Åter till föregående sida?
Klicka i bilden |
KUJ, Köping - Uttersbergs Järnväg
Av Rolf
Sten |
KUJ, Köping - Uttersbergs
Järnväg
Trakterna nordväst om Köping är
mycket skogrika och dessutom fanns stora malmtillgångar.
Ån Hedströmmen som rinner upp i bland annat nedre
Dalarna passerade på sin väg till utloppet i Mälaren
genom dessa skog och malmrika trakter. Vattenfallen i ån
kom att bli kraftkällan och själva ån transportleden
för de järnbruk som växte upp längs vattendraget.
Produktionskapaciteten vid bruken begränsades
av att ån inte räckte till som kraftkälla och
transportväg. Band annat av detta skäl framkom tidigt
tanken på att bygga en järnväg från Köping
och upp längs Hedströmmen. Redan 1853 undersöktes
möjligheten att bygga en järnväg. Planen presenterades
1856 men kom av olika skäl inte till utförande.
I september 1856 hölls ett möte i
Köping där G Nerman vid Väg- och Vattenbyggnadskåren
presenterade ett järnvägsförslag baserat på
en undersökning gjord av E Norström (se bild till vänster),
också han vid Väg- och Vattenbyggnadskåren.
Förslaget avsåg en normalspårig järnväg
från Köping längs Hedströmmen till Uttersberg.
KUJ:s norra ändpunkt Uttersberg. Fotot visar den gamla
stationen 1880. Foto från Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift.
Vid mötet
bildades ett aktiebolag. Redan i oktober var alla aktierna tecknade
och man skrev till Kunglig Majestät och anhöll om ett
statligt lån. Trots idoga försök avslogs bolagets
begäran om lån. I statsutskottets avslag stod bland
annat: "Oaktat den järnbana, för vars anläggning
ifrågavarande lån blivit begärt, onekligen kommer
att bliva av stort gagn och medföra synnerligen lättnad
för den livliga rörelsen vid de många bergverken
inom den ort, vilken denna bana skall genomgå, anser sig
statsutskottet dock ej kunna för närvarande förorda
framställningen om det låneunderstöd från
det allmännas sida, som för sagda företags utförande
uppgivits vara erforderligt, enär både utsträckningen
och anläggningssättet samt dimensionerna av den järnväg,
vartill detta lån skulle användas, måste bero
av den ännu icke avgjorda frågan om ledningen av den
jämväl föreslagna och i näst föregående
punkt omförmälda statsbanan inom Västerås
och Örebro läns bergslager, med vilken bana den järnväg,
varom nu är fråga, lärer såsom utgrenings-
eller bibana böra framledes förenas".
Frågan kom nu att vila fram till ett sammanträde
i Stockholm, 24 oktober 1862, då man gjorde ett nytt försök
att få banan till stånd.
Inspirerade av Cl Adelsköld
föreslog man nu en smalspårig bana med spårvidden
3,5 engelska fot (1067 mm). Kostnadsförslaget var uppgjort
av G Nerman och uppgick till 750 000 kronor. Den gamla aktieteckningslistan
från 1856 makulerades och i stället tecknades en ny
lista 1000 aktier á 750 kronor.
Banan skulle gå mellan Köping och Uttersberg samt
en bibana mellan Kejsartorp - Svansbo.
Vid det här mötet konstituerades Köping - Uttersbergs
järnvägsaktiebolag (KUJ). Den första styrelsen
bestod av friherre C F Nieroth samt brukspatronerna C J Ohlsson
och L Lindberg (se bild ovan till vänster) .
Köpings
första station, belägen nere vid hamnen. Bilden tagen
cirka 1875. Foto från Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift.
Banan byggs
Koncession söktes och man anhöll om statslån
på 500 000 kronor. Den här gången tillstyrkte
statsutskottet och med mycket knapp majoritet beviljade riksdagen
det begärda lånet. Två
som starkt bidrog till att man fick
statslånet var kapten Reuterswärd (se bild till vänster)
och borgmästare O Schenström.
Bolagsordningen antogs den 12 oktober 1863 och samma år,
30 oktober, beviljades koncessionen.
En särskild styrelse för banbygget utsågs och
den bestod av Reuterswärd, Lindberg och Ohlsson.
Hösten 1863 började bygget av KUJ.
Entreprenör för bygget var byggmästaren C Jansson
och som överkontrollör fungerade Cl Adelsköld.
Spårviddsproblem
Vid beställningen av den rullande materielen gjordes ett
fatalt misstag. Vagntillverkarna Carlsdal och Arboga hade förstått
beställningen rätt och levererade vagnarna med spårvidden
1067 mm. Loktillverkaren Munktell förstod inte beställningen
utan begärde förtydligande när det gällde
spårvidden. Någon i KUJ-staben gick ut för att
mäta spårvidden på det under byggnad varande
spåret och gjorde då misstaget att mäta spårvidden
från rälsmitt till rälsmitt, spårvidden
blev då 3,59 engelska fot = 1094 mm (spårvidd ska
alltid mätas mellan rälernas innerkanter). Detta rapporterades
till Munktell vilka då tillverkade loken med denna spårvidd,
i praktiken 1093 mm.
