |
t TGOJ S3 56 |
|
|
61 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1851 |
1929 |
1931 |
t TGOJ M3b 61 |
|
museilok GBBJ |
62 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1852 |
1929 |
1931 |
t TGOJ M3b 62 |
1975 |
|
63 |
M3b |
D-3 |
Nohab 1853 |
1929 |
1931 |
t M3b 63 |
1975 |
|
71 |
M3t |
1D-2 |
Nohab 1872 |
1930 |
1931 |
t TGOJ M3t 71 |
|
turbinlok, museilok i GBBJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ångvagnar |
|
|
|
|
|
|
l |
|
A1Åv |
OFWJ/Munkt l |
1883 |
1883 |
|
1921 |
|
2 |
|
1A1Åv |
OFWJ/Munkt 4 |
1886 |
1886 |
|
1915 |
|
3 |
|
1A1Åv |
OFWJ/Munkt 6 |
1888 |
1888 |
|
1915 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dieselelektriska motorvagnar |
|
|
|
|
|
l |
|
2-axl |
Deva 22 |
1924 |
1924 |
|
|
19xx NrSlJ 3, 1933 SJ Xc2 3, sl 1940 tjv Id 699, sen 619 016,
|
2 |
|
4-axl |
Deva 31 |
1926 |
1926 |
|
|
1930 HFHJ(DK) 2, sl 1972, 1973 |
3 |
|
4-axl |
Deva 32 |
1926 |
1931 |
t TGOJ |
|
ombyggd 1947 t psv CF 86, |
4 |
|
4-axl |
Deva 35 |
1926 |
1931 |
t TGOJ |
|
ombyggd 1944 t psv CF 84, |
5 |
X/CF |
4-axl |
Deva 37 |
1927 |
1931 |
t TGOJ |
|
ombyggd 1958 t tjv Q 9026 (2-axl), |
6 |
X/CF |
4-axl |
Deva 38 |
1927 |
1931 |
t TGOJ |
|
ombyggd 1944 t psv CF 85 |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till OFWJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ofwj_rullande..html senast uppdaterad 2004-10-17
|