|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Trelleborg - Rydsgårds Järnväg, TRJ. Den 20 kilometer långa bandelen Klagstorp - Rydsgård öppnades för allmän trafik 20 april. - Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Stockholm Roslagens Järnvägar, SRJ, spårvidd 891 mm. Den 1 kilometer långa bandelen Stockholm Östra - Engelbrektsplan öppnades för allmän trafik 15 maj och elektrisk drift. Innan dess ( från 3 november 1894) hade hästar svarat för dragkraften. - Växjö - Klavreströms Järnväg, WKJ,
spårvidd 891 mm. Den 44 kilometer långa järnvägen
öppnades för allmän trafik 1 december. - Munkedals Järnväg, MJ, spårvidd 600 mm.
Järnvägen Munkedals bruk - Munkedal - Skree, 6 kilometer,
öppnades för allmän trafik 27 december. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1895.html senast uppdaterad 24 juli 2003 |