Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
OFWJ,
Oxelösund - Flen
- Västmanlands Järnväg
Av Rolf
Sten |
Frövi
- Ludvika Järnväg, FLJ, Örebro
- Köping Järnväg, ÖKJ samt Oxelösund
- Flen Västmanlands Järnväg, OFWJ, är alla
järnvägar som vi olika tidpunkter arrenderades köptes
och sammanslogs till Trafikaktiebolaget
Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar, TGOJ.
Historik
åren 1877 - 1925 (History
year 1877-1925)
Nedanstående text kommer
från Svenska Järnvägsföreningens historik
1876-1926.
Den beskriver förhistorien, tillkomst och åren fram
till 1925.
Text som är skriven med annan stilsort, Arial,
är tillägg och kommentarer gjorda av Rolf Sten.
1/2
Förhistoria
Att bereda Bergslagen goda transportvägar för produkterna,
framförallt en bekvämare väg till havet, var ett
av huvudmotiven för greve A. E. VON ROSENS plan till en
järnväg mellan Örebro och lastageplatsen Hult
vid Vänern. Denna järnvägsförbindelse kom
som bekant emellertid aldrig i sin helhet till stånd, utan
Bergslagen måste fortfarande nöja sig med sina gamla,
besvärliga och tidsödande transportvägar. Bergslagens
produkter, i främsta rummet tackjärn och trä,
måste på de järnvägar, som från skogs-
och gruvområdena samt industridistrikten voro anlagda,
eller medelst dragare forslas till Mälarhamnarna för
att där lastas på segelskutor eller pråmar,
som i mer eller mindre långsam fart förde dem till
Stockholm, varest slutligen omlastning på sjögående
fartyg ägde rum. Och för importen av de för Bergslagen
nödiga varorna gällde samma "tågordning"
i motsatt riktning.
En blick på kartan visade emellertid, att den genaste vägen
till havet skulle vinnas, om järnvägsförbindelse
kunde erhållas med Oxelösund, där naturliga förutsättningar
för en utmärkt och sällan tillfrusen hamn förelågo.
En järnvägslinje, kombinerad med de väster och
norr om Mälaren befintliga järnvägarna, Örebro
- Köpings, Bergslagernas, Nora - Ervalla och Köping
- Uttersbergs järnvägar, samt med Strömsholms
kanal, skulle "med sina sugrötter kunna intränga
i hjärtat av landets rikaste bergslager, det urgamla hemmet
för vår järnindustri". Mälarens
betydelsefulla vattenvägar skulle vidare, framhöll
man, genom en järnväg ned till Oxelösund sammanknytas
med stambanan; en sådan järnväg skulle genomgå
tätt befolkade trakter med högt uppdrivet jordbruk
samt med ett flertal industriella verk och anläggningar
och slutligen förbinda Södermanlands två största
städer med yttervärlden.
Under den ganska långa tiden mellan den
första tanken och densammas förverkligande hade man
dock icke varit overksam i Södermanland. År 1862 höllos
sålunda i Nyköping och 1863 i Eskilstuna möten
för ett järnvägsprojekt Oxelösund - Kvicksund
vid Mälaren, därvid kommittéer utsågos
med uppdrag att ombesörja undersökningar.
Man bragte frågan så långt,
att år 1864 stadsfullmäktige såväl i Nyköping
som Eskilstuna förklarade sig villiga att på vissa
villkor låta vardera staden teckna 1 350 aktier a 200 rdr
rmt i det järnvägsbolag, som skulle bildas, men därefter
blev det tyst. Järnvägsfrågan återfinnes
därefter ej på flera år i pressen eller i nämnda
städers handlingar. Planens utförande hade nämligen
blivit vilande på grund av de beräknade stora kostnaderna,
svårigheten att erhålla statsbidrag och de tryckta
ekonomiska förhållandena i landet.
