Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden |
KURJ, Köping - Uttersberg
- Riddarhyttans Järnväg
Av Rolf
Sten |
KURJ, Köping - Uttersbergs
- Riddarhyttans Järnväg
När Köping
- Uttersbergs Järnvägsaktiebolag (KUJ) köpte
Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg
(URJ) av Riddarhytte AB 1 januari 1911 beslöt man att
de båda järnvägarna skulle få ett nytt
namn, Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg
(KURJ).
Kolsva station omkring 1920. Foto från
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift.
Sammanslagningen
innebar att man nu kunde optimera trafiken. Den ökande trafiken
innebar att upprustning och förstärkning av banan intensifierades.
I trakterna av Riddarhyttan fanns ett flertal
gruvor som saknade järnvägsanslutning, Källfallet,
Bäckgruvan och Lerklockan. Man beslöt därför
att anlägga bispår till dessa.
Vidstående
bild visar KURJ lok nummer 9 byggt av Helsingborgs Mekaniska
verkstad 1911. Tanklok med axelföljden 1C, det vill säga
en löpaxel följd av tre drivande axlar. Foto från
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift.
Det 3 kilometer
långa bispåret Riddarhyttan - Källhyttan hade
byggts redan på URJ-tiden och togs i trafik för den
egna godstrafiken juni 1902
Bispåret Riddarhyttan - Lerklockan inklusive bispåret
till Bäckgruvan, totalt 6 kilometer togs i drift 1914.
För att kunna bedriva allmän godstrafik
på dessa bispår var man tvungen att begära koncession.
Denna söktes och beviljades 31 december 1914. Därefter
kunde bispåren öppnas för allmän godstrafik.
Detta skedde 25 oktober 1915.
Ytterligare ett bispår byggdes. Ett två
kilometer långt spår anlades mellan Guttsta och Kolsva
järnverk. Koncession beviljades och spåret öppnades
för allmän godstrafik samma dag, 14 januari 1938.
KUJ lok nummer 10 utanför lokstallet i Köping 1956.
Loket tillverkades av Helsingborgs mekaniska verkstad 1914 och
var i lika utförande som lok nummer 9 och nummer 11 (levererades
1915). Foto: Stig Nyberg.
Nya ägare
1916 övertogs aktiemajoriteten i järnvägsbolaget
av ett konsortium i Norrköping. Aktiemajoriteten gick därefter
vidare till Norrköpings stad. En av anledningarna till Norrköpings
engagemang var att att förverkliga planerna på en
järnväg mellan Norrköping och Riddarhyttan. Detta
projekt drog ut på tiden och efterhand insåg man
att det inte skulle förverkligas. Norrköping ansåg
sig inte längre han något intresse i KURJ varför
man beslöt att sälja sitt aktieinnehav.
1931 skaffades sig Köpings stad aktiemajoriteten i KURJ
genom köp av Norrköpings aktier.
I takt med ökande trafik
och behovet av mer last på varje vagn medförde att
den ursprungliga rälsen på banan efterhand byttes
till kraftigare modell. Omkring 1960 hade 15 kilometer
av banan räls med en vikt av 24,8 kg/m medan resten av huvudlinjen
hade räls med en vikt av 27,8 kg/m.
Bilden nedan visar Riddarhyttans nya station omkring 1925.
Foto från Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift.
Staten köper KURJ
I slutet av 1940-talet ökade driftkostnaderna
och malmbrytningen minskade. Järnvägsbolaget inledde
förhandlingar om ett förstatligande av KURJ.
25 januari godkände Köpings stadsfullmäktige ett
avtal med Statens Järnvägar. SJ betalade 638 000 kronor
för KURJ och 1 juli 1952 övertogs järnvägen
av SJ
KURJ
lok nummer 6, före detta KUJ lok 6 "FERNA", med
persontåg vid Köpings station år 1950. Loket
byggdes av Nydqvist & Holm i Trollhättan och levererades
till KUJ 1884. Foto: Tore Westerman. Samling Rolf Sten
Nedläggningen
Strukturförvandlingen av bergs- och skogsbruk samt konkurrensen
från lastbilar och bussar gjorde att järnvägens
betydelse och konkurrensförmåga minskade allt eftersom
åren gick.
1 januari 1937 lades trafiken ned på bispåret
Kejsartorp - Svansbo. Spåret revs upp samma år.
Trafiken på spåret till Lerklockan,
delen Nedre Skärsjön - Lerklockan, lades ned 1 januari
1941. Spåret revs upp samma år.
1 september 1952, två månader efter
SJ:s övertagande, lades all persontrafik ned.
1 juli 1966 lades godstrafiken ned mellan Guttsta
och Uggelfors
1 juli 1966 lades den allmänna godstrafiken
ned mellan Riddarhyttan - Bäckegruvan samt Riddarhyttan
- Källfallet.
1 juli 1968 försvann godstrafiken mellan
Köping - Kolsva järnverk .
1968 upphörde den sista godstrafiken längs
banan. Det var Riddarhytte AB som genom ett arrendeavtal trafikerade
bandelen Krampen - Riddarhyttan. Avtalet gällde tiden 1
juli 1966 till 30 april 1969. I praktiken upphörde denna
enskilda godstrafik under 1968.
1954 revs spåren mellan Köping
station och växeln till godsstationen.
1969 revs spåren mellan Kolsva
och godsstationen i Köping.
1971 revs de sista spåren. Det
var banan mellan Krampen och Riddarhyttan som revs upp och därmed
avslutade Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg,
KURJ!
Signaltavlan ovan betyder
"Stopp".
KURJ är borta och här rullar inga tåg längre!
Mer om denna järnväg finns på
Köping - Uttersbergs Järnvägs Museiföreninges
hemsida.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KURJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kurj_fakta.html senast uppdaterad 6 februari 2004
|