Åter till föregående sida?
Klicka i bilden |
Uttersberg - Riddarhyttans
Järnväg
Av Rolf
Sten |
URJ, Uttersberg - Riddarhyttans
Järnväg
I och med att Köping
- Uttersbergs järnväg ( KUJ) öppnades för
trafik 1866 minskades transportvägen avsevärt för
de bruk som låg ovanför Hedströmmen, till exempel
Skinnskatteberg och Baggå. I stället för att
transportera på landsväg eller vattendrag till Köping
var det nu bara 12 kilometer landsväg från Riddarhyttan
till Uttersbergs järnvägsstation.
Dåvarande
ägaren till Riddarhyttan bruksägaren C J Ohlsson (se
bild till vänster) var en av de pådrivande krafterna
för byggandet av KUJ. Nu när det var klart arbetade
han med planer på en fortsättning av KUJ till Riddarhyttan.
Han var angelägen om att få direkt järnvägsanslutning
till sina bruk. Tyvärr hann han inte få uppleva sina
planers förverkligande då han avled 1876.
Hans arvingar som bildade Riddarhytte Aktiebolag
ville emellertid förverkliga de tidigare planerna. 1877
presenterade dom ett förslag för KUJ. Detta gick ut
på att Riddarhytte AB erbjöd sig att bygga och utrusta
en järnväg från Uttersberg till Riddarhyttan,
beräknad kostnad 326 000 kronor. Järnvägen skulle
därefter överlämnas med full äganderätt
till KUJ för en köpeskilling på 100 000 kronor.
Kravet var att KUJ skulle trafikera banan med ett dagligt tåg
i vardera riktningen. Av någon outgrundlig anledning uppsköt
styrelsen för KUJ detta ärende och erbjudandet från
Riddarhytte AB förföll.
Banan byggs
och invigs
Riddarhytte AB beslöt att i alla fall bygga järnvägen.
Koncession söktes och den beviljades 7 mars 1879.
Banbygget startade omedelbart under ledning
av ingenjören J. Nilsson och den 1 augusti 1880 kunde den
12 kilometer långa Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg
(URJ) öppnas för allmän trafik.
När man summerade alla kostnader för byggandet av järnvägen
kunde man konstatera att dessa uppgick till 274 600 kronor.
För dessa pengar hade man fått en 12 kilometer
lång bana med spårvidd 1093 mm.
Banan hade belagts med stålräls som vägde 17,2
kg per meter, minsta kurvradie var 297 meter och största
lutning uppgick till 16,67 . Största tillåtna
hastighet var 32 km/t
Bilden ovan visar ett tågsätt vid Riddarhyttans
gamla station och är troligen tagen i början av 1900-talet.
Loket är troligen KUJ lok nummer 1 "KÖPING"
tillverkat av Munktells 1864. Foto ur Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Den rullande
materielen bestod av 20 godsvagnar och ett ånglok. Loket
var tillverkat 1879 av Nydqvist och Holm i Trollhättan.
Det var ett tanklok med axelföljden C (tre drivande axlar).
Loket numrerades som nummer 5 och fick namnet "RIDDARHYTTAN".
För lokets underhåll uppfördes i Riddarhyttan
1880 ett så kallat parallellstall med spår för
ett lok, en vändskiva på sex meter samt ett vattentorn.
Väster om stationshuset uppfördes en vattenhäst
samt ett kolbås.
Efter sammanslagningen med KUJ byggdes 1911 i bangårdens
östra ände ett rundstall i tegel med en stallplats.
Vattentornet vid det gamla stallet påbyggdes och fick en
större cistern. det nya stallet utökades med en plats
1927 och samtidigt uppfördes ett nytt kolbås.
Vid nya stallet byggdes 1929 ett nytt pumphus och och året
därpå uppfördes ett nytt fristående vattentorn.
Det nya stallet revs 1972.
KUJ trafikerar
I ett avtal med KUJ kom man överens om att KUJ skulle sköta
banans trafikering.
När statsbanan Örebro - Krylbo byggdes kom den
att korsa URJ några kilometer söder om Forshammar.
För URJ var naturligtvis detta mycket positivt. Här
kunde man till en låg kostnad få anslutning till
SJ.
Man
sökte koncession för ett anslutningsspår från
URJ vid Uggelfors till Krampens station vid Statsbanan. Sträckan
var 2 kilometer. Koncessionen beviljades 27
oktober 1899 och 1 april 1901 kunde det nya förbindelsespåret
öppnas för allmän trafik.
Försäljning
till KUJ
Sedan många år hade förhandlingar förts
om ett samgående mellan URJ och KUJ. I slutet av 1910 hade
man kommit så långt att ett avtal om försäljning
till KUJ var klart. 1 januari 1911 övertogs URJ av Köping
- Uttersbergs Järnvägsaktiebolag. Köpeskillingen
var 110 000 kronor.
I och med detta bytte de båda järnvägarna
sina namn till det gemensamma KURJ,
Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till URJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
urj_fakta.html senast uppdaterad 6 februari 2004
|