Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 -2001.
Development of the Swedish railways year 1856 -
2001

Förändringar år
1858
Tillkommit under året
(addition during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge
Swedish state railways)
- På
Västra stambanan
öppnades den 47 kilometer långa bandelen mellan Vårgårda och
Falköping Ranten för allmän trafik den 5 oktober
- På
Södra stambanan öppnades den 28 kilometer långa
bandelen mellan Örtofta och Hör för allmän trafik den 4 oktober.
Normalspår enskilda järnvägar (standard
gauge private railways)
- På
Gävle - Dala Järnväg öppnades den 7 kilometer
långa bandelen mellan Kungsgården och Storvik för allmän trafik den 7
juni. Den 16 kilometer långa bandelen mellan Storvik och
Robertsholm (Hofors) öppnades för allmän trafik den 13 augusti.
Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge
private railways)
- Kristinehamns Järnväg, 11 kilometer
spårvidd 1099 mm, mellan Kristinehamn och Sjöändan hade, som hästbana,
öppnats för godstrafik 6 september 1850.
1858, i juli, öppnades banan även för persontrafik, nu med ånglok som
dragkraft.
 |
Föregående år
Previous year |
Nästa år
Next year |
|
|
|
Returtåg till "Sveriges järnvägar"
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1858.html senast uppdaterad
2022-12-26
|