|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Halmstad - Nässjö Järnvägar, HNJ. Den 35 kilometer långa bandelen Vaggeryd - Jönköpings hamn öppnades för allmän trafik 12 november. - Malmö - Genarps Järnväg, MGJ. Den 26 kilometer långa järnvägen Östervärn - Genarp öppnades för allmän trafik 15 april. - Skåne - Smålands Järnväg, SSJ. Den 56 kilometer långa bandelen Kärreberga - Markaryd Västra öppnades för allmän trafik 15 januari. Provisorisk gods- och persontrafik hade då pågått sedan november respektive december 1893. - Ystad - Gärsnäs Järnväg, YGJ. Den 28
kilometer långa järnvägen Köpingebro
- Gärsnäs öppnades för allmän trafik
5 oktober. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Norrköping - Söderköping - Vikbolandets Järnvägar, NSVJ, spårvidd 891 mm. Den 21 kilometer långa bandelen Kummelby - Östra Husby öppnades för allmän trafik 8 september. - Bredsjö - Grängens Järnväg, BGJ, spårvidd
802 mm. Den 15 kilometer långa järnvägen
öppnades för allmän trafik 1 september. - Jönköping - Gripenbergs Järnväg, JGJ, spårvidd 600 mm. Bandelarna Jönköping Östra - Huskvarna, 6 kilometer, samt Rosendala - Lyckåsgård, 14 kilometer, öppnades för allmän trafik 22 april respektive 22 augusti. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1894.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |