Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
OFWJ,
Oxelösund - Flen
- Västmanlands Järnväg
Av Rolf
Sten |
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs OFWJ enligt följande:
Skogstorp station omkring år 1900. Loket som drar
persontåget är något av loken 1 - 7. Till höger
i bild är i riktning mot Eskilstuna. Foto: Stig Nyberg.
Oxelösund - Flen - Västmanlands järnväg,
linjerna Oxelösund - Rekarne,
114 km., Rekarne - Kolbäck, 18 km., Rekarne - Valskog, 24
km.
Oxelösund är beläget i Nyköpings skärgård
och bekant för sin järnvägen tillhöriga,
storartade, isfria hamn och för sin utskeppning av järnmalm.
Platsen anlöpes av Götakanalbåtarna.
Från Oxelösund går banan till
Stjärnholms station och fortsätter genom omväxlande
skogstrakter och slättbygd till en vik av östersjön,
kallad Stadsfjärden, vid vilken Nyköping är beläget
i en av vårt lands äldsta bygder och med det gamla
slottet Nyköpingshus som förnämsta sevärdhet.
Från Nyköpings station fortsätter linjen till
Nyköpings Central, föreningsstation med statsbanan.
Över ett relativt lågt och öppet land uppnår
banan därefter Larslunds och Stigtomta stationer, av vilka
den sistnämnda är belägen i Stigtomta samhälle,
som är en viktig knutpunkt och har en del mindre industrier.
Järnvägen fortsätter över näset mellan
Hallbosjön och sjön Långhalsen samt övergår
sundet mellan de båda sjöarna, vilket bildar en mindre
fors vid Vrena station. Vrena samhälle, som har ett synnerligen
vackert läge och är omgivet på tre håll
av vatten, har vuxit upp kring den lilla torn lösa medeltidskyrkan.
Ett större tegelbruk samt en ångsåg med betydande
rörelse äro här belägna. Banan fortsätter
mellan Yngarens och Långhalsens många vikar och uppnår
Bettna station, belägen på en öppen och bördig
slätt. Den närbelägna kyrkan, som härleder
sig från 1400-talet och som restaurerats, är ett ståtligt
tempel med torn efter ritning av Tessin. Runt omkring Bettna
utbreder sig en gammal bondbygd med stora gårdar, i vilkas
närhet ofta gravfält förekomma, vilket bevisar
att folk bott här från hedenhös.
Följande station är Vadsbro, från
vilken många sevärda platser kunna uppsökas.
Kyrkan, som är från medeltiden och har vackra målningar
från denna tid, är en av de allra mest sevärda
i landskapet. Naturen är den typiskt sörmländska
med en småtäck blandning av odlad bygd, skogar, berg
och sjöar, ståtliga herresäten och måleriska
kyrkor, forntida gravar och välskötta gårdar,
vilket allt ger ett starkt intryck av intensiv och uråldrig
kultur.
Därefter framgår banan genom mera skogig och glesare
bebyggd trakt, passerar Silinge station och uppnår Flen,
föreningsstation med statsbanan. Flen är ett betydande
municipalsamhälle och har en mängd intressanta anläggningar,
bl. a. mek. verkstäder, snickerifabrik, sågverk, tegelbruk,
vagn fabrik m. m.
Från Flen går banan in i en trakt
av helt annan prägel. Landet ligger högre, skog och
småsjöar upptaga en betydande del av den bergiga terrängen.
Herresätena äro få och byarna äro icke många
eller särdeles gamla. Efter Mellösa station går
järnvägen långs Mellösasjön och stiger
därefter alltjämt. Vid Hälleforsnäs station
ligger Hällefors bruk med järnverk, större ångsåg
m.m. Vid Harsjöns hållpl. uppnår banan sin högsta
punkt, belägen i den ödsliga gränsskogen till
Rekarnebygden. Linjen sänker sig därefter nedåt
Bälgvikens station, belägen vid Näshultasjön,
å vilken ångbåtsförbindelse finnes med
åtskilliga platser. Vattenleden är omkring 15 km.
lång och både vacker och intressant.
Stjärnholms station omkring 1900. Till höger i bild
är i riktning mot Oxelösund. Foto efter gamalt vykort.
samling Magnus Bark.
Banan kommer nu ner till slätten kring
Hjälmarens utlopp i Hyndevadsströmmen. Landet genomskäres
här av en av landskapets kraftigaste rullstensåsar,
den s. k. Strömsholmsåsen, genom vilken banan är
framdragen strax före Hållsta station. Trakten har
många fasta fornlämningar och den vid banan belägna
Husby - Rekarne kyrka har medeltida målningar. Banan övergår
Hyndevadsån på det smalaste stället, där
ån bildar en kraftig fors, och uppnår Skogstorps
station, vilken är omlastningsstation för Hjälmaretrafiken.
Ett 1,5 km. långt sidospår leder från stationen
till hamnen ovanför den här anlagda regleringsdammen.
Flera industriella anläggningar finnas, såsom Skogstorps
valsverk, järnmanufakturverk, ångsåg m. m. Under
bronsåldern, då sjöfarande utan svårigheter
kunde från Mälaren, ja, ända från östersjön,
nå hit upp, torde platsen ha haft en livlig samfärdsel
och vari t en betydande ort.
Från Skogstorp följer banan åns
västra strand, och snart antyda talrika villor närheten
aven större stad, varefter banan ingår på Eskilstuna
Centralstation, föreningsstation med Norra Södermanlands
järnväg. Den förutvarande gamla stationen har
ombyggts och är nu fullt modern. Eskilstuna är Södermanlands
största och en av landets mera betydande industristäder
och känd långt utanför landet för de berömda
Eskilstunasmidena.
Från Eskilstuna C. går linjen förbi
Hällby och Folkesta stationer till Rekarnes station, där
banan delar sig i två linjer, av vilka den ena går
över det natursköna Kvicksund, livligt frekventerad
sommarort, till Strömsholms och Kolbäcks stationer,
den sistnämnda föreningsstation med Stockholm - Västerås
- Bergslagens järnvägar. Bron vid Kvicksund nybyggdes
1925 och är Skandinaviens största svängbro för
kombinerad järnvägs- och landsvägstrafik. Vid
Strömsholms station ligger det berömda stuteriet.
Den andra järnvägslinjen framgår
förbi Kungsörs station i köpingen med samma namn.
Den har ett vackert och fördelaktigt läge vid Arbogaåns
utlopp i Mälaren. Flera icke obetydliga industrier finnas
på platsen. Vid Valskogs station förenar sig linjen
med Örebro - Köpings järnväg.
Den sammanhängande linjen Oxelösund
- Ludvika har en viktig uppgift att transportera järnmalm
från mellersta Sveriges gruvfält till Oxelösund.
Direkta personvagnar framföras mellan Stockholm och Eskilstuna
över Kolbäck.
Folkesta station någon gång på 1910-talet.
Loket med det blandade tåget är något av tankloken
35 - 36. Till höger i bild är i riktning mot Eskilstuna.
Foto: Stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till OFWJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ofwj_beskrivning..html senast uppdaterad 2004-03-07
|