Planer
på järnväg Oxelösund - Flen
Först sedan K. M:t med anledning av riksdagens framställning
rörande nya järnvägsanläggningar anbefallt
sina befallningshavande att i resp. län delgiva befolkningen
denna riksdagens framställning, synes Oxelösund - Kvicksundsbanan
åter ha blivit föremål för offentligt dryftande.
Detta skedde vid ett möte i Malmköping den 8 juli 1869.
Emellertid hade inom norra delen av länet
meningarna börjat gå isär angående lämpligaste
riktningen av järnvägen, och då man kunde befara,
att hela frågan skulle ytterligare förhalas, började
man i Nyköping med omnejd utarbeta planer på en järnväg
Oxelösund - Flen. En interimsstyrelse tillsattes av intresserade,
och denna ingick i maj 1872 till Nyköpings stadsfullmäktige
med begäran om ett bidrag av 264 000 rdr rmt. Stadsfullmäktige
beslöto att lämna bidraget, men detta skulle dock ej
få utgå på en gång utan skulle lämnas
i vissa årliga utbetalningar. Man synes emellertid snart
därefter ha fått projektet till bandelen norr om Flen
klart, ty den 26 sept. s. å. ingavs till stadsfullmäktige
i Eskilstuna motion, att staden måtte bevilja ett anslag
av 62 000 rdr rmt till en bredspårig järnväg
från Flen över Eskilstuna till Västmanland. Motionen
bifölls under förutsättning att statslån
kunde erhållas. Bidraget skulle dock ej utbetalas, förrän
järnvägen vore färdig.
Koncessioner
beviljas
Samtidigt härmed begärdes koncession å anläggningen,
och den 11 okt. beviljade K. M:t de begärda koncessionerna,
omfattande normalspåriga järnvägar dels från
Flen till Nyköping och Oxelösund, dels från Flen
över Eskilstuna till Valskogs station å Arboga - Köpingbanan
med grenbana över Kvicksund till lämplig station på
järnvägen från Västerås till Köping.
Bolagsordning för Oxelösund - Flen
- Västmanlands järnvägsaktiebolag fastställdes
av K. M:t den 6 dec. 1872, men då man därefter fann
en viss förenkling i bolagets förvaltning önsklig,
begärdes och erhölls förnyad ordning den 18 jan.
1873. Omedelbart därpå utfärdades en av landshövdingen
greve G. LAGERBJELKE m. fl. undertecknad inbjudan till aktieteckning.
Bolagets aktiekapital skulle utgöra lägst 4 milj. och
högst 6 milj. rdr, fördelade å aktier a 100 rdr.
Redan före inbjudningens utfärdande hade aktier tecknats
för 4 600 000 rdr på villkor att återstående
1 400 000 rdr tecknades av andra deltagare.
Oxelösund
- Flen - Västmanlands järnvägsaktiebolag bildas
Med anledning av denna inbjudan samt för att väcka
intresse för aktieteckningen höllos nu sammanträden
i de kommuner, som komme att beröras av den blivande järnvägen,
och tidningarna i länet överbjödo varandra i energisk
propaganda för den goda saken, framhållande vikten
av att planerna nu komme till utförande. Sålunda skriver
"Eskilstuna Tidning" i samma nummer, där inbjudan
till aktieteckning första gången förekommer:
"Tungt blir ansvaret för den, som ej efter bästa
förmåga bidrager till att staden och orten får
denna järnväg, ty frågan är numera ej om
en sak, som kan vidtagas nu eller ock framdeles, utan helt enkelt
denna: om järnvägen ej blir av nu, och just nu, så
måste det järnexportintresse, vilket slagit sig på
denna del av Södermanland för att komma till havet,
nödvändigtvis söka sig väg på annat
håll - och sedan är det för oss för sent.
Vill orten sedan hava järnväg, så får den
ock ensam bekosta densamma och inskränka sig till ortens
egen trafik."
Aktieteckningen började ock komma i gång.
