|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Landskrona - Kävlinge Järnväg, LaKJ. Den
21 kilometer långa järnvägen öppnades
för allmän trafik 8 augusti. - Malmö - Tomelilla Järnväg, MöToJ. Den
44 kilometer långa bandelen Dalby - Tomelilla öppnades
för allmän trafik 22 september. Därmed var hela
MöToJ, 69 kilometer, öppnad för allmän trafik. - Stockholm - Saltsjöns Järnväg, SSnJ. Den 1 kilometer långa bandelen Stockholm Stadsgården - Tegelviken samt bandelen Tegelviken - Dalaröbryggan, 14 kilometer, öppnades för allmän trafik 23 december respektive 2 juli. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Lidköping - Håkantorps Järnväg, HLJ. Den 1 kilometer långa bandelen Lidköping - Lidköping Västra öppnades för allmän trafik 6 juni. - Norrköping - Söderköping - Vikbolandets Järnvägar, NSVJ. Den 16 kilometer långa bandelen Norrköping Östra - Söderköping öppnades för allmän trafik 23 december. - Halmstad - Bolmens Järnväg, HBJ. Den 2 kilometer långa bibanan Åsen Unnen öppnades för allmän trafik 28 augusti. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1893.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |