Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 - Sidobanan Kilafors - Kilafors nedre. Den 2 kilometer långa sidobanan öppnades för trafik 21 maj. Trafiken upphörde 15 december 1885 då statsbanan Kilafors - Söderhamn öppnades för allmän trafik. - Norrländska tvärbanan. Den 71 kilometer långa bandelen Bräcke - Östersund öppnades för allmän trafik 1 december. - Stambanan Krylbo - Mjölby. Den 96 kilometer långa järnvägen Motala - Mjölby köptes av staten från Hallsberg - Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ, 1 november 1879 efter HMMJ:s konkurs. Banan kom sedan att bli en del i stambanan Krylbo - Mjölby. Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Dalslands Järnväg, DJ. Den 66 kilometer långa järnvägen Sunnanå - Norska gränsen öppnades för allmän trafik 18 juli. Samtidigt öppnades den 3 kilometer långa bibanan Ed - Stora Le för allmän trafik. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Hultsfred - Västerviks Järnväg, HWJ. Det
66 kilometer långa bandelen Hultsfred - Jenny -
(Västervik) öppnades för allmän trafik 16
november. På sträckan Ankarsrum - Jenny hade då
provisorisk godstrafik pågått sedan november 1878. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1879.html senast uppdaterad 2022-12-26 |