|
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 -2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001 Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) - Mora - Vänerns Järnväg, MWJ. Den 42 kilometer långa bandelen Persberg - Oforsen öppnades för allmän trafik 1 november. - Spånga - Lövsta Järnväg. Den 6 kilometer långa järnvägen Spånga - Riddersvik öppnades för allmän trafik 28 oktober. Provisorisk godstrafik hade då pågått sedan 1 oktober 1888. - Falun - Rättvik - Mora Järnväg, FRMJ. Den 26 kilometer långa bandelen Falun - Sågmyra öppnades för allmän trafik 12 november. - Malmö - Limhamns Järnväg, MLJ. Den 4 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 21 december. Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) - Halmstad - Bolmens Järnväg, HBJ, spårvidd 1067 mm. Den 64 kilometer långa järnvägen Halmstad - Bolmen öppnades för allmän trafik 4 november. Mariestad - Kinnekulle Järnväg, MKJ, spårvidd 891 mm. Den 27 kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 19 december.1 januari 1909 såldes MKJ till Västergötland - Göteborgs Järnvägar, VGJ. Minskning
under året (reduction
during the year): Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways) Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways) Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways) |
|||||||
sv_jarnvagar_1889.html senast uppdaterad 18 juli 2003 |