HOME
INDEX

500     Borås - Herrljunga

FÖREGÅENDE
LISTA
(Borås) - (Herrljunga)
NÄSTA


Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!

Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg
= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
nedlagd

I nutidskoder:
Första bokstaven

F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status

Sign Driftplatsens namn Sida

Km

Höjd

Från Notering







Bs Borås Nedre
Borås C
v 133,300 135 1880-10-25 stn, † G 2003-01-01; <1930-05-15 Borås nedre
Bs/Bsö Borås, Borås Övre v 132,500 137 1863-08-07 stn , I infogad i Borås nedre stn 1929, T infogad i Borås C stn ~1930, †1968-05-12; <1908 Borås
Knl Knalleland   131,600 137 1994-05-14 hp; PH
Nosk Nordskogen 129,700 137 1994-04-17 ssp; återvinningsföretag; IL
Sjöbo 129,700 137 ~1865 hp, †1938-05-15, *P 1944-06-05, †1945-06-12
  Långesten   128,500   1892-06-03 hp , †1909
Ös Öresjö 128,100   1909hp, †1938-05-15; ersatte hp Långesten och Skogsryds sommarrestaurang
  Skogsryds   127,000   1892(säsong) hp, †1908; fd Skogsryds restaurang sommarrestaurang
Sk/Soy Skogsryd 126,800 140 1863-08-07 hp, hlp 1894, stn 1938, †1949; fd Jutagärde; ersatt av Frufällan (II) stn
Ffl Frufällan   126,100 149 1949stn, †G 1964-05-31, †1968-05-12, I ssp 1986-06-07; IL
Fu/Fru Frufällan v 126,000 149 ~1902 hp, †1949
Sp/Spö Sparsör h 123,300 139 1863-08-07 hlp, I stn 1930t, I hlp 1949, T hp 1964-05-31, I hp ~1965, †1968-05-12; som I-stn ersatt av Frufällan
Se/Sll Skalle v 121,900 139 1922hp, †1967-05-28
Fr/Fra Fristad h 120,000 149 1863-08-07 stn, GU 2002, †G 2003; PS
Boa Borgstena grusgr h 114,000     grusgrop grp, BI
Bg, Ba/Boa Borgstena   113,700 180 1863-08-07 stn, T hlp 1978, I hlp 1978-10-31,T hp 1991-06-10 (vagnslast även därefter); PL
Ml/Moy Mollaryd v 111,000 163 1863-08-07 hlp, hp 1966; PH
Tp/Top Torpåkra v 107,100 163 1902hlp, hp 1906, hlp 1918, hp 1966; <1906 Öna; PH
Lu, Ln/Lju Ljung h 101,800 168 1863-08-07 stn, †G 1989-10-01; PS
Bn/Bre Brobacken v 95,900 136 1902-12-12 hp, hlp 1903, hp ~1960, †1969-06-01
Hr (Herrljunga) v 90,600     Herrljunga 107 se Västra stambanan
  spårkorsning   90,000   1866-10-17 spk, BI 1990-08-12; plankorsning med WSB

 

Borås järnväg (BJ, BHJ) Mer om BHJ HÄR!
Ett antal av den tidiga svenska järnvägshistoriens märkesmän figurerar i samband med BHJ:s tillkomst.
Adolf Eugène von Rosen projekterade en järnväg Borås–Vårgårda, Nils Ericson yttrade sig över förslaget till anslutningsbana, Claes Adelsköld antogs som entreprenör för banan som nu gick till Herrljunga, landshövding E.J. Sparres insatser var centrala för finansieringen, som likväl var besvärlig och bidrog till att ett billigare alternativ till normalspårvidd valdes.

Eftersom ekonomin från och med 1870-talet utvecklades
positivt medan konkurrensen från senare tillkomna normalspårsbanor skärptes blev en
breddning ofrånkomlig.
De goda ekonomiska resultaten höll i sig, till vilket inte minst bidrog
en omfattande lokaltrafik mot Borås.
Det närmande till Varberg–Borås järnväg som 1930 ledde till sammanslagning fortgick under 1920-talet.

Koncession 1861-11-15 plan fastställd.

Längd 42 km

Spårvidd Ursprungligen 1217 mm, breddad till 1435 mm 1898-11-01 (TT 1898-11-22).

Förvaltningsort Borås.

Trafikförändringar *1863-08-07 Borås–Herrljunga, allmän trafik.

Samband Administrerade Kinds härads järnväg 1894–1899.

Trafik BHJ trafikerade 1929–1930 VBJ-sträckan Borås nedre–Borås övre.

Omläggning
Infartskurvan till Herrljunga vidgades vid breddningen på en sträcka av 1 km.

Fjärrblockering 1929 Borås övre stn; Borås nedre, lokal fjärrstyrning.

Anmärkning
Signaturen ändrades sedan Bergslagernas järnvägar tillkommit 1876.

BHJ sammanslogs 1930-10-24 med VBJ till Varberg– Borås–Herrljunga järnväg (se denna).

 

Källor och referenser
Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009
Otto Mannerfelt, Borås–Herrljunga Järnväg 1863–1923, 1923
Bertil Thulin, Borås–Herrljunga Järnväg 1863–1988, 1988 (SJK 45)
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906
 
TOP
FÖREGÅENDE
NÄSTA

Upprättad: 2004-12-05   / Benny Nilsson   /  Kjell Byström
Uppdaterad/Kompletterad 2011-10-18 Rolf Sten