|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
.Statsbanan
Morjärv - Kalix
Tankar och planer på en järnväg till Kalix diskuterades parallellt med
diskussionen om järnvägen Morjärv - Karungi - Haparanda. Ett flertal
alternativa sträckningar fanns med i diskussionerna.
Sedan man beslutat sig för att dra järnvägen från Morjärv via Karungi till
Haparanda lades planerna på järnväg till Kalix mer eller mindre på "hyllan".
Den spirande skogsindustrin vid Karlsborgsbruk söder om
Kalix medförde, efterhand som den byggdes ut, större krav på transporter.
Framför allt gällde det tillförsel av råvara.
Det allt mer svåra arbetsmarknadsläget i i Norrbotten, framför allt under
andra hälften av 1950-talet gjorde att man såg sig om efter tänkbara
arbetsmarknadsprojekt.
Detta ledde till att man med bland annat
arbetsmarknadspengar beslöt sig för att bygga järnvägen Morjärv - Kalix.
Samtidigt beslöt Assi Domän att finansiera en egen godsbana mellan bruket i
Karlsborg och Kalix.
Järnvägen byggs
Projektet startade och man planerade att kunna öppna
järnvägen för trafik under 1961.
Bland de större arbetena fanns en 333 meter lång tunnel genom Falkberget och
en 186 meter lång bro över Kalixälven.
Morjärv 20 november 1961, dagen före det officiella öppnandet av
järnvägen. Invigningståget står berett i Morjärv, draget av T43 nummer 209.
Foto: Seved Wahlter, Rekasamlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Invigning
Den 21 november 1961 hade man kommit så långt att den
30 kilometer långa järnvägen Morjärv - Kalix kunde öppnas för allmän
godstrafik. Samtidigt öppnades Assi Domän den 9 kilometer långa godsbanan
mellan Kalix och Karlsborgsbruk.
Kalix och bruket i Karlsborg hade därmed fått anslutning till
det Svenska järnvägsnätet, även om det tog drygt 40 år!
Invigningståget har stannat på bron över Kalixälven och en del av de
inbjudna gästerna tar en "besiktningspromenad". Foto: Seved Wahlter,
Rekasamlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
I samband med Banverkets bildande 1988 överfördes Assi Domäns godsbana till
banverket.
1 januari 2007 upphörde den allmänna godstrafiken
Morjärv - Kalix - Karlsborgsbruk.
Den trafik som rullar på banan idag är så kallade systemtåg.
Karlsborgsbruk Norrbotten är idag det officiella namnet på
banans ändpunkt.
Ursprungligen hette trafikplatsen Karlsborgsverken och under
en mellanperiod Karlsborgsbruk.
Mer om järnvägen finner du på
järnväg.net
Tåget har anlänt till Kalix. Foto: Seved Wahlter, Rekasamlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Här är tåget vid Karlsborgsbruk som dagen till ära hade öppet hus. Foto:
Seved Wahlter, Rekasamlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_bd_hp_morjarv_kalix.html senast uppdaterad
2010-01-09
|