Ett antal landskommuner tecknade ganska betydande belopp, och
enskilda tecknade över 120 000 rdr, varjämte Nyköpings
stad höjde sin teckning till 300 000 rdr. Eskilstuna å
sin sida tecknade ytterligare 530 aktier, motsvarande 53 000
rdr, vilka behövdes för att avsluta teckningen.
Den 11 mars 1873 kom så den stora dagen,
då Oxelösund - Flen - Västmanlands järnvägsaktiebolag
bildades. Detta skedde å Börshuset i Stockholm under
ordförandeskap av landshövdingen greve G. LAGERBJELKE,
som representerade Nyköping, medan Eskilstuna stads talan
fördes av stadskassören C. JERNBERGH. Av de 60740 aktier,
som tecknats, representerades största aktieposten eller
38000 aktier av ingenjören W. STANLEY såsom ombud
för utländska aktieägare.
Vid val av interimsstyrelse utsågos till
svenska styrelseledamöter: landshövdingen greve G.
LAGERBJELKE, hovstallmästaren G. F. A. Boy, bruksägaren
E. SEDERHOLM och fabrikören i Eskilstuna L. F. STÅHLBERG
samt till utländska styrelseledamöter hrr W. STANLEY,
J. A. LONGRIDGE och C. WEGUELIN.
Entreprenörer
kontrakteras, banan byggs
Vid därefter hållet styrelsesammanträde antogos
till entreprenörer för järnvägsbyggnaden
hrr G. WYTHES och J. LONGRIDGE i London. Dessa åtogo sig
att bygga järnvägen Oxelösund - Nyköping
- Flen - Eskilstuna - Valskog med grenbana från Tumba (Rekarne)
över Kvicksund till Kolbäck å den blivande Stockholm
- Västeråsbanan jämte stationshus o. s. v., iordningställa
Oxelösunds hamn, anskaffa all rörlig materiell, uppsätta
telegraf m. m. samt att inlösa behövliga jordområden,
allt för 12 milj: kr. De utom aktiekapitalet, 6 milj. kr.,
erforderliga medlen skulle anskaffas genom obligationslån
å 6 milj kr., löpande med 5 ½ % ränta.
Avtal om detta lån träffades några dagar efter
konstituerande stämman.
Arbetet å järnvägen skulle
taga sin början senast den 1 okt. 1873, banan skulle vara
färdig före den 1 juni 1876 och Oxelösunds hamn
före 1878 års slut. Detaljplanerna för järnvägens
sträckning voro ej från början fastställda,
utan detta skedde successivt under byggnadstiden. Bland byggnadsarbetena
märktes ett 20-tal broar, bland dem tre svängbroar,
nämligen över Arbogaån samt vid Kvicksund och
Borgåsund.
Endast två vagnsklasser skulle förekomma
(1 :sta klassens "ett mellanting mellan statens l:a och
2:a klassvagnar och 2:a klassens motsvarande statens 3: e klassvagnar)
. Vagnarna konstruerades
efter amerikanskt mönster med sittplatser längs långsidorna
och dörrar på ändarna, "varigenom genomgång
genom hela tåget beredes".
Överingenjör vid arbetena var Mr.
W. STANLEY (se bild till vänster),
arbetschef kaptenen E. WESTERBERG och arkitekt hr C. SALIN. Sedan
Mr. STANLEY år 1875 avgått, övertogs chefskapet
av Mr. BAYE. Till bolagets kontrollerande ingenjör antogs
majoren CL. ADELSKÖLD.
De för järnvägens framdragande
till Kolbäck och Valskog nödiga brobyggnaderna vållade
stridigheter, som sedermera ofta återkommo. Det var de
för Mälarsjöfarten intresserade, som i dessa byggnadsföretag
vädrade faror. Av intresse kan vara att se, huru kortsynt
man den tiden var inom dessa sjöfartskretsar. Sålunda
yttrade kommitterade för Köpings stad: "Det
kan ifrågasättas, huruvida den tillärnade järnvägslinjen,
sådan den enligt den uppgjorda planen blivit föreslagen,
verkligen är för landet och orten av så allmänt
gagn, att andra orters äldre intressen och hävdvunna
fördelar måste för det allmänna bästa
vika för yngre, måhända enskilt och till en del
utländskt samt endast i hoppet existerande intresse."
