Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001. Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar år 1856
Tillkommit under året (addition during the
year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-De första 15
kilometrarna
av Västra
stambanan mellan Göteborg och Jonsered
öppnades för allmän trafik 2 december 1856.
Det första spadtaget vid Västra
stambanans byggande togs av järnvägsarbetaren Johan August Skog vid Skaveryd, i närheten av Alingsås, 30 april 1855
- De första
17 kilometrarna
av Södra
stambanan mellan Malmö och Lund
öppnades för allmän trafik 2 december 1856.
Det första arbetet med Södra stambanans
byggande påbörjades mellan Malmö och Lund i maj 1855
Normalspår enskilda järnvägar
(standard gauge private railways)
- Den 18
kilometer
långa Nora -
Ervalla järnväg, NEJ,
öppnades för allmän trafik 5 juni 1856.
- De första 16
kilometrarna
av Köping -
Hults järnväg, KHJ, sträckan Örebro - Dylta öppnades för
allmän trafik 5 mars 1856.
Smalspår enskilda järnvägar
(narrow gauge private railways)
-
Frykstads Järnväg,
8 kilometer spårvidd 1099 mm, mellan
sjön Fryken och Klara älv hade, som hästbana, öppnats för godstrafik 5
maj 1849.
1856, den 1 juli, öppnades banan även för persontrafik, nu med ånglok
som dragkraft.
Nästa år / Next year |
|
|
Returtåg till "Sveriges järnvägar"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1856.html senast uppdaterad
2022-12-29
|