Öppnas
för allmän trafik
Den billigaste och minst genanta lösningen på detta
blev att den ena rälssträngen flyttades ut så
att spårvidden blev 1093 och de vagnar som hade levererats
byggdes om till den något bredare spårvidden. Tur
i oturen var att man inte hade hunnit bygga så många
kilometer bana när detta fatala misstag upptäcktes.
På detta vis gick det till när KUJ fick sin, något
ur svensk synvinkel, udda spårvidd.
I december 1864 började man köra
provisorisk godstrafik Köping - Kolsva.
Den 11 september 1865 var den 35 kilometer långa huvudlinjen
så pass färdig att man började med provisorisk
persontrafik.
Den 1 juni 1866 öppnades banan för
allmän trafik och samtidigt öppnades den 2 kilometer
långa bibanan Kejsartorp - Svansbo för allmän
godstrafik.
KUJ:s officiella invigning ägde rum 27 juni 1866.
När man summerade kostnaden för järnvägen
konstaterades att den uppgick till 955 000 kronor.
För dessa pengar hade man fått en 35 kilometer lång
bana belagd med järnräls som vägde 18,64 kg per
meter.
Spårvidden var 1093 mm, minsta kurvradie var 300 meter
och största lutning uppgick till 10 . Största
tillåtna hastighet var 32 km/t.
Bilden
visar KUJ:s lok nummer 1 "KÖPING". Foto
från Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift.
Den rullande
materielen bestod av 40 resgods- och godsvagnar, 3 tvċaxliga
passagerarvagnar.
Lokomotiven var 3 till antalet, tillverkade
1864 - 1865 av Munktells i Eskilstuna. Det var tanklok med axelföljden
1B ( en löpaxel och två drivande axlar ). Loken hade
som brukligt på den här tiden döpts till: lok
1 "KÖPING", lok 2 "UTTERSBERG" och lok
3 "MÄLAREN".
För drift och underhåll av det rullande materielet
hade man 1865 byggt en kombinerad stall- och lokverkstadsbyggnad
i Köping. I anslutning till byggnaderna uppfördes även
en vagnverkstad, vattentorn samt plats för kolförråd.
Allt byggdes i trä.
Alla byggnaderna utom vagnverkstaden förstördes vid
en brand 1889.
1890 uppfördes en ny underhållsanläggning byggd
i tegel. Den bestod av ett så kallat rundstall med sex
stallplatser samt en lokverkstad. I byggnaden fanns även
ett vattentorn. Framför stallet anlades en sex meter vändskiva.
Hela driftanläggningen utom expeditionsbyggnaden revs 1971.
1865 byggdes i Uttersberg, västra delen av bangården,
ett så kallat parallellstall med ett spår, långt
nog för att rymma två lok. Vattentorn och kolförråd
byggdes i anslutning till stallet. Norr om stallet uppfördes
en vagnbod med två spår. Öster om stallet, cirka
300 meter, anlades en sex meter vändskiva. Bilden längst
upp på denna sida visar både lokstall, vattentorn
och vagnbod.
Alla anläggningar är numera rivna.
De följande tio åren efter banans öppnande för
allmän trafik kännetecknades av fortsatta förbättringsarbeten
av bana och byggnader ävensom fortsatt anskaffning av rullande
materiel.
Bilden till vänster visar KUJ lok nummer 4 "Hedströmmen"
omkring år 1920. Loket köptes begagnat från
Kristinehamn - Sjöändans Järnväg i samband
med den banans ombyggnad till normalspår och uppgående
i Östra Värmlands järnväg 1873. Loket var
byggt av Kristinehamns Mekaniska Verkstad 1867. På Kristinehamn
- Sjöändans järnväg hade loket nummer 3 och
namnet "Vaulunder". Foto: Stig Nyberg.
KUJ:s första station i Köping låg vid hamnen
(se bild längre upp på sidan). När Stockholm
- Västerås Bergslagens järnväg (SWB) öppnades
för trafik till Köping den 7 december 1875 var det
till en nyanlagd station i Köping. I och med detta byggde
KUJ ett nytt spår och anslöt sig till SWB:s nya station.
Den gamla KUJ-stationen vid hamnen "degraderades" till
godsstation.
Köp av
URJ
1880 öppnades en av Riddarhytte AB byggd bana mellan Uttersberg
och Riddarhyttan, Uttersberg - Riddarhyttans
Järnväg, URJ. Den här järnvägen
hade samma spårvidd som KUJ och ett trafikeringsavtal slöts
mellan de båda bolagen. KUJ skulle sköta trafiken
på URJ.
URJ:s anslutning till KUJ vid Uttersberg förlades
strax söder om stationen i Uttersberg. Den gamla stationen
vid Uttersberg kom därmed att ligga vid ett stickspår.
1897 byggdes stationsområdet om så att genomgångstrafik
till Riddarhyttan möjliggjordes. Samtidigt med detta fick
Uttersberg ett nytt stationshus.
Efter många år av förhandlingar
kunde den segslitna frågan om samgående mellan URJ
och KUJ lösas. Från den 1 januari 1911 blev KUJ ägare
av URJ. Köpesumman var 110 000 kronor.
I och med detta bytte järnvägen
sitt namn till KURJ, Köping -
Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till KUJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
kuj_fakta.html senast uppdaterad 6 februari 2004
|