En fråga, som från allra första
början måste fordra ledningens särskilda omsorger,
var iordningställandet av Oxelösunds hamn. Denna fråga
har under alla år intagit en framträdande plats i
bolagets arbetsuppgifter och behandlas därför i ett
särskilt kapitel.
Första
loket i Eskilstuna
Den 17 nov. 1875 framkom det första lokomotivet till Eskilstuna,
hälsat med jubel av stadens befolkning. 1 mars 1876 rapporterades,
att skenor utlagts hela vägen mellan Oxelösund och
Kvicksund samt från Valskog omkr. 1/4 mil. Detta år
anhöll emellertid styrelsen hos K. M:t om förlängning
intill den 31 dec. 1877 av den tid, inom vilken besiktningen
skulle ske. Till stöd för denna begäran framhölls,
hurusom tvister med ortsbefolkningen pågått under
mera
än ett år om broarna vid Kungsör och Kvicksund.
K. M:t medgav uppskov med järnvägens öppnande
till den 31 dec. 1876.
Vidstående bild visar OFWJ
lok nummer 1. Levererat av Sharp
Stewart Manchester England
1874. Loket ingick i den första beställningen på
7 lok- Dessa levererades under åren 1874 - 1875. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Banan
öppnas för allmän trafik
Den 1 juli 1876 öppnades trafiken å bandelen Nyköping
- Flen och i aug. s. å. annonserades godstrafik Rekarne
- Nyköping. Den 1 jan. 1877 öppnades hela banan för
fullständig trafik.
Järnvägens högtidliga invigning
tog sin början söndagen den 2 sept.1877, då konungen
och kronprinsen anlände till Oxelösund, där konungen
förklarade hamnarbetena invigda. I Nyköping fortsattes
högtidligheterna, och dagen därpå avgick festtåget
till Eskilstuna, där invigningshögtidligheterna avslutades.
Eskilstuna station år 1880.
Bortåt i bild är i riktning mot Oxelösund. Foto:
Stig Nyberg.
Järnvägens
historia efter fullbordandet
1 okt. 1877 gjorde de engelska aktieägarna, vilka representerade
4 500 aktier, framställning om att bolaget skulle övertaga
järnvägen av entreprenörerna mot rättighet
för bolaget att av entreprenadsumman innehålla så
stort belopp, som kunde anses utgöra säkerhet för
återstående
ofullbordade arbeten. Den 1 jan. 1878 övertog bolaget anläggningen.
Med anledning härav tillsattes en verkst. direktör,
till vilken befattning grosshandlaren A. LUDV. ÖRSTRÖM
(se bild till vänster)
i Arboga utsågs på grund av dennes stora personalkännedom
i bergslagsorterna och lämplighet att verka för bergslagstrafikens
ledande till bolagets bana.
Ordinarie bolagsstämma hölls den
5 juni 1878. Då nu järnvägen blivit öppnad
för allmän trafik och ny styrelse följaktligen
borde utses, skreds till val av sådan. Till styrelseledamöter
utsågos: landshövdingen greve G. LAGERBJELKE, överstelöjtnanten
E. RIBBING, bruksägaren E. SEDERHOLM, fabrikören L.
F. STÅHLBERG samt hrr G. GOSLETT, MACKAY och THOMSON.
För drift och underhåll
av det rullande materielet byggde OFWJ bland annat lokstallar
och verkstad i Eskilstuna. Bilden ovan visar dessa omkring år
1900. Foto: Stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till OFWJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ofvj_historik..html senast uppdaterad 19 december 2003 av Rolf Sten |