Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
OFWJ,
Oxelösund - Flen
- Västmanlands Järnväg
Av Rolf
Sten |
Historik Oxelösunds
hamn 1878 - 1925
(History year
1878-1925)
Nedanstående text kommer
från Svenska Järnvägsföreningens historik
1876-1926.
Den beskriver förhistorien, tillkomst och åren fram
till 1925.
Text som är skriven med annan stilsort, Arial,
är tillägg och kommentarer gjorda av Rolf Sten.
Såsom i historiken över Oxelösund -
Flen - Västmanlands järnväg omtalats, var huvudmotivet
för byggandet av denna järnväg behovet att erhålla
en god förbindelse mellan Bergslagen och havet. Då
hela företagets utveckling ytterst var beroende på
lossnings- och lastningsmöjligheterna i Oxelösund,
var det självklart, att de största ansträngningar
skulle nedläggas på hamnens utbyggande till största
möjliga kapacitet. När järnvägen var färdigbyggd,
blev också denna angelägenhet bolagets nästa
omsorg.
Första gången hamnens användning
på det område, som skulle bliva densammas huvuduppgift,
omtalas i handlingarna är år 1878, då järnvägsbolagets
engelska intressenter till styrelsen anmälde, att de ämnade
göra ett försök att frakta malm från Klotenverken
på bolagets järnväg till Oxelösund för
vidare befordran till England samt att de för sådant
ändamål vore betänkta på att sända
ett fartyg från England med kol.
Även på andra håll i utlandet
började man snart få blicken öppen för de
utmärkta trafikförhållanden, som denna hamn på
grund av sitt läge och sina naturliga förutsättningar
i övrigt erbjöd för import och export, och såsom
förut nämnts framkom bl. a. förslag från
direktionen för Köln - Mindenbanan om vidtagande av
vissa åtgärder i syfte att åstadkomma en export
av svenska järnmalmer till Rhenländerna och Westfalen
samt import av westfaliska kol över Oxelösund.
Förhållandena utvecklade sig i hastigt
tempo, och inom kort var importen i gång från England,
Tyskland, Ryssland och Norge, medan exporten huvudsakligen hade
sina vägar på England, Frankrike, Holland och Tyskland.
Klotenverken erhöllo vid Oxelösund
mark till byggande av kontor, bostad för inspektor och brädgårdsföreståndare,
och Grängesbergs gruvaktiebolag garanterades möjlighet
att årligen frakta 100 000 ton malm. Helt naturligt måste
denna stora expansion kräva utvidgningar av hamn och kajer,
uppmuddringar samt betydande nya spårutläggningar.
I samband med järnvägsbyggnaden hade
endast en enklare träkaj anlagts, där nuvarande kaj
nr 3 har sin plats. Denna visade sig emellertid snart nog otillfredsställande,
varför kajerna nr 1 och 2 utbyggdes, när trävaruskeppningen
från Klotens bruk tog sin början. Då
vattendjupet vid dessa kajer icke utgjorde mera än 2,58
m., blev det snart nog nödvändigt att bygga nya kajer
vid djupare vatten. Sålunda ombyggdes kajen nr 3 med sten
till ett vattendjup, varierande från 2,58 till 5,94 m.
Nedanstående bild visar
en rälsgående kran för lastning och lossning
av järnnmalm. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
År
1889 byggdes den 85 m. långa kajen nr 7 med ett vattendjup
av 5,94 m. och år 1894 kaj nr 8 till en längd av 101
m. och med 7,42 m. vattendjup.
År 1901 blevo de 243 m. långa kajerna nr 4, 5 och
6 färdiga med 7,42 m. vattendjup. Medan
dessa kajanläggningar pågingo, utsprängdes även
det innanför liggande berget för beredande av upplagsplatser
för malmen, järnvägsspår anlades och erforderliga
ångkranar för lastning och lossning av gods till och
från fartyg uppfördes. Samtidigt anskaffades och uppmonterades
på kaj nr 4 de tre amerikanska kollossningsmaskinerna,
vilka fortfarande äro i full användning men numera
elektrifierade liksom alla övriga lastkranar i Oxelösund.
Samma år uppsattes å kaj nr 6 en fast kran med 20
tons lyftkraft. Det dröjde dock icke länge, förrän
även dessa anläggningar visade sig otillräckliga
för den trafik, hamnen hade att avverka, och en ny, 124
m. lång kaj, med 7,42 m. vattendjup, nr 9, påbörjades
och fullbordades år 1906.
År 1907 utfördes det s. k. "höga
spåret", 772 m. långt och avsett för lossning
av malm från bottentippande vagnar. Å kaj nr 9 utlades
520 m. nya spår. Ett större varumagasin av armerad
betong uppfördes i tre våningar, och till detsamma
anlades ett 320 m. långt uppställningsspår.
Genom dessa betydande spåranläggningar ökades
hamnområdets upplagskapacitet med omkr. 500 000 ton.
Kranen för lossning av stenkol.
Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
År 1914 tillkom Oxelösunds järnverksaktiebolag,
som hit förlade sin betydande tillverkning av tackjärn
samt av koks med biprodukter. Järnvägsbolaget anlade
nödiga förbindelsespår mellan Oxelösunds
järnvägsstation och järnverkets område och
förband sig att för all framtid ombesörja transporterna
på dessa förbindelsespår, ävensom att sörja
för isbrytningen för järnverkets hamn.
Bilden visar närbild på
en av gripskoporna avsedda för malmlastning.
Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Den
snabbt växande malmtrafiken gjorde behovet av ökade
upplagsplatser alltmera gällande, och man beslöt att
utföra en ny större kaj byggnad med stora upplagsmöjligheter,
huvudsakligen avsedd för Grängesbergsbolagets egna
malmsorter. Sålunda tillkommo år 1916 den 175 m.
långa kajen nr 10 med 8,0 m. vattendjup, det omkr. 22000
kvm. stora upplags planet och 1 734 m. nya spår.
Men anläggningarna visade sig icke ens
nu kunna helt tillfredsställa de stegrade trafikmängdernas
krav. Tätt återkommande arbetstvister talade också
sitt tydliga språk om betydelsen av att, så långt
sig göra lät, söka undgå beroendet av levande
arbetskraft. Under inflytande härav tillkom år 1920
beslutet om anläggningen av en verklig jätteanordning
på kaj nr 10 för utlastning av malm från vagn
över upplag till fartyg. Denna anordning består av
två huvuddelar: dels den på en höjd av 12,40
m. över vattenytan uppställda vagnvändaren med
sina tillfarts- och uppställningsspår samt den tillhörande
transportvagnen, dels en utefter hela upplaget rörlig brokran
med transportvagn. Den lastade malmvagnen tömmer här
sitt innehåll direkt i den elektriskt drivna vagnen, vilken
i sin ordning lossar malmen utefter upplaget. Med denna kran
och transportvagn, som överspänner hela det 175-m.
långa och 125 m. breda upplagsplanet, omflyttas malmen
till upplag eller direkt i båt eller också från
upplag till båt.
Genom dessa anordningar, som alla äro elektriskt drivna,
kan från vagn till upplag eller båt utlossas en kvantitet
av 400 a 500 ton malm pr timme. Med en personalservis på
7 man kan sålunda numera ett 3000 tons fartyg erhålla
full last på cirka 8 timmar. Den levande arbetskraften
har genom den beskrivna lossnings- och lastningsanordningen reducerats
från omkr. 400 (tidvis 600) till omkr. 150 man. Anläggningen,
som är en av de största i sitt slag i världen,
har levererats av The Brown Hoisting Machinery Company och togs
i bruk hösten år 1922.
Den övre bilden visar en
vagnvändare för malmlossning. Kapaciteten var omkring
500 ton i tmmen. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Den nedre bilden visar brokranen.
Kapaciteten var omkring 500 ton i timmen. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
För att erhålla nödig drivkraft
för hamnens maskinella anläggningar anlades en omkr.
60 km. lång högspänningsledning från transformatorstationen
vid Sköldinge.
Den totala längden av de i Oxelösund
utförda kajbyggnaderna utgör 1150 m., av hamn- och
kajspåren omkr. 11 800 m., av bangårdsspåren
omkr. 4800 m. Byggnadskostnaden uppgår för kajerna
till 1 600 000 kr., för spåranordningar och dylikt
till 200 000 kr., för husbyggnader för hamntrafiken
till 110 000 kr., för lastnings- och lossningsanordningar
med undantag av den stora krananläggningen till 460 000
kr., för fyrbelysningar och diverse till 15 000 kr. samt
för maskinella lossningsanordningar vid kaj nr 10 till 3
500 000 kr., summa 5 885 000 kr.
I den mån exporten och hamntrafiken ökades,
blev det också nödvändigt att ordna med bostadsförhållandena.
För detta ändamål lät bolaget 1897 upprätta
en stadsplan, vars gatuanläggningar hittills ha krävt
en kostnad av c:a 365 000 kr. För ordnandet av vattenledningsfrågan
måste, då intet vatten stod att få inom området,
en 13 km. lång ledning byggas från Bränn - Ekeby.
År 1905 fortsattes huvudledningen till Väderbrunn
och är nu 20 km. lång. Samtidigt med vattenledning
ha också avloppsledningar nedlagts i alla gator, betingande
en anläggningskostnad av inalles 600 000 kr.
Av den fordom mycket obetydliga lotsstationen
vid Oxelösund har så vuxit fram ett livaktigt, välordnat
municipalsamhälle med omkr. 3000 inv., allt en följd
av hamnanläggningen och den över densamma förmedlade
trafiken.
Bilden ovan visar Oxelösunds
hamn omkring 1925
Bilden nedan visa hamnens egna isbrytare "Simson" fotograferd
någon gång runt 1925. Foton: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till OFWJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ofvj_hamn..html senast uppdaterad 19 december 2003 av Rolf
Sten |