
Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar år
1857
Tillkommit under året (addition during the
year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
- På
Västra stambanan
öppnades ännu en bandel. Den 52 kilometer långa bandelen Jonsered
- Vårgårda öppnades för allmän trafik 16 december 1857
- På
Södra stambanan
öppnades den 9 kilometer
långa bandelen , Lund - Örtofta, för allmän trafik 23 december 1857.
Normalspår enskilda
järnvägar (standard gauge private railways)
- På
Köping - Hults Järnväg,
KHJ, öppnades den 39 kilometer
långa sträckan mellan Dylta och Arboga för allmän trafik 7 augusti
1857
- Den 11
kilometer långa
Marma -
Sandarne Järnväg, MaSJ, öppnades för
allmän trafik 1 september 1857.
- Den första
delsträckan av
Gävle - Dala
Järnväg, GDJ.
De första spadtagen på GDJ togs i Sätraåsen strax utanför Gävle den 29
maj 1855
De 32 kilometrarna mellan Gävle norra och Kungsgården öppnades
för allmän trafik 10 augusti 1857.
 |
Föregående år
Nästa år |
 |
|
Returtåg till "Sveriges järnvägar"
innehållsförteckning |

© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1857.html senast uppdaterad
2022-12-26
 |