Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Falun - Rättvik - Mora Järnväg, FRMJ. Den 24 kilometer långa bandelen Sågmyra - Rättvik öppnades för allmän trafik 12 augusti. - Vittsjö - Hässleholms Järnväg, WittsjöJ. Den 23 kilometer långa bandelen Hässleholm - Vittsjö öppnades för allmän trafik 4 september. Banan såldes 21 maj 1897 till Vittsjö - Markaryds Järnväg, WMaJ, varvid de båda banorna sammanslogs till Hässleholm - Markaryds Järnväg, HMJ. - Trelleborg - Klagstorps Järnväg, TKJ. Bandelen
Trelleborg nedre - Södra Åby, 10 kilometer öppnades
för allmäntrafik 17 oktober - Skåne - Hallands Järnväg, SHJ. Den 2 kilometer långa bandelen Höganäs övre - Höganäs nedre öppnades för persontrafik under året. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Djursholmsbanan, DjB, spårvidd 891 mm. Den 3 kilometer långa bandelen Djursholm - Ösby öppnades för allmän trafik 20 december. DjB införlivades 1 november 1892 med Stockholm - Roslagens Järnvägar, SRJ. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1890.html senast uppdaterad 2022-07-23 |