|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
.
Ovanstående bild kommer från en informationsbroschyr utgiven av Banverket.
Den visar ett systemtåg någonstans på linjen Boden - Morjärv. Foto:
Banverket.
Dagens järnväg till Haparanda sträcker sig från
Boden via Morjärv - Karungi till Haparanda
och är en viktig internationell länk som gör det möjligt att köra
ökade transporter på
järnväg.
Bakgrund
Så här skriver Banverket: "Den gamla järnvägssträckan mellan Boden och Haparanda
byggdes för drygt 100 år sedan och är i väldigt dåligt skick.
Detta medför att trafikeringskostnaderna blir mycket höga,
vilket hämmar och begränsar trafiktillväxten.Järnvägsträckan saknar också signalsystem och är inte
elektrifierad vilket gör att den endast kan trafikeras med dieseldrivna
lok.
Förstudier och järnvägsutredningar har visat att det bästa
alternativet, ekonomiskt och miljömässigt, är att rusta
sträckan Boden-Kalix och bygga helt ny kustnära järnväg
mellan Kalix och Haparanda.
Varför byggs Haparandabanan?
Inom Barentsregionen och Nordkalotten ökar behovet av
transporter. Industrier och handelsföretag vill ha en säker,
snabb och miljövänlig frakt av sina produkter. Genom upprustningen
och byggandet av Haparandabanan tillgodoses
dessa behov. Banan ökar den regionala tillväxten samtidigt
som den är viktig för en välfungerande godstrafik mellan
norra och södra Sverige.
Haparandabanan är den enda järnvägslänk som binder
samman Sverige med Finland och Ryssland. Den är också en
del av NEW-korridoren, en fraktväg som består av en kombination
av järnvägs- och sjötransporter, och som är särskilt
utpekad för internationella godstransporter av EU."
Den nya Haparandabanan
Banverket har av staten fått i uppdrag att rusta upp den befintliga
järnvägen mellan Boden och Morjärv samt bibanan Morjärv - Kalix. I uppdraget
ingår att mellan Kalix och Haparanda bygga en helt ny järnväg.
När den nya Haparandabanan är klar att tas i bruk
kommer den gamla sträckningen över Karungi att läggas ned
Den nya Haparandabanan Boden - Morjärv - Kalix - Haparanda kommer att vara elektrifierad
och ha en kapacitet som står i relation till dagens och morgondagens
transportbehov.
Sammanfattningsvis kan man säga att projektet består av upprustning av
befintlig järnväg Boden-Morjärv - Kalix/Karlsborg (119 km) samt ny järnväg
Kalix-Haparanda (42 km).
Hela sträckan Boden-Kalix-Haparanda ska elektrifieras och förses
med nytt signalsystem.
"Banan kommer också förses med ett nytt, modernt signalsystem
som heter ERTMS (European Railway Traffic Management
System). Med hjälp av ERTMS kan man köra
tågen snabbare, säkrare och öka antalet tåg som trafikerar
sträckan.
Med ERTMS får lokföraren via radiosignaler all information
som behövs på en panel i loket, till exempel hastighet,
bromskurvor och hur den närmaste sträckan ser ut.
Jämfört med traditionellt signalsystem är ERTMS betydligt
mer flexibelt och avancerat när det gäller att förmedla information.
På sikt ska ERTMS införas över hela Europa,
vilket gör det möjligt att köra med samma tåg och lokförare
oavsett land."
Karta över "Nya Haparandabanan. Kartan kommer från Banverket.
För närvarande
Upprustningen av den befintliga järnvägen Boden-Kalix/Karlsborg pågår.
Byggnad av ny järnväg Kalix-Haparanda startade februari 2008.
Fram till april 2010 pågår elektrifiering av sträckan Boden - Morjärv
Trafikstart är beräknad till 2012
Kostnad: Cirka 3,4 miljarder kronor.
Mot bakgrund av detta genomförde Banverket (nuvarande Trafikverket)
under åren 1999 och 2000 en förstudie för att utreda förutsättningarna för
en ny kustnära järnväg mellan Kalix och Haparanda som ett alternativ till
upprustning av befintlig järnväg Morjärv–Haparanda. Arbetet fortsatte
sedan med en järnvägsutredning och Banverket beslöt 2005 att fortsätta
med järnvägsplaner för en ny kustnära järnväg mellan Kalix och Haparanda.
Sträckan tillåtlighetsprövades och regeringens godkännande kom i juni 2006
och arbetet fortsatte med järnvägsplaner, projektering och byggande.
År 2004 var också en förstudie klar för elektrifiering av den befintliga
järnvägen mellan Boden–Morjärv–Kalix–Karlsborg. Beslutet blev att gå vidare
med en elektrifiering, ny omformarstation i Kalix och bärighetsupprustning
av banan samt byggande av nya mötesstationer för att klara det framtida
trafikbehovet.
Denna slutrapport beskriver händelser och erfarenheter från
Järnvägsplaneskedet fram till trafikeringsstart.
Slutrapporten riktar sig till projektstyrgruppen, mottagare av projektets
Allmänt
Plats Norrbotten Sverige
Sträcka Boden–Haparanda
Anslutande linjer Stambanan genom övre Norrland
Malmbanan
Torneå–Haparanda-banan
Organisation
Ägare Svenska staten
Infrastrukturförvaltare Trafikverket
Tekniska fakta
Längd Boden–Haparanda 159 kilometer
Antal spår enkelspår med mötesspår
Spårvidd 1 435 millimeter (normalspår)
Största tillåtna axellast 25 ton
Största lutning 19,9 ‰
ERTMS System E2 från 2013-12-15
Fjärrblockering nej, System M till 2013-12-15
Högsta hastighet 90 km/h
Elektrifierad ja
2004-2021
Åren 2004-2011 genomfördes upprustning och elektrifiering av sträckan
Boden–Morjärv–Karlsborg. Den 19 december 2011 gick det första eldrivna
godståget på denna sträcka.[7]
Karungi järnvägsstation på den numera nedlagda sträckan
Morjärv-Karungi-Haparanda.
En ny järnväg byggdes som en fortsättning från Kalixbanan vidare förbi
Sangis till Haparanda. Hela sträckan Boden–Haparanda har elektrifierats.
Första spadtaget på den nya banan togs i september 2006 och var klar i
slutet av 2012. Den gamla sträckan Morjärv–Karungi–Haparanda lades ned den 8
december 2012[8][9]. Motiveringen till att bygga ny järnväg var att ett
stort upprustningsbehov fanns på den gamla banan, till en ganska stor
kostnad. Eftersom sträckan Kalix-Haparanda är mycket kortare än
Morjärv-Karungi-Haparanda (och Morjärv-Kalix skulle behållas), ansågs det
medräknat framtida underhållsbehov vara någorlunda likvärdigt i kostnad
mellan båda alternativen, och bli snabbare restider via Kalix.[10]
Kostnaden blev runt 3,6 miljarder kronor,[11] varav EU bidrog med 40
miljoner.[12]
Persontrafik på banan startades den 1 april 2021 i Norrtågs regi[13]. Ett
nytt resecentrum har byggts i Kalix och stationen i Haparanda har rustats
upp med en ny plattform.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_haparandabanan.html senast uppdaterad
2022-04-09
|