Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden |
KURJ, Köping - Uttersberg - Riddarhyttans
Järnväg
|
KURJ, Köping - Uttersbergs
- Riddarhyttans Järnväg
Följande
beskrivning över Köping - Uttersbergs - Riddarhyttans
Järnväg och dess sträckning genom landskapet kommer
från Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1926
Köping - Uttersberg
- Riddarhyttans järnväg, 46 km.
Den sträcka, som Köping - Uttersberg - Riddarhyttans
järnväg genomlöper från Mälarens innersta
vik, Galten vid Köpings stad, upp till de skog- och malmrika
trakterna vid banans övre ändpunkt, företer synnerligen
olika naturförhållanden. Köpings stad ligger
3 m. över havsytan, Riddarhyttan 160 m. - alltså en
stigning av 157 m. på en jämförelsevis kort sträcka.
Den resande, som färdas fram på
järnvägen, har också tillfälle att iakttaga
landskapets förvandling från ett fruktbart slättland
till en skogsbygd av utpräglad bergslagstyp. Ovanför
Åsby sammandrager sig slätten mer och mer omkring
Hedströmmen, som här flyter fram i stilla lopp. Den
odlade jorden är samlad uti en allt smalare remsa, som uppe
vid Kolsva drager ihop sig till en dalgång. Vid Kolsva
ligger traktens största järnbruk, en industriell anläggning
av modern typ, vars produkter, främst stålgjutgods,
äro kända över hela världen.
Ovanför Kolsva går banan in i skogsmarker
omväxlande med mindre odlade trakter och uppnår Gisslarbo
station vid järnbruket med samma namn. Banan har nu lämnat
Hedströmmens ådal och kommit i närheten av ett
från sjöarna Långsvan och Lillsvan kommande
vattendrag, som vid Gisslarbo bildar ett 35 m. högt vattenfall,
utnyttjat för elektrisk kraftalstring.
Bilden ovan visar lok nummer 5 vid
vattentornet i Gisslarbo 1908. Foto: Samling Stig Nyberg.
Genom skogsbygder närmar sig banan ånyo
Hedströmmen, uppnår vid Bernshammar 80 m. höjd
ö. h. och närmar sig alltså Bergslagen. Från
Bernshammar går linjen mest genom odlade fält, men
dalgången är smal. Karmansbo station ligger alldeles
invid bruket med samma namn, fordom ett järnbruk av ganska
betydande dimensioner med stora tillhörande skogsmarker
men numera styckat i smådelar. Från Karmansbo drar
banan sig småningom in i skogstrakter, passerar Hedströmmen
samt uppnår ändpunkten för Köping - Uttersbergs
järnväg, Uttersbergs station. Uttersbergs järnbruk
och hytta har från att ha varit ett bruk med stora skogar
och gruvor numera sjunkit ner till endast ett bolag på
papperet, och både smedja och hytta äro numera nedrivna.
Från Uttersberg går järnvägen
till Riddarhyttan i stark stigning genom idel skogstrakter. Ungefär
halvvägs mellan Uttersberg och närmaste station, Forshammar,
går ett bispår ned till Krampen, belägen mitt
i ödemarken på statsbanan Frövi - Krylbo. Bebyggelsen
är så gott som ingen efter hela linjen. Först
vid ändstationen, Riddarhyttan, påträffas industriella
anläggningar tillhörande Riddarhytte a.-b.
Man är nu uppe i de direkt malmförande trakter, där
gruvdrift och bergshantering bedrivits så länge som
hävderna förmäla och där ännu under
jorden finnas stora tillgångar av högvärdiga
malmer. Naturen har här antagit en, allvarligare prägel.
Barrskogen är allenahärskande, höjderna äro
mäktigare, dalarna smalare, ofta med insjöar djupast
ned och odlingen inskränkt till små skogstorp. De
stora malmtillgångarna äro spridda å olika håll,
och detta har nödvändiggjort anläggandet av järnvägsspår
till de särskilda gruvfälten.
Riddarhyttan har ursprungligen förekomsten
av kopparmalm att tacka för sin tillkomst. Sedermera har
järngruvan blivit det värdefullaste, medan produktionen
av koppar gått tillbaka. Dessutom idkas en betydande sågverksrörelse
med råmaterial från bolagets stora skogar.
Till sjön Lillsvan och Svansbo lastageplats
går ett bispår för produkter från Färna
bruk. Detta ligger vid övre ändan av sjön Långsvan,
ungefär 15 km. från Svansbo. Bruket har haft sin naturliga
utfartsväg sjöledes till nämnda lastageplats och
har så allt fortfarande, ehuru nya väganläggningar
och lastbiltrafik medfört en viss förändring i
de gamla förhållandena. Trakten utefter de båda
nu nämnda sjöarna är synnerligen naturskön.
Bernshammars station 1958. Persontrafiken lades ned 1 september
1952 och bilden visar tydligt att förfallet har börjat.
Foto: Stig Nyberg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KURJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kurj_beskr.html senast uppdaterad 6 februari 2004
|