
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bs |
Borås Nedre
Borås C |
v |
133,300 |
135 |
1880-10-25 |
stn, † G 2003-01-01;
<1930-05-15 Borås nedre |
Bs/Bsö |
Borås, Borås Övre |
v |
132,500 |
137 |
1863-08-07 |
stn , I infogad i Borås nedre stn 1929, T infogad
i Borås C stn ~1930, †1968-05-12; <1908 Borås |
Knl |
Knalleland |
|
131,600 |
137 |
1994-05-14 |
hp; PH |
Nosk |
Nordskogen |
|
129,700 |
137 |
1994-04-17 |
ssp; återvinningsföretag; IL |
Sö |
Sjöbo |
|
129,700 |
137 |
~1865 |
hp, †1938-05-15, *P 1944-06-05, †1945-06-12 |
|
Långesten |
|
128,500 |
|
1892-06-03 |
hp , †1909 |
Ös |
Öresjö |
|
128,100 |
|
1909 | hp, †1938-05-15; ersatte hp Långesten och Skogsryds
sommarrestaurang |
|
Skogsryds |
|
127,000 |
|
1892 | (säsong) hp, †1908; fd Skogsryds restaurang
sommarrestaurang |
Sk/Soy |
Skogsryd |
|
126,800 |
140 |
1863-08-07 |
hp, hlp 1894, stn 1938, †1949; fd Jutagärde;
ersatt av Frufällan (II) stn |
Ffl |
Frufällan |
|
126,100 |
149 |
1949 | stn, †G 1964-05-31, †1968-05-12, I ssp 1986-06-07; IL |
Fu/Fru |
Frufällan |
v |
126,000 |
149 |
~1902 |
hp, †1949 |
Sp/Spö |
Sparsör |
h |
123,300 |
139 |
1863-08-07 |
hlp, I stn 1930t, I hlp 1949, T hp 1964-05-31,
I hp ~1965, †1968-05-12; som I-stn ersatt av Frufällan |
Se/Sll |
Skalle |
v |
121,900 |
139 |
1922 | hp, †1967-05-28 |
Fr/Fra |
Fristad |
h |
120,000 |
149 |
1863-08-07 |
stn, GU 2002, †G 2003; PS |
Boa |
Borgstena grusgr |
h |
114,000 |
|
|
grusgrop grp, BI |
Bg, Ba/Boa |
Borgstena |
|
113,700 |
180 |
1863-08-07 |
stn, T hlp 1978, I hlp 1978-10-31,T hp 1991-06-10 (vagnslast även därefter); PL |
Ml/Moy |
Mollaryd |
v |
111,000 |
163 |
1863-08-07 |
hlp, hp 1966; PH |
Tp/Top |
Torpåkra |
v |
107,100 |
163 |
1902 | hlp, hp 1906, hlp 1918, hp 1966; <1906 Öna; PH |
Lu, Ln/Lju |
Ljung |
h |
101,800 |
168 |
1863-08-07 |
stn, †G 1989-10-01; PS |
Bn/Bre |
Brobacken |
v |
95,900 |
136 |
1902-12-12 |
hp, hlp 1903, hp ~1960, †1969-06-01 |
Hr |
(Herrljunga) |
v |
90,600 |
|
|
Herrljunga 107 se Västra stambanan |
|
spårkorsning |
|
90,000 |
|
1866-10-17 |
spk, BI 1990-08-12; plankorsning med WSB |
Borås järnväg (BJ, BHJ)
Mer om BHJ HÄR!
Ett antal av den tidiga svenska järnvägshistoriens
märkesmän figurerar i samband med
BHJ:s tillkomst.
Adolf Eugène von Rosen projekterade
en järnväg Borås–Vårgårda, Nils Ericson
yttrade sig över förslaget till anslutningsbana,
Claes Adelsköld antogs som entreprenör
för banan som nu gick till Herrljunga,
landshövding E.J. Sparres insatser var
centrala för finansieringen, som likväl var besvärlig
och bidrog till att ett billigare alternativ
till normalspårvidd valdes.
Eftersom ekonomin
från och med 1870-talet utvecklades
positivt medan konkurrensen från senare tillkomna
normalspårsbanor skärptes blev en
breddning ofrånkomlig.
De goda ekonomiska
resultaten höll i sig, till vilket inte minst bidrog
en omfattande lokaltrafik mot Borås.
Det närmande till Varberg–Borås järnväg som
1930 ledde till sammanslagning fortgick under
1920-talet.
Koncession 1861-11-15 plan fastställd.
Längd 42 km
Spårvidd Ursprungligen 1217 mm, breddad
till 1435 mm 1898-11-01 (TT 1898-11-22).
Förvaltningsort Borås.
Trafikförändringar *1863-08-07 Borås–Herrljunga,
allmän trafik.
Samband Administrerade Kinds härads järnväg
1894–1899.
Trafik BHJ trafikerade 1929–1930 VBJ-sträckan
Borås nedre–Borås övre.
Omläggning
Infartskurvan till Herrljunga vidgades
vid breddningen på en sträcka av 1 km.
Fjärrblockering 1929 Borås övre stn; Borås nedre,
lokal fjärrstyrning.
Anmärkning
Signaturen ändrades sedan
Bergslagernas järnvägar tillkommit 1876.
BHJ sammanslogs 1930-10-24 med VBJ till Varberg–
Borås–Herrljunga järnväg (se denna). |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009 |
Otto Mannerfelt, Borås–Herrljunga Järnväg
1863–1923, 1923 |
Bertil Thulin, Borås–Herrljunga Järnväg 1863–1988, 1988 (SJK 45) |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Statens Